Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
I Göteborg läser freudianerna texterna i original. 100 år gamla texter helt utan evidens studeras som om de har någon relevans idag. Vad lärde Freud egentligen ut? Jo, han lärde bland annat ut att små pojkar vill ha sex med sina mammor och små flickor vill ha sex med sina pappor och att i stort sett all psykisk sjuklighet har sexuella rötter.
Du skriver först att du har svårt att tro på orgier och fortsätter sedan med en intressant diskussion om hur sjuka i huvudet freudianer är.
Det är just det faktum att vi har med riktiga galenpannor att göra (freudianer) som gör att jag inte rakt av kan avfärda vittnesmålen om orgier och att kvinnor kan ha farit illa (jag skriver kvinnor väl medveten om att det finns ett antal homosexuella i Freudianska föreningen som naturligtvis kan ha dragit med även män men så långt sträcker sig inte mina vittnesmål).
Inte ens freudianerna själva nöjer sig med bara Freuds texter. Man kan säga att de förhåller sig till psykoanalytisk litteratur lite som protestantiska extremister gör till Bibeln: Freud och Jung är Gamla Testamentet som finns med som urkund och referens till det som kommer senare, och de "senare" psykoanalytikerna som Klein, Lacan och Bion är Nya Testamentet. Tolkningen är ungefär densamma: Nya Testamentet är det som är viktigt att följa, men det hämtar sin auktoritet från Gamla Testamentets grymma och svårtolkade gud (dvs Freud).
Med det sagt, freudianer är väldigt exklusiva i sitt förhållningssätt. Det är en klubb för inbördes beundran. För att komma med i gänget måste man:
1. Själv gå i tiotals, gärna hundratals, timmar psykoanalys.
2. Börja läsa på ordentligt ur Texterna.
(3. Börja arbeta med det kliniskt själva)
4. Gå i grupphandledning hos någon upphöjd och respekterad psykoanalytiker.
Jag har satt trean i parentes för det är nog det minst viktiga steget. Man måste själv utöva psykoanalys såklart, men att själv gå i psykoanalys och gå i handledning är det viktigaste.
Att psykoanalytikerna varit så exklusiva är intressant nog en av anledningarna till deras egen nedgång och fall. De som lärde ut psykoanalys som behandlingsmetod höll sig ofta nära universiteten men var egna små exklusiva föreningar som höll dyra kurser/utbildningar för sina medlemmar. Under lång tid var det bara läkare/psykiatriker som fick gå med i de psykoanalytiska föreningarna, och det fanns stort motstånd mot att låta psykologerna gå med när den yrkesgruppen tog form under tidigt 1900-tal. Efter man släppte in psykologerna tog det lång tid innan de accepterades som likvärdiga medlemmar. Denna exklusivitet förstörde mycket för dem. Deras attityd var att det endast var De Invigda som följt ovan nämnda steg som kan förstå psykoanalys - detta gjorde att när diverse forskare ville granska hur effektiv behandlingen faktiskt var satte de sig på tvären och sade nej, det går inte att kvantifiera på det sättet!
Motpolen till detta var det som senare blev KBT, och de tog motsatt tillvägagångssätt. De lärde ut sina idéer på själva universiteten, var öppna för olika medlemmar och hade inga problem med att utvärdera sina behandlingsresultat i kvantitativa mått när frågan väl dök upp.
Psykoanalys har för det mesta varit en överklassgrej. De tidiga freudianerna (som nästan alla akademiker på den tiden) kom själva från högre borgarklass, och det var till andra ur överklassen de erbjöd sina behandlingar. Av det pyttelilla som finns kvar av faktiskt psykoanalytisk behandling idag är det fortfarande överklassen som är patienter. Varför då? Jo, för att landstingen skiter i psykoanalys och kan som absolut längst sträcka sig till dess barnbarn psykodynamisk psykoterapi (som en äkta Freudian alltid betraktar som en smutsig avart). Eftersom det inte täcks av landstingen blir psykoanalys
extremt dyrt. Ska det vara "riktig" psykoanalys, den gamla skolans grejer, så ska patienten ("analysanden") gå en timme per dag, fem dagar i veckan. Även om psykoanalytikern i fråga "bara" tar några hundra kronor i timmen (billigt för privat vård) så blir det många tusenlappar i månaden, för att inte tala om hur mycket tid som går åt.
Denna exklusivitet är vad som får mig att misstro idén om orgier. De är inte intresserade av att släpa in "Oupplysta" som inte förstår. Kanske att de knullar runt bland varandra, det skulle inte överraska mig, men du får ha mer att komma med än "äh jag hörde från nån att de försökte få till en orgie". Låter som att det lika gärna kan ha varit en fest som spårade ur.