2024-11-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ska försöka svara dig, mitt slutord i frågan. Tack förresten för ditt svar men tråkigt att du måste blanda in oförskämdheter och rysstrollsanklagelser i svaret.
Jag har aldrig någonsin hävdat att amerikanska militära gps signaler störs ut även om det kanske är möjligt.
ATACMS kan användas men det är inte troligt, snarare osannolikt att dom används utan USAs hjälp.

Enkelt förklarat: Om nu Ukraina hade kunnat sköta HIMARS och ATACMS helt själva vore det inte mer kontroversiellt att använda dom på ryskt territorium än t.ex Bradleys eller Abrams, eller hur?

Det är väldigt många länder som köpt HIMARS systemet, du menar alltså att det 24/7 finns amerikanska trupper i alla dessa länderna vid denna utrustning utifall dessa system skulle behöva användas? Låter inte speciellt sannolikt. Faktiskt så är det helt fel. Varför tror alla att dessa system är superavancerade att använda?
Citera
2024-11-19, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
DMITRY MEDVEDEV:

“Russia's new nuclear doctrine means NATO missiles fired against our country could be deemed an attack by the bloc on Russia. Russia could retaliate with WMD against Kiev and key NATO facilities, wherever they're located. That means World War III.”

Nu är ju den första ATACAMS bekräftad avfyrad och detonerad inne på ryskt territorium så nu är det upp till bevis om ryssens hot om att anfalla NATO länder är sant eller det bara är mer patetiska hot. Ni är som småbarn som gråter när ett annat barn tar tillbaka leksaken ni tog från dem i sandlådan.
Citera
2024-11-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Han är misstänkt, och i USA är du oskyldig tills motsatsen har bevisats. Det är inte ovanligt att framstående personer får utstå befängda anklagelser, särskilt inom det offentliga rummet.

När det gäller Tulsi är det viktigt att sätta saker i perspektiv. Hon har tjänat sitt land i flera konflikter och har en djup förståelse för vad krig innebär. Till skillnad från Hillary Clinton, som ofta har förespråkat en mer aggressiv hållning, arbetar Tulsi för att undvika onödiga förluster av liv. Det är en nyanserad och ansvarsfull inställning som kan vara svår att uppskatta för den som blint förlitar sig på etablerade narrativ.

Precis. Och i Ryssland är du alltid skyldig om du misshagar Putin.
Citera
2024-11-19, 12:55
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Neptun är av ukrainsk produktion och inget som Biden har att säga om

Jag vet.
För den som följer tråden, så noterar man ramaskri kring ATCMS och Bidens lovord/välsignelse eller inte.
Eller hur?

Humorn hade varit stor om det är en Neptune.
Jag roar mig med att efterfråga alla som "bekräftat" åt Biden, att det är ok.
Tänk om det var en Neptune.
Ukrainsk sak. Jag vet!
Citera
2024-11-19, 12:57
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Jag vet.
För den som följer tråden, så noterar man ramaskri kring ATCMS och Bidens lovord/välsignelse eller inte.
Eller hur?

Humorn hade varit stor om det är en Neptune.
Jag roar mig med att efterfråga alla som "bekräftat" åt Biden, att det är ok.
Tänk om det var en Neptune.
Ukrainsk sak. Jag vet!

Jag utesluter inte att Neptun kommer användas också
Citera
2024-11-19, 12:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Tack för bra inlägg!

Skillnaden i precision mellan sovjetisk och ukrainsk/västlig teknik framgår med önskvärd tydlighet av verkan på marken.

Institutet/verkstaden som utvecklade den Ryska motsvarigheten brann dessutom upp för ungefär ett år sedan . Rökning påstods det ( där försvann såväl en hel del forskning som forskare )

Det har varit mycket bränder på ställen med rysk spetskompetens de senaste 2 åren och har det inte brunnit så har ansvariga antingen aresterats eller dött i olyckor ( Den fd ansvariga för utvecklingen av luftförsvaret dog tillsammans med sin fru i sängen också för ungefär ett år sedan givetvis av naturliga orsaker )

Ryssland har otur helt enkelt
Citera
2024-11-19, 13:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Antingen förhåller du dig till fakta och ger fan i att försöka förenkla något du inte förstår eller så avstår du från att skriva dyngan .

Himars programmeras och avfyras i eldenheten och givetvis kan extern länkad måldata användas . GPS som du syftar till hävdar du med flera rysstroll att det störs ut . Så nu får du bestämma dig faktiskt . Du framstår som lite velig och ofokuserad på ditt manus . Eller tänker du bara fritt idag och dagdrömmer lite ?

Sedan bör du ju iofs förstå att Tröghetsnavigering av västlig standard faktiskt fungerar ( exaktare gyron och bättre mjukvara och bättre inmätt terräng data )

Som bonus bör du veta att fd Sovjetunionen är förmodligen världens mest inmätta plats . Vilket skedde redan under kalla krigets dagar för att bana väg för dåtidens missiler som inte använde GPS .

För att vara extra positivt kanske jag ska tillägga att en rysk flygbas eller raffinaderi eller ett drivmedelsupplag eller ammunitionsupplag inte är några små måltavlor heller utan där kan du ha en avvikelse och ändå uppnå resultat . Det blir fina " gräsbränder "

Underrättelser om vart ryssen dessutom befinner sig kan du dessutom ge dig fan på att Ukraina kan införskaffa själva / Ryssar är riktigt duktiga på att klistra måltavlor på sig själva ( sociala medier är fullt av det och förbudet mot mobiler verkar inte särdeles effektivt )

Jag har funderat på samma fråga. Använder robotar av typen ATACMS sig av realtidsdata? Och kan Ryssland veta att de inte gör det?

Raffinaderier är ju en icke-fråga. Lager och truppansamligarna kan kräva realtidsdata, eller kraftigt förbättra verkan. Eller?
Citera
2024-11-19, 13:04
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Det är väldigt många länder som köpt HIMARS systemet, du menar alltså att det 24/7 finns amerikanska trupper i alla dessa länderna vid denna utrustning utifall dessa system skulle behöva användas? Låter inte speciellt sannolikt. Faktiskt så är det helt fel. Varför tror alla att dessa system är superavancerade att använda?

Det finns inga länder som köper ATACMS utan att ha tillgång till USAs satellitsystem.
Vad gäller HIMARS är jag osäker, det är ju dock allierade som köper dessa system.
ATACMS är integrerat med USAs satellitsystem och navigationssystem.

Har aldrig påstått att personal behövs på plats.
Citera
2024-11-19, 13:05
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ska försöka svara dig, mitt slutord i frågan. Tack förresten för ditt svar men tråkigt att du måste blanda in oförskämdheter och rysstrollsanklagelser i svaret.
Jag har aldrig någonsin hävdat att amerikanska militära gps signaler störs ut även om det kanske är möjligt.
ATACMS kan användas men det är inte troligt, snarare osannolikt att dom används utan USAs hjälp.

Enkelt förklarat: Om nu Ukraina hade kunnat sköta HIMARS och ATACMS helt själva vore det inte mer kontroversiellt att använda dom på ryskt territorium än t.ex Bradleys eller Abrams, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av will242

Jag tycker din kommentar, Will242, har sin plats.
Troligen är det som så, att ingen i Ukraina har nått så långt i sin skolgång, så att man klarar av att hantera detta vapensystem.
Följande länder har ATCMS och är högt stående i sin utbildning och kompetens. Högre än Ukraina i v f!

Australia
United States
South Korea
Morocco
Romania
Greece
Turkey
Poland
Ukraine
United Arab Emirates

Varför Africagonzo tror att de är avancerade?
Kanske en kaffekokare är en utmaning för hen?

Sedan till dig AG
USA har uttryckligen sagt nej till att ATCMS fick användas, mot rysk mark.
De andra systemen är inte belagda med detta förbud.
Hur svårt är det att förstå detta? Förstå skillnaden. Eller?

Har Biden kommit ut ännu? In persona.
Citera
2024-11-19, 13:06
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har funderat på samma fråga. Använder robotar av typen ATACMS sig av realtidsdata? Och kan Ryssland veta att de inte gör det?

Raffinaderier är ju en icke-fråga. Lager och truppansamligarna kan kräva realtidsdata, eller kraftigt förbättra verkan. Eller?

Hur tror du att Ryssland slår till mot ett flygfält när det finns ett plan att attackera....

EDIT
När man skickar en Kinzhal mot ett Patriot batteri, som ex.
Senast redigerad av MrochMr 2024-11-19 kl. 13:10.
Citera
2024-11-19, 13:12
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Jag tycker din kommentar, Will242, har sin plats.
Troligen är det som så, att ingen i Ukraina har nått så långt i sin skolgång, så att man klarar av att hantera detta vapensystem.
Följande länder har ATCMS och är högt stående i sin utbildning och kompetens. Högre än Ukraina i v f!

Australia
United States
South Korea
Morocco
Romania
Greece
Turkey
Poland
Ukraine
United Arab Emirates

Varför Africagonzo tror att de är avancerade?
Kanske en kaffekokare är en utmaning för hen?

Sedan till dig AG
USA har uttryckligen sagt nej till att ATCMS fick användas, mot rysk mark.
De andra systemen är inte belagda med detta förbud.

Hur svårt är det att förstå detta? Förstå skillnaden. Eller?

Har Biden kommit ut ännu? In persona.

Då får du gärna komma med en källa där Biden uttryckligen sagt nej till att ATACMS får användas på ryskt territorium. Du sitter väl inte och hittar på?
ATACMS är integrerade med USAs satellit och navigationssystem.
Citera
2024-11-19, 13:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Hur tror du att Ryssland slår till mot ett flygfält när det finns ett plan att attackera....

EDIT
När man skickar en Kinzhal mot ett Patriot batteri, som ex.

ja, det är det som är ryssarnas argument. Satellit och robot bildar ett vapensystem. Där är en skillnad på a) att få ett satellitfotografi, identifiera ett flygplan och sedan skicka iväg en robot, allt inläst vid start.
b) skicka iväg roboten, få data om att ett flyg landat på bana 4 när roboten har 20 km kvar, och skicka denna information till roboten.

I b) kan man plausibelt argumentera för att det är ett system som attackerar och det spelar ingen roll att Ukraina har robotdelen.

Edit: Nu syftar jag alltså inte på specifikt HIMARS, utan även olika ATACMS-system.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-11-19 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in