Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Hur ska folk då kunna varnas för dessa individer då?
I ett välfungerande system, bättre än det som finns, så skulle god uppföljning, kontroller, tillsyn, vård osv ge ett iallafall ganska gott skydd (eller kanske ger det ett hyggligt skydd redan idag - jag vet inte mycket om statistiken annat än att de flesta fall begås av närstående (1)). Om det nu inte räcker så kan man möjligen tänka sig att folk i grannområdet fick någon slags vetskap. Men att publicera det på en global nivå där alla i hela världen kan se dom är något annat.
Egentligen lider nog många pedofiler inte av en sexuell störning utan en social störning, tror jag. Vi ser ju många exempel på vad som händer när män isoleras från kvinnor, t ex katolska präster och fängelsekunder speciellt i USA, tydligen. Plötsligt börjar böghatande män sätta på män eller pojkar. Sjömän isolerade från kvinnor var ju en klassisk grupp i alla fall förr i tiden som ofta anklagades för homosexualitet. Vi vet också att synen på pedofili har skiftat i olika tidsperioder och lär säkert skifta fler gånger innan människan dör ut. Vår sexualitet anpassar sig nog ofta till sociala omständigheter.
Jag ser även att FBI skiljer på pedofiler och "true pedophiles". Jag gissar att det liknar skillnaden mellan sociopater och psykopater där den senare gruppen anses vara födda så och den förra gruppen anses ha lärt sig att bli sociopater från deras sociala omständigheter.
(1) Ser man till FBI:s statistik så är pedofili bland icke anhöriga mycket sällsynt: 15 000 fall på 10 år i en population bestående av 350 miljoner människor, men mörkertalet lär vara stort, eftersom det är ett brott som är mycket skamfyllt
https://archives.fbi.gov/archives/news/stories/2006/february/innocent-images-statistics-1