2024-11-20, 16:09
Medlem
Jag åkte ner till Malmö för att hälsa på en kompis. Jag lånade hans månadskort till Köpenhamn.
Han trodde kortet skulle gällde på Metron men var inte säker. Jag frågade då vid Kastrup och fick reda på att det gällde. Fick sen böter under resan.
Jag fick fel information. Nu när jag överklagar måste jag beskriva personen i minsta detalj och de tog 5 dagar för dem att svara. Jag kommer inte ihåg det och de säger att de hade flera personer som arbetade där. Jag såg bara en. Jag vet att han hade en gul väst som de brukar ha.
Jag skrev att polisen kunde få fram CCTV som bevis, då skriver de.

"I can confirm that we cannot make use of CCTV footage in relation to inspection fee cases. The video surveillance in the metro is only used as a safety measure and is exclusively available to law enforcement."

Vad hade ni gjort och vad säger lagen?
Citera
2024-11-20, 16:23
Medlem
Vem frågade du "vid Kastrup"? Var det någon som jobbade för Metron eller någon annan?

Det framgår här att man måste köpa metrotillägget till sin 30-dagarsbiljett.
https://www.skanetrafiken.se/biljetter/biljettertillskaneochdanmar/

Oavsett så är du skyldig att veta vad som gäller.

1000DKK är en del pengar.
Citera
2024-11-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vem frågade du "vid Kastrup"? Var det någon som jobbade för Metron eller någon annan?

Ja, 1600 SEK i nuläget
Citera
2024-11-20, 16:35
Medlem
Du åkte ju utan giltig biljett. Bara att betala.
Citera
2024-11-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Japp det var en som arbetade vid metron. Jag såg bara en där.
Jo vet att jag är skyldig att veta. Därför jag frågade. Tydligtvis ska man utgå ifrån att den informationen man får inte stämmer.
Tror det var 750 DKK jag fick i böter
Citera
2024-11-20, 16:47
Avslutad
Får man verkligen låna någon annans kort bara så där utan extra avgift?

Tror knappast det och rätten skulle nog resonera som så att du utnyttjat din polare. Hade nog i slutändan varit billigast om du betalat för resan själv.
Citera
2024-11-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres

Tror knappast det och rätten skulle nog resonera som så att du utnyttjat din polare. Hade nog i slutändan varit billigast om du betalat för resan själv.

Jadå, det får man. Skånetrafiken har en sån funktion i sin app så man kan låna ut biljetten till en annan person..(finns begränsningar hur länge och hur många olika personer man kan låna ut till)
Citera
2024-11-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magoni
Japp det var en som arbetade vid metron. Jag såg bara en där.
Jo vet att jag är skyldig att veta. Därför jag frågade. Tydligtvis ska man utgå ifrån att den informationen man får inte stämmer.
Tror det var 750 DKK jag fick i böter

750 är det ja, hade för mig de höjt men så var det inte.
Citera
2024-11-20, 17:03
Medlem
Citat:

Japp man kan låna andras kort i skåne helt fritt.

Ja det var tydligtvis inte en giltig biljett. Metron kan göra det med flit för att få in extra pengar.
Det är ju en lysande affär. Ljuga för resenärerna och sen bötfälla dem.
Jag frågar ju för att få rätt svar annars behöver jag inte resa.
Citera
2024-11-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magoni
Japp man kan låna andras kort i skåne helt fritt.

Ja det var tydligtvis inte en giltig biljett. Metron kan göra det med flit för att få in extra pengar.
Det är ju en lysande affär. Ljuga för resenärerna och sen bötfälla dem.
Jag frågar ju för att få rätt svar annars behöver jag inte resa.

För som en del av finansieringen i utbyggnaden av metron så har man ett metrotillägg på månadsbiljetter. Det gäller oavsett hur man köper sitt månadskort (DSB, DOT, Metron, Skånetrafiken)

Man kan normalt om man vill köpa tillägget till en redan befintlig månadsbiljett men jag tror inte det går när den är utlånad.
Citera
2024-11-20, 19:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Ja personliga kort för kollektivtrafiken har väl knappt existerat på 30 år om man bortser från skolkort och liknande?
Citera
2024-11-20, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja personliga kort för kollektivtrafiken har väl knappt existerat på 30 år om man bortser från skolkort och liknande?
Fast de flesta betalar väl med mobilen idag så det blir ju svårt att låna någons mobil för det ändamålet. Konstigt egentligen att analoga busskort med liknande fortfarande tillåts av den anledningen då ju ett kompisgäng lätt kan dela med sig av kortet. Vilket genererar färre intäkter i slutändan. Inte för att jag klagar då jag själv kör vanligt traditionellt busskort. Jag hatar nämligen att behöva scanna en QR-kod i en app vilket ofta krånglar då scannern inte är så stor med mera än att man måste använda rätt precision och hastighet för att scanna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in