Lyra Ekström Lindbäck tittar på tråkiga tv-program med barnen, en erfarenhet som delas av många. Hon minns vad hon själv gillade som barn och letar upp något med lite sex i från barndomen. (OBS jag älskar själv Ulf Stark) Hon skriver:
"Men barn i bokslukaråldern (9-12) har aldrig brytt sig om sådant. Ända sedan 1980-talet har nyfikna mellanstadieungar slukat neandertalarknull i ”Grottbjörnens folk”. Själv blev jag djupt gripen av Laurie Halse Andersons ”Säg något”, utan att ens fatta att huvudpersonen hade blivit våldtagen. Jag visste inte vad en våldtäkt var. Men jag slog igen boken med en stark längtan efter att få skriva, och att få sitta hopkrupen i en garderob under en affisch av Maya Angelou (som jag inte heller visste vem det var)."
https://www.expressen.se/kultur/ungkultur/forfattare-maste-sluta-uppfostra-vara-barn/
Ja! Det är verkligen så. Barn är nyfikna på sex och våld precis som vuxna. Gangsterrapens popularitet är ett samtida bevis på detta. Bra text får en att vilja svara, skriva själv. Men Lyra Ekström Lindbäcks text vittnar också om problemet för litteraturkritik och litteraturdiskussioner idag. Lättast skriver man om sånt man redan känner till, det vill säga kotterikompisarnas osäljbara verk. Då och då nödgas man skriva en text om sådant man inte redan känner till, så som barnlitteraturen.
Lyra Ekström Lindbäck får en replik i DN den 1 mars 2025. Lydia Wistisen skriver:
" Jag vet inte vad Ekström Lindbäck läser för sina barn men misstänker att hon gått vilse i den djungel som dagens barnkulturmarknad är...utbudet är enormt"
Utbudet beskrivs som enormt till följd av ett statligt litteraturstöd som gör att biblioteken kan köpa in böcker.
"Det finns så många nyskrivna, vackra, sammansatta och oroande verk att upptäcka. Ulf Stark satte inte punkt för en era av frihet, han banade väg för alla de modiga, experimentella mellanåldersromaner som ges ut idag".
Lyra Ekström Lindbäck avfärdade alltså hela barnlitteraturen i kraft av föräldratristess. I egenskap av akademiker och litteraturkritiker borde hon ha högre ambitioner än så, men detta har ju blivit litteraturkritikens problem. Om ändå ingen läser den, varför lägga ner kraft och energi på texter som knappt betalar en matkasse en gång?
Wistisen lyfter fram den egna uppdragsgivarens kompetenta barnlitteraturkritik, men i den värld vi har idag vet jag inte... Att min tidigare prisbelönta favorit bland litteraturkritiker slutat skriva om litteratur och istället gått över till att skriva texter med rubriker som "Världen har helt kukat ur om Spermageddon. Den har mer gemensamt med barnkultur än porr" visar väl dessutom att Lyra Ekström Lindbäck inte har något att oroa sig över. Barn brukar gärna se samma verk om och om och om igen. Spermageddon kan vara det verket? Och kulturstöden säkrar alltjämt att personer som Lukas Moodysson kan göra Ett hål i mitt hjärta eller "skriva som en högstadiekille" om man ska gå på Lyra Ekström Lindbäcks senaste litterära åsikt.
https://www.expressen.se/kultur/bocker/moodysson-skriver--som-en-hogstadiekille/
Ärlighet gör tyvärr ingen kritiker. Men kanske behöver alla bara inse faktum. Kotteriet är en underhållande kuliss, litteraturdiskussioner något helt annat.