2024-11-19, 14:04
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
At AE mobilen som lå på bordet var på lydløs modus, det er en ny opplysning. Vi har hele tiden trodd den var på 2/3 volum.. Selv om TH burde sett den lå der, er likevell dette til TH sin fordel. Er så mye rart i denne saken. Hele denne morgenen er underlig. TH drar senere på jobb. At teaterkvelden er årsaken til dette fester jeg ikke lit til. Forettningsfolk bryr seg ikke om de bare sover fire timer, de kjører på. TH hadde sovet 8-9 timer. At ei dame på 70 år har 8-10 inn / utgående aktiviteter på sin mobil før klokka har passert 09 er også underlig. Jeg husker TV 2 hadde intervju med disse to eks Kripos åsteds granskerne, (han ene var med i Åsted Norge i går). Begge var ovenfor tv2 kritiske til politiets håndtering av TH.

Bortsett fra at det ikke passer inn med noe annet, (og dersom TH har en finger med), så er det for meg mest sansynlig at hun forsvant ett sted mellom kl 23 kvelden før og 08 denne dagen. At hun forsvinner i løse lufta i fult dagslys sentralt på Lørenskog er jo smått utrolig. Men har hun forlatt S4 midt på natta, da lyver MB, GHH, TEH og hele hopprennet. Så det er vel litt rart det også..

Det er så små marginer. Til tross for at den klassiske tidslinjen nå er forskjøvet med noen minutter
i forhold til THs avgang fra Sloraveien, er det fremdeles bare minutter om å gjøre. Passasjen fra
gangveien inn til enden av Sloraveien er smal, og en bil ville garantert tiltrekke seg oppmerksomhet.
Fremmede kidnappere ville måtte stole på flaks, at det ikke var stor trafikk akkurat den dagen, og
akkurat på det tidspunktet. Mellom 8 og 9 er det mange gående, dette dabber tydeligvis av etter 9.
Her har man antatt at planen var å ankomme da TH vanligvis dro på jobb, altså i åttetiden.
Altså midt i mylderet. Man har dog hatt "flaks" med at han dro en time senere på jobb.
Så har man også hatt "flaks" siden det fra politiets hold ble lagt lokk på saken slik at
eventuelle vitneobservasjoner ble usikre.

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Enn så lenge er de siste opplysningene i VG om den "lydløse mobilen" ubekreftet. Informasjonen skurrer også med kjente fakta i saken og dersom det skulle ha vært kjent i lengre tid, hvorfor har ikke forsvarsadvokatene til TH påpekt dette...? Hvorfor skulle SH tie om noe som skal være til gunst for TH? De var jo tidlig ute og korrigerte andre detaljer, feks dette med de slettede 10-anropene på Nokia-mobilen til TH.

Ja, som jeg har påpekt - hvorfor slippes dette nå? Hvorfor vente? Som du påpeker har Holden tidligere
angrepet tilsvarende detaljer offentlig. Men dette, som later til å være minst like vektlagt til THs fordel, lot man ligge.
Citera
2024-11-19, 15:03
Medlem
Jeg regner med så lenge saken ikke er løst at noen av opplysningene SH og co nevner i brevet er klausurerte. Dermed er lekkasjene om dette brevet enda mer sjokkerende. Og ikke minst potensielt skadlig for etterforskningen.

Et badekar som har rent over betyr ikke nødvendigvis at vann har kommet i treverket heller. Med keramiske fliser som det ser ut til at det er mye av i huset og et fungerende sluk kan det meget vel være eldre lekkasjer som er funnet.

Vi skal heller ikke utelukke at politiet som har skrevet disse rapportene kan ha overdrevet hele historien m.t.p. at det skal helle i retning av varetekt.

Man blir jo sjokkert av politiarbeid, som gutten som skal ha hengt seg som går i Åsted Norge nå f.eks.
Citera
2024-11-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Jeg regner med så lenge saken ikke er løst at noen av opplysningene SH og co nevner i brevet er klausurerte. Dermed er lekkasjene om dette brevet enda mer sjokkerende. Og ikke minst potensielt skadlig for etterforskningen.

Et badekar som har rent over betyr ikke nødvendigvis at vann har kommet i treverket heller. Med keramiske fliser som det ser ut til at det er mye av i huset og et fungerende sluk kan det meget vel være eldre lekkasjer som er funnet.

Vi skal heller ikke utelukke at politiet som har skrevet disse rapportene kan ha overdrevet hele historien m.t.p. at det skal helle i retning av varetekt.

Man blir jo sjokkert av politiarbeid, som gutten som skal ha hengt seg som går i Åsted Norge nå f.eks.
Ja, men i nestes uke program får du se at konklusjonen er at gutten hengte seg selv. Mest sannsynlig et uhell ifbm. lek- som politiet også kom frem til den gangen
Citera
2024-11-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, men i nestes uke program får du se at konklusjonen er at gutten hengte seg selv. Mest sannsynlig et uhell ifbm. lek- som politiet også kom frem til den gangen

Det spiller vel ingen rolle. Et foreldreløst barn alene på gården med en rekke inneboende. Og 1 dags "etterforskning" uten obuksjon, blodprøver + +. Galskap på høyt nivå. Det var ikke 1932 dette.
Citera
2024-11-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman

Det var rekonstruksjonen som førte til at vann dryppet gjennom taket, altså det var ikke fukt der før rekonstruksjonen ble gjennomført. Det er sånn jeg har oppfattet det.
Citera
2024-11-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio

Ja, du har et godt poeng her. Politiet kan komme frem til riktig konklusjon, selv om de ikke har etterforsket alle muligheter til bunns. Jeg tror de fleste er enige om at gutten omkom i forbindelse med lek.

Så til telefonloggen. Jeg tror ikke vi vil få fullt innsyn i alle aktiviteter på Anne-Elisabeths iPhone nå.

Jeg tror fremdeles at mange indisier mot Tom Hagen stammer fra analyser av iPhone.
Citera
2024-11-19, 20:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja, du har et godt poeng her. Politiet kan komme frem til riktig konklusjon, selv om de ikke har etterforsket alle muligheter til bunns. Jeg tror de fleste er enige om at gutten omkom i forbindelse med lek.

Så til telefonloggen. Jeg tror ikke vi vil få fullt innsyn i alle aktiviteter på Anne-Elisabeths iPhone nå.

Jeg tror fremdeles at mange indisier mot Tom Hagen stammer fra analyser av iPhone.

Spørsmålet er om man kan stole på kompetansen til dem som analyserer og tolker det de finner.
Det virker som om politiet benytter ekstern ekspertise til oppgaver som dette. Som i og for seg
er forståelig med tanke på ressursbruk. Men det en teknisk kyndig person finner kan feiltolkes
av dem som skal bedømme og "oversette" data til et mer "juridisk" språk. Jeg tviler f.eks. på at
personen(e) som f.eks. analyserte loggene på AEs telefon også var til stede i retten da bevisene
skulle vurderes i samband med varetektsfengsling.

Så kan man også spørre om politiet benytter de mest kompetente til slikt arbeid, eller om de
av budsjettmessige årsaker går for "laveste anbud". Det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen
i offentlig administrasjon at man presser utgiftene til et minimum for å unngå budsjettsprekk.
Citera
2024-11-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Spørsmålet er om man kan stole på kompetansen til dem som analyserer og tolker det de finner.
Det virker som om politiet benytter ekstern ekspertise til oppgaver som dette. Som i og for seg
er forståelig med tanke på ressursbruk. Men det en teknisk kyndig person finner kan feiltolkes
av dem som skal bedømme og "oversette" data til et mer "juridisk" språk. Jeg tviler f.eks. på at
personen(e) som f.eks. analyserte loggene på AEs telefon også var til stede i retten da bevisene
skulle vurderes i samband med varetektsfengsling.

Så kan man også spørre om politiet benytter de mest kompetente til slikt arbeid, eller om de
av budsjettmessige årsaker går for "laveste anbud". Det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen
i offentlig administrasjon at man presser utgiftene til et minimum for å unngå budsjettsprekk.

Det er veldig vanskelig å ha noen formening om. Det kan oppstå misforståelser, ikke bare mellom de som sikrer bevisene og de som skal legge frem bevisene for retten. Men også mellom de som legger frem bevisene og retten som skal vurdere bevisene.

Vanligvis vil det bli brukt sakkyndige, mennesker med spesialkompetanse som kan forklare mer nøyaktig hvordan bevisene skal forstås.

Bevisene mot Tom Hagen skal være kvalitetssikret av britisk spesialpoliti.

Og så er det altså ingen av bevisene som er holdbare i norsk rett.

Det er litt av en nøtt å forstå hva som egentlig har skjedd her.
Citera
2024-11-19, 21:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er veldig vanskelig å ha noen formening om. Det kan oppstå misforståelser, ikke bare mellom de som sikrer bevisene og de som skal legge frem bevisene for retten. Men også mellom de som legger frem bevisene og retten som skal vurdere bevisene.

Vanligvis vil det bli brukt sakkyndige, mennesker med spesialkompetanse som kan forklare mer nøyaktig hvordan bevisene skal forstås.

Bevisene mot Tom Hagen skal være kvalitetssikret av britisk spesialpoliti.

Og så er det altså ingen av bevisene som er holdbare i norsk rett.

Det er litt av en nøtt å forstå hva som egentlig har skjedd her.

Ja, man begynner å lure når en fra Veivesenet finner på tall for å dekke over at han ikke kan jobben sin.
Han ble riktignok og heldigvis tatt på fersken.

Er det flere tilsvarende leverandører til politiet som "justerer".på resultatene? Håper ikke det, altså.
Citera
2024-11-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ja, man begynner å lure når en fra Veivesenet finner på tall for å dekke over at han ikke kan jobben sin.
Han ble riktignok og heldigvis tatt på fersken.

Er det flere tilsvarende leverandører til politiet som "justerer".på resultatene? Håper ikke det, altså.

Nei, det håper jeg virkelig ikke. Det er så ødeleggende for tilliten til samfunnets institusjoner.

Vi vet at Viggo K ble dømt på forvridde og feiltolkede dna-beviser i Baneheia-saken. Der var en sakkyndig, et ekspertvitne, Meland tror jeg hun het, som vitnet feilaktig og forledet retten.

Vi må kunne tro at sakkyndige som tolker og forklarer mer kompliserte beviser faktisk snakker sant.

Edit.

Igrunnen er det mer mistenkelig at alle de fysiske bevisene mot Tom Hagen har blitt lagt til side, som ugyldige beviser i retten.

Det er mer sannsynlig at det kan ha skjedd feilvurderinger der.

I akkurat denne saken.

Det er sjeldnere at rike og mektige mennesker blir rammet av justisfeil, enn feks et mer vanlig menneske som Viggo Kristiansen. VK hadde en del bagasje fra før.
Senast redigerad av kornblomst 2024-11-19 kl. 21:37. Anledning: Edit.
Citera
2024-11-19, 21:38
Avslutad
Citat:
Poenget er at politiet ikke fant spor av lekkasje da de gjorde åstedsundersøkelser, mens
de konstaterte lekkasjer da de rekonstruerte badekaruhellet. Slik den historien er blitt
forelagt oss (gjennom boka) skal det ha vært betydelige mengder vann gitt at TEH skal
ha moppet i halvannen time uten å bli ferdig.

Så kan man jo heller spørre seg hva som er mest sannsynlig - at TEH lyver, eller at
politiet ikke har snøring. Må innrømme at jeg blir litt usikker etter siste oppslag i VG.
De fant ikke spor fordi det var tørket opp. Det betyr ikke at det ikke var oversvømmelse på badet kvelden før. Det var ingen vitner som så vannet renne ned til 1. etasjen, sønnen var på badet og vasket. Historien stemmer nok.
Citera
2024-11-19, 21:57
Avslutad
Citat:
Poenget er at politiet ikke fant spor av lekkasje da de gjorde åstedsundersøkelser, mens
de konstaterte lekkasjer da de rekonstruerte badekaruhellet. Slik den historien er blitt
forelagt oss (gjennom boka) skal det ha vært betydelige mengder vann gitt at TEH skal
ha moppet i halvannen time uten å bli ferdig.

Så kan man jo heller spørre seg hva som er mest sannsynlig - at TEH lyver, eller at
politiet ikke har snøring. Må innrømme at jeg blir litt usikker etter siste oppslag i VG.
Kan de oppbrettede teppekantene nede i stuen være pga lekkasje fra badet i 2. etasjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in