2024-11-19, 21:30
Medlem
Ursprungsfrågan var som jag minns det moms och utifrån det är nedanstående inte alls relaterat.

Sociala avgifter hänger samman med om du har F-skatt

Din totala intäkt påverkas inte av moms, du skrev i ett annat svar att du skrivit fel och att moms inte var en intäkt så på vilket sätt skulle moms vara en faktor.

Allt vad prissättning gäller behöver behandlas i olika delar där momsen kommer sist i ledet.

Om priset idag är ett visst så finns risken för sociala avgifter och att du betalar skatt på hela inkomsten redan idag

Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer

Ja, om man bortser från att om kund köper från mig idag, då det finns risk för både sociala avgifter samt det faktum att jag behöver betala skatt utifrån mina totala inkomster (genom lön o.s.v.), vilket gör att jag kanske inte erbjuder ett lägre pris ändå.

Och... att bortse från det är ju inte riktigt realistiskt. Rätt lätt att påvisa ett nollsummespel och att hävda sin rätt genom att konsekvent undvika verkligheten.
Citera
2024-11-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Rimligt är det givetvis inte då man ofta inte har kunder redan när man starter företaget utan, speciellt om det är produktutveckling och man inte har någon produkt att sälja än.

Tror du hade otur med handläggaren helt enkelt.

Möjligt det är bäst att ansöka på nytt för att starta aktiebolag istället.

Yes, tänker att jag dels avvaktar då de stora jobben som stod runt hörnet nu har gått vidare till andra - tills det att det börjar skramla in lite nya erbjudanden - och att jag då istället går på att trycka igång ett aktiebolag.

Jag hade först en tanke om att ansöka nu inom kort, med tanke på räkenskapsår etc. Men å andra sidan... det spelar ju krasst ingen roll, så jag tar det när det blir aktuellt.

Svår fråga sedan (antar jag), men kan det vara så att Skatteverket också kan vara på hugget kring t.ex. "många SNI-koder" eller att man valt det som omfattar musik, att musik sällan är vinstdrivande i den grad som krävs för f-skatt / moms, etc?
Citera
2024-11-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Momsavdrag spelar roll för få den neutraliserande effekten i nollsummespelet. Hela resonemanget, alla här bedriver, utgår från att båda parterna följer de skattemässiga lagarna och att de agerar efter sitt företags bästa ekonomiska intresse. Detta är en absolut självklarhet.

Det finns verkligen inget företag som skulle aktivt avstå från att få tillbaka pengar de har betalat i momssammanhang, det finns verkligen inte. Finns det sådana företag betyder det inte att moms inte är ett nollsummespel utan att de är ekonomiska idioter.

EXAKT!

Precis vad jag menar. De som vill köpa något från mig vill kunna dra av moms.
Citera
2024-11-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Jag nämner inte ens nollsummespel i inlägget du svarar på. Det jag säger är att en momsregistrerad leverantör behöver fakturera 25% mer brutto än en leverantör som inte är momsregistrerad för att få samma intäkt (då momsen, som du säger inte är en intäkt). Alltså sparar en köpare aldrig något på att köpa från någon som är momsregistrerad. Håller du med om detta, ja/nej?

Måste du ha nämnt det i endast föregående svar?

Ser man till historiken har du talat om nollsummespel vid 7 tillfällen före detta svar.

Det beror på vem dem köper av. Köper man från någon som inte har f-skatt och riskerar att betala sociala avgifter och att den man köper av också får en större osäkerhet kring skattebelopp och därmed kanske inte tar ett särskilt mycket lägre pris än det som det momsregistrerade företaget gör...

...då kanske det finns besparingar att göra.
Citera
2024-11-20, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Ursprungsfrågan var som jag minns det moms och utifrån det är nedanstående inte alls relaterat.

Sociala avgifter hänger samman med om du har F-skatt

Din totala intäkt påverkas inte av moms, du skrev i ett annat svar att du skrivit fel och att moms inte var en intäkt så på vilket sätt skulle moms vara en faktor.

Allt vad prissättning gäller behöver behandlas i olika delar där momsen kommer sist i ledet.

Om priset idag är ett visst så finns risken för sociala avgifter och att du betalar skatt på hela inkomsten redan idag

Ja, och jag fick avslag på f-skatt på också, så det är väl exakt 100 % relevant.

Att hela tiden vilja skifta ämnet till att handla om MIN totala intäkt kopplat till moms har däremot INTE med ursprungsfrågan att göra.

Ursprungsdiskussionen är alltså FORTFARANDE att två potentiella kunder sagt att de önskar kunna dra av momsen på inköpet.
Citera
2024-11-20, 17:31
Medlem
Citat:
EXAKT!

Precis vad jag menar. De som vill köpa något från mig vill kunna dra av moms.

Haha du är så desperat efter att någon ska hålla med dig att du inte läser ordentligt. Personen du svarade på skrev ”betyder det inte att moms inte är ett nollsummespel”, alltså dubbel negation och betyder tvärt emot vad du tror att det gör.
Senast redigerad av alotraz 2024-11-20 kl. 18:20.
Citera
2024-11-20, 17:44
Medlem
Citat:
Måste du ha nämnt det i endast föregående svar?

Ser man till historiken har du talat om nollsummespel vid 7 tillfällen före detta svar.

Det beror på vem dem köper av. Köper man från någon som inte har f-skatt och riskerar att betala sociala avgifter och att den man köper av också får en större osäkerhet kring skattebelopp och därmed kanske inte tar ett särskilt mycket lägre pris än det som det momsregistrerade företaget gör...

...då kanske det finns besparingar att göra.

Ja eftersom att du skrev att ”jag gör samma misstag som tidigare” så förutsatte jag såklart att det hade något med inlägget som du svarade på att göra, men du kanske råkade svara på fel inlägg?

Ja, det är klart det gör skillnad om du har F-skatt eller ej, så långt är alls överens. Det vi försöker förklara är att själva momsregistreringen inte gör någon skillnad för kunden. Låt mig förtydliga min fråga:

Givet två leverantörer som båda är registrerade för F-skatt, en av dem momsregistrerad och den andra inte, så behöver den momsregistrerade leverantören fakturera 25% mer brutto än den som inte är det för att få samma intäkt (då momsen, som du säger inte är en intäkt). Givet att de båda leverantörerna vill ha samma intäkt sparar du som köpare alltså inget på att köpa från den momsregistrerade leverantören. Håller du med om detta, ja/nej?
Senast redigerad av alotraz 2024-11-20 kl. 18:20.
Citera
2024-11-20, 17:52
Avstängd
Citat:
Det var inte en utläggning. Det hade du också vetat om du åtminstone skummat igenom mitt inlägg eller några svar tidigare i denna tråd.

Ansökan var ~5 meningar (eller om det var 7, länge sedan jag kollade nu).
Handläggarens första svar var ganska många sidor och hade många frågor (bl.a. där hon begärde en budget både rörande intäkter och utgifter för det kommande räkenskapsåret). Jag svarade på detta, totalt 7 sidor. Men 5 av dessa 7 sidor upptogs av en referenslista (vilket hon också efterfrågade) med länkar till var man kan köpa några av de produkter jag säljer, länk till min hemsida, länk till pågående filmprojekt m.m. Dessa 5 av 7 sidor togs också upp av handläggarens frågor (under vilka jag skrev mina svar, så det skulle bli mer överskådligt) och den tabell som var den budget hon efterfrågade.

Det var alltså mitt sista svar (efter handläggarens 10 återkopplingar på totalt 54 sidor) som var makalöst mastigt och en jääääääävla massa sidor, där jag gick igenom precis allt och inget... men även detta utifrån vad handläggaren faktiskt frågat mig (budget, länkar, kvitton, fakturor, förklaringar på allt och inget, eventuella tillgångar (materiella och immateriella) osv, osv, osv.

Alla tidigare svar var korta och koncisa.

Handläggaren krävde (för att godkänna min ansökan):
  • Referenser från kund som inte är någon person jag känner.
  • Referensen får inte vara t.ex. en mailkonversation där vi diskuterar pris och genomförande av uppdraget. Det får inte heller vara så att handläggaren söker kontakt med företaget och får bekräftat att affären blir av.
  • Fakturor från innan ansökan om f-skatt och momsregistrering som visar att jag tjänat mycket pengar även innan ansökan samt att jag deklarerat dessa som del av min privata inkomst genom lön (vilket varit svårt p.g.a. anledningen att företaget X gärna inte vill köpa vad som helst från "Kalle på gatan").
  • Avtal som visar att pengar ska börja rulla in från datum Y, vilket är det datum då jag önskar att företaget börjar rulla och f-skatt / moms lika så. T.ex. "Person X (jag) kommer utföra projektet Y från datum Z till en timkostnad om XX kr / h, projektets varaktighet är från datum Z till datum ZZ". Svårt att få till den typen av avtal UTAN f-skatt och momsregistrering... but... okay.

Frågeställningen i den här tråden handlar alltså i grova drag om handläggaren verkligen kan kräva det som skrivs i punktlistan ovan? Känner t.ex. att det är svårt för snubben som vill öppna pizzeria att redovisa sådana saker, då många av stegen i processen kräver att du faktiskt driver ett företag, har f-skatt m.m.

Därtill frågan om det faktum att handläggaren i alla sina svar ljuger om vad som skrivits i mina inskick kan göra att en omprövning alt. överklagan av ärendet kan öppna upp för möjligheter, eller om det är tvärkört ändå?
Du har den felande länken här: Det menas du får lön via ett annat företag (till dig privat), men material o inköp ska utföras via ett företag, På detta sätt kan man moms fuska. Exempel, jag har ett företag med FA skatt, en vän anställer mig i hans företag, jag köper ut grejer via mitt företag säljer billigare till väns företag, vän som är generös ger mig lite extra lön, men denna lön går inte in i ditt företag, den går till dig privat,

tjänat mycket pengar även innan ansökan samt att jag deklarerat dessa som del av min privata inkomst genom lön
Senast redigerad av hjorten16 2024-11-20 kl. 18:00.
Citera
2024-11-20, 19:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du har den felande länken här: Det menas du får lön via ett annat företag (till dig privat), men material o inköp ska utföras via ett företag, På detta sätt kan man moms fuska. Exempel, jag har ett företag med FA skatt, en vän anställer mig i hans företag, jag köper ut grejer via mitt företag säljer billigare till väns företag, vän som är generös ger mig lite extra lön, men denna lön går inte in i ditt företag, den går till dig privat,

tjänat mycket pengar även innan ansökan samt att jag deklarerat dessa som del av min privata inkomst genom lön
Hur då? Proportioner på summor?

Är du säker på att du räknat rätt?
En kompis trodde han var smart då han importerade varor med en falsk LÄGRE summa. Då jag förklarade för honom att han förlorar på det p g a han får skatta EXTRA för högre inkomst, vilket kostar mer än vad han tjänade på importavgiften, blev han inte glad
Citera
2024-11-20, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Hur då? Proportioner på summor?

Är du säker på att du räknat rätt?
En kompis trodde han var smart då han importerade varor med en falsk LÄGRE summa. Då jag förklarade för honom att han förlorar på det p g a han får skatta EXTRA för högre inkomst, vilket kostar mer än vad han tjänade på importavgiften, blev han inte glad
Har själv gjort detta, skatteverket skicka direkt att jag kan/kommer bli skönstaxerad, fick svara, allt löste sedan sig.
Dra lite förlust på sälja billigare grejer är ett bra sätt o kvitta mot inkomst i firman, sedan att man samtidigt kan lyfta lite extra kronor som anställd ger mer avdrag åt den man sålde till samt var anställd åt. Blir ännu förmånligare med jobbskattevadrag osv.
Citera
2024-11-20, 20:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har själv gjort detta, skatteverket skicka direkt att jag kan/kommer bli skönstaxerad, fick svara, allt löste sedan sig.
Dra lite förlust på sälja billigare grejer är ett bra sätt o kvitta mot inkomst i firman, sedan att man samtidigt kan lyfta lite extra kronor som anställd ger mer avdrag åt den man sålde till samt var anställd åt. Blir ännu förmånligare med jobbskattevadrag osv.
Så poängen är jobbskatteavdraget?

Varorna blir TOTALT SAMMA. (Om båda har plusresultat.)

Högre lön KOSTAR ju mer än vad ni tjänar på det p g a arbetsinkomst och arbetsgivaravgifter.

Vad jag kan se har ni missat att tänka på något i TOTALEN, eller den ena blåser den andre.

Fast du kan kanske visa att jag har fel med ett räkneexempel?
Citera
2024-11-20, 20:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Så poängen är jobbskatteavdraget?

Varorna blir TOTALT SAMMA. (Om båda har plusresultat.)

Högre lön KOSTAR ju mer än vad ni tjänar på det p g a arbetsinkomst och arbetsgivaravgifter.

Vad jag kan se har ni missat att tänka på något i TOTALEN, eller den ena blåser den andre.

Fast du kan kanske visa att jag har fel med ett räkneexempel?
Blir inte samma, köp för 100k inkl moms du lyfter moms 20k du säljer för 60k ex moms= 15k ska in men du har lyft 20= 5k plus.

Genom att du har både anställning och driver företag, Har du ex ett AB kan du ändå vara anställd som ex TS samtidigt som du driver ditt företag, Genom att dra förlust så kvittar du även mot vinsten, detta har du rätt att ta ut senare år, eller som högre lön via den man är anställd åt just för man fifflade med momsen, med enskilt har du rätt att gå tillbaka o rätta deklarationer 5 år bak i tiden så inkomsten hamnar på rätt år beroende på hur du rättar. Man kan alltså medvetet utelämna vissa avdrag under några år med enskilt företag, man kanske vill ha högre SGI, ta banklån osv=bättre resultat.
Man kan sedan gå tillbaka o rätta, lägga in alla avdrag man inte gjort tidigare år och få tillbaka all skatt med ränta.
Senast redigerad av hjorten16 2024-11-20 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in