2024-11-17, 22:25
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
... svamligt skitprat...

Jag håller med om vad du skriver ovan - ingen överlägsenhet finns vad gäller intelligens hos något av könen. Däremot finns en liten skillnad i genomsnittlig IQ, och den dyker upp allt som oftast i mätningar, och nästan alltid till mäns fördel. I större metastudier så har män en liten fördel i genomsnittlig IQ, på ett par poäng. Detta betyder givetvis inte att män är överlägsna i fråga om intelligens. (Även standardavvikelsen skiljer sig mellan könen, inte bara genomsnittet - men detta verkar du ha accepterat!?)

Kom igen nu, är det verkligen den nivån du vill lägga vår diskussion på?
Jag har bläddrat igenom samtliga metastudier från referenslistan i Wikipedia-artikeln men kan inte hitta någon metastudie som bekräftar ditt påstående att män generellt har ett par högre IQ-poäng än kvinnor. Det måste vara mycket ålderdomliga studier du har i åtanke. Kanske är de rentav 100-150 år gamla.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence

Det är vetenskapligt väl etablerat att det inte finns någon snittskillnad i generell intelligens mellan kvinnor och män. Ett antal IQ-tester har visat att kvinnor och män i genomsnitt har ungefär samma IQ, och eventuella skillnader är statistiskt försumbara (med mindre än 0,5 IQ-poäng).

https://www.researchgate.net/publication/222534750_Negligible_Sex_Differences_in_General_In telligence
Citera
2024-11-18, 04:19
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Hudfärg? Många latinos är ljushyade och har europeiskt ursprung, särskilt från Spanien och Portugal. Andra har blandad bakgrund med ursprung från bl a Afrika och ursprungsbefolkningar (”indianer”). Det finns ”mestizos” och ”mulatos” bland latinos.

Latinos är med andra ord amerikaner med ursprung i Latinamerika och de är en heterogen grupp. Afroamerikaner (svarta) har generellt 25-30% inblandning av vitt ursprung i sitt DNA.

Skillnader i hudfärg är en anpassning till geografiska miljöer (t ex stark sol) och har inte ett skit att göra med kognitiva funktioner. Intelligens har utvecklats som en komplex samverkan mellan miljö och genetik oberoende av ytliga fysiska egenskaper.

Flera studier och vetenskapliga granskningar visar att det inte finns något kausalt samband mellan hudfärg och intelligens. De påstådda sambanden mellan hudfärg och intelligens saknar vetenskapligt stöd och bygger på missuppfattningar eller ideologiska syften snarare än objektiva data.

Du kanske ska sluta prenumerera på den digitala tidskriften American Renaissance (AmRen).

Bokstavligt talat inget du skriver ovan har med påståendet att göra. Du ägnar dig åt precis samma typ av retorik som Binary. När det kommer för nära en slutsats så sparkar du bakut och börjar om från noll igen. Därav går diskussionen bara i cirklar.

Citat:
2. Svarta har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med vita.

Är påståendet sant eller falskt? Jag behöver veta om du håller med om själva påståendet eller inte, så att det inte blir ytterligare fem sidor med diskussion för att till sist landa i att du faktiskt hållit med hela tiden, som det har blivit ett par gånger i tråden nu.

Jag tycke du känns mer och mer ohederlig, alternativt okunnig och korkad. Det är som att du medvetet hindrar progress i vår diskussion.
Citera
2024-11-18, 04:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Jag har bläddrat igenom samtliga metastudier från referenslistan i Wikipedia-artikeln men kan inte hitta någon metastudie som bekräftar ditt påstående att män generellt har ett par högre IQ-poäng än kvinnor. Det måste vara mycket ålderdomliga studier du har i åtanke. Kanske är de rentav 100-150 år gamla.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence

Det är vetenskapligt väl etablerat att det inte finns någon snittskillnad i generell intelligens mellan kvinnor och män. Ett antal IQ-tester har visat att kvinnor och män i genomsnitt har ungefär samma IQ, och eventuella skillnader är statistiskt försumbara (med mindre än 0,5 IQ-poäng).

https://www.researchgate.net/publication/222534750_Negligible_Sex_Differences_in_General_In telligence

Jag återkommer till detta, jag behöver bara veta om du håller med om påstående 2 först, eftersom du redan sagt att du inte håller med om 1, men håller med om 3 och 4. Påstående 2 svamlar du bara kring istället för att låta oss komma vidare.
Citera
2024-11-18, 14:39
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Bokstavligt talat inget du skriver ovan har med påståendet att göra. Du ägnar dig åt precis samma typ av retorik som Binary. När det kommer för nära en slutsats så sparkar du bakut och börjar om från noll igen. Därav går diskussionen bara i cirklar.

Är påståendet sant eller falskt? Jag behöver veta om du håller med om själva påståendet eller inte, så att det inte blir ytterligare fem sidor med diskussion för att till sist landa i att du faktiskt hållit med hela tiden, som det har blivit ett par gånger i tråden nu.

Jag tycke du känns mer och mer ohederlig, alternativt okunnig och korkad. Det är som att du medvetet hindrar progress i vår diskussion.
Men käre SigBritt, ta inte i så att du spricker! Tänk på ditt blodtryck. Chilla istället och ta dig en kopp kaffekask och en smarrig bakelse på ett mysigt konditori med din fru. Det kan du behöva.

När gjordes den senaste IQ-mätningen av svarta, latinos, vita och östasiater? Jag vill gärna veta resultaten innan jag ger ett definitivt svar på påstående ”2. Svarta har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med vita.”. Redan nu vet jag att den genomsnittliga IQ-skillnaden mellan svarta och vita har sjunkit. Se diagram nedan.

https://www.researchgate.net/figure/Q-scores-for-Blacks-across-three-decades-White-average-5-100-Results-are-shown-for-the_fig2_6696410

Notera särskilt WISC (barn). Hur kommer deras IQ att se ut i vuxen ålder?

En intressant artikel som jag snubblat över:

https://www.motherjones.com/kevin-drum/2019/06/heres-why-the-black-white-iq-gap-is-almost-certainly-environmental/#

Det verkar som IQ-gapet mellan vita och svarta amerikaner var 10 poäng för fem år sedan. Svartas genomsnittliga IQ bör idag ligga på runt 89-90 poäng. Jämför detta värde med exempelvis Ukrainas IQ 90,1, Mongoliet IQ 91,0 och Chile 87,9. USA:s genomsnittliga IQ är 97,4. Dock med reservation för ändringar i levnadsvillkoren i respektive land.

IQ-snitt för var och en av USA:s delstater: https://www.visualcapitalist.com/mapped-average-iq-score-by-state/

Enligt senare forskning finns inget bevis för en genetisk komponent bakom IQ-skillnader mellan olika ”raser”. Men det vet du förstås redan.
Citera
2024-11-18, 14:44
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Men käre SigBritt, ta inte i så att du spricker! Tänk på ditt blodtryck. Chilla istället och ta dig en kopp kaffekask och en smarrig bakelse på ett mysigt konditori med din fru. Det kan du behöva.

När gjordes den senaste IQ-mätningen av svarta, latinos, vita och östasiater? Jag vill gärna veta resultaten innan jag ger ett definitivt svar på påstående ”2. Svarta har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med vita.”. Redan nu vet jag att den genomsnittliga IQ-skillnaden mellan svarta och vita har sjunkit. Se diagram nedan.

https://www.researchgate.net/figure/Q-scores-for-Blacks-across-three-decades-White-average-5-100-Results-are-shown-for-the_fig2_6696410

Notera särskilt WISC (barn). Hur kommer deras IQ att se ut i vuxen ålder?

En intressant artikel som jag snubblat över:

https://www.motherjones.com/kevin-drum/2019/06/heres-why-the-black-white-iq-gap-is-almost-certainly-environmental/#

Det verkar som IQ-gapet mellan vita och svarta amerikaner var 10 poäng för fem år sedan. Svartas genomsnittliga IQ bör idag ligga på runt 89-90 poäng. Jämför detta värde med exempelvis Ukrainas IQ 90,1, Mongoliet IQ 91,0 och Chile 87,9. USA:s genomsnittliga IQ är 97,4. Dock med reservation för ändringar i levnadsvillkoren i respektive land.

IQ-snitt för var och en av USA:s delstater: https://www.visualcapitalist.com/mapped-average-iq-score-by-state/

Enligt senare forskning finns inget bevis för en genetisk komponent bakom IQ-skillnader mellan olika ”raser”. Men det vet du förstås redan.

Du svamlar i vanlig ordning. Återkom när du tagit reda på vad som gäller, så kan du svara på om du håller med om påståendet eller ej, så kommer vi vidare. Jag har inga särskilda tankar om vad du skriver, eftersom det bara är kärringsvammel.

PS. Riktigt omogen och trist debatteknik. Allt trams som "Käre Stig-Britt, ta inte i så du spricker, tänk på blodtryck, gå till ett konditori, bla bla" är fruktansvärt barnsligt och intellektuellt ohederligt, och förstör inte bara diskussionen för dig och mig, utan även för alla som läser den. Jag försäkrar dig om att jag är precis lika lugn om alltid annars, om du uttolkar något annat så är det nog din egen upprördhet du känner. Återkom när du vill vara saklig och diskutera, behöver du tid på dig för att läsa in dig på nyare studier så gör det, så kan du ju återkomma sen.
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-11-18 kl. 14:47.
Citera
2024-11-18, 17:39
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Du svamlar i vanlig ordning. Återkom när du tagit reda på vad som gäller, så kan du svara på om du håller med om påståendet eller ej, så kommer vi vidare. Jag har inga särskilda tankar om vad du skriver, eftersom det bara är kärringsvammel.

PS. Riktigt omogen och trist debatteknik. Allt trams som "Käre Stig-Britt, ta inte i så du spricker, tänk på blodtryck, gå till ett konditori, bla bla" är fruktansvärt barnsligt och intellektuellt ohederligt, och förstör inte bara diskussionen för dig och mig, utan även för alla som läser den. Jag försäkrar dig om att jag är precis lika lugn om alltid annars, om du uttolkar något annat så är det nog din egen upprördhet du känner. Återkom när du vill vara saklig och diskutera, behöver du tid på dig för att läsa in dig på nyare studier så gör det, så kan du ju återkomma sen.
Att ge sina motdebattörer epitet som svagbegåvad, barnslig, ohederlig, omogen och korkad i vart och annat inlägg hör inte hemma i en saklig diskussion. Sådant sysslar upprörda småbarn med i sandlådan. På den nivån är det. Du bör lugna ner dig och börja sopa rent framför egen dörr innan du anklagar andra för ohederlig debatteknik och annat dumt.

Jag kan fortfarande inte hitta en nyare IQ-mätning av USA:s etniska grupper. Det enda som kommer i närheten av svarta och vita amerikaners IQ-resultat är William Dickens studie från 2006. En 18 år gammal studie. Läs vad som står på sida 917, näst sista stycket under rubriken Conclusions.

https://www.researchgate.net/profile/William-Dickens-2/publication/6696410_Black_Americans_Reduce_the_Racial_IQ_Gap_E vidence_From_Standardization_Samples/links/601d797f92851c4ed54f7e91/Black-Americans-Reduce-the-Racial-IQ-Gap-Evidence-From-Standardization-Samples.pdf?origin=publicatio n_detail&_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1Y mxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uRG93bmxvYWQ iLCJwcmV2 aW91c1BhZ2UiOiJwdWJsaWNhdGlvbiJ9fQ

Svaret på ditt påstående 2 är: Ja, afroamerikaner (svarta) hade i snitt lägre IQ än euroamerikaner (vita) år 2006. Hur det ser ut nästan 20 år senare kan jag tyvärr inte svara på. IQ-gapet för fem år sedan var 10 poäng. Förmodligen har gapet minskat ytterligare något sedan dess. Så jag svarar: jag vet inte.
Citera
2024-11-18, 17:45
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Svaret på ditt påstående 2 är: Ja, afroamerikaner (svarta) hade i snitt lägre IQ än euroamerikaner (vita) år 2006. Hur det ser ut nästan 20 år senare kan jag tyvärr inte svara på. IQ-gapet för fem år sedan var 10 poäng. Förmodligen har gapet minskat ytterligare något sedan dess. Så jag svarar: jag vet inte.

Återkom när du vill sluta leka idiot. För mig är svaret givet, till och med om jag köper det du skriver, att skillnaden var 10 poäng till vitas fördel för 5 år sedan, men jag orkar inte lägga det i mun på dig.

Hela din ansats är oseriös och du vill för allt i världen bara inte ge mig rätt. Hade jag varit av en annan åsikt som du spontant hade känt positivt kring så hade du aldrig betett dig såhär, vilket gör att det bara blir trams. Fortsätter gärna när du kan lägga ner tramset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Motivated_reasoning
Citera
2024-11-18, 19:46
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Återkom när du vill sluta leka idiot. För mig är svaret givet, till och med om jag köper det du skriver, att skillnaden var 10 poäng till vitas fördel för 5 år sedan, men jag orkar inte lägga det i mun på dig.

Hela din ansats är oseriös och du vill för allt i världen bara inte ge mig rätt. Hade jag varit av en annan åsikt som du spontant hade känt positivt kring så hade du aldrig betett dig såhär, vilket gör att det bara blir trams. Fortsätter gärna när du kan lägga ner tramset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Motivated_reasoning
Bli inte så upprörd bara för att du inte får det svar som du hoppats på. Du är som en tjurig barnunge som till varje pris vill ha rätt. Kosta vad det vill.

Innan jag kan ge dig ett definitivt svar måste jag ha tillgång till den senaste IQ-mätningen av svarta och vita, helst efter 2020. Om den visar en fortsatt IQ-skillnad om än krympt till under tio poäng, då svarar jag Ja. Är det okej för dig?
Citera
2024-11-18, 20:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Bli inte så upprörd bara för att du inte får det svar som du hoppats på. Du är som en tjurig barnunge som till varje pris vill ha rätt. Kosta vad det vill.

Jag har rätt, varför jag inte är upprörd över huvud taget utan mest tycker du är en vimsig kärring.

Citat:
Innan jag kan ge dig ett definitivt svar måste jag ha tillgång till den senaste IQ-mätningen av svarta och vita, helst efter 2020. Om den visar en fortsatt IQ-skillnad om än krympt till under tio poäng, då svarar jag Ja. Är det okej för dig?

Låt se, du citerar en källa som skriver om hur IQ-gapet minskat med i bästa fall 7 poäng på 30 år, och fortsätter sedan med att dra slutsatsen att man inte kan veta vad nuläget är, med hänvisning till en 5 år gammal källa som säger att IQ-gapet var 10 poäng till vitas fördel där och då, för under dessa 5 år så kanske IQ-gapet stängts helt eller så pass att det numer är ett gap till svartas fördel, så därför blir ditt svar "jag vet inte." Du är en komplett idiot, men jo visst, det är givetvis okej för mig att du gräver vidare i detta mysterium (du hade inte ens behövt fråga mig om jag tycker det är okej, men jag uppskattar att du gör det).

Hur känns det att till sist landa i att Stig-Britt har haft rätt hela tiden, efter typ 20 sidor med onödigt svammel?
Citera
2024-11-18, 20:51
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag har rätt, varför jag inte är upprörd över huvud taget utan mest tycker du är en vimsig kärring.

Låt se, du citerar en källa som skriver om hur IQ-gapet minskat med i bästa fall 7 poäng på 30 år, och fortsätter sedan med att dra slutsatsen att man inte kan veta vad nuläget är, med hänvisning till en 5 år gammal källa som säger att IQ-gapet var 10 poäng till vitas fördel där och då, för under dessa 5 år så kanske IQ-gapet stängts helt eller så pass att det numer är ett gap till svartas fördel, så därför blir ditt svar "jag vet inte." Du är en komplett idiot, men jo visst, det är givetvis okej för mig att du gräver vidare i detta mysterium (du hade inte ens behövt fråga mig om jag tycker det är okej, men jag uppskattar att du gör det).

Hur känns det att till sist landa i att Stig-Britt har haft rätt hela tiden, efter typ 20 sidor med onödigt svammel?
Inbillar sig lille Stigbritt att hen har mer rätt än seriösa och välrenommerade forskare som Flynn, Nisbett och Dickens med flera vars studier du kallar politiskt tillrättalagda?

Det finns flera rapporter som behandlar IQ-skillnader mellan olika ”raser” i USA. Studier tyder på att skillnaden mellan svarta och vita i genomsnitt har minskat över tid, från omkring 15 poäng på 1970-talet till cirka 10 poäng eller mindre i senare decennier. Minskningen är tack vare förbättringar inom utbildning, socioekonomiska förhållanden och tillgång till resurser. Om afroamerikanernas levnadsvillkor fortsätter att förbättras kommer skillnaden säkerligen att minska ytterligare.

I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet under den stora invandringsvågen till USA fanns bland immigranterna marginaliserade grupper från bland annat Irland, Polen och Italien. Deras uppmätta IQ-poäng var mycket låga. Men åtskilliga decennier senare blev de och deras barn accepterade som ”vita”. Deras IQ-poäng steg till genomsnittet för vita amerikaner.
Citera
2024-11-19, 03:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
mer tantsvammel

Orkar knappt läsa då inget av det har med vår diskussion att göra. Återkom du när du grävt klart i punkt 2, så kommer vi vidare sen.
Citera
2024-11-19, 03:29
Medlem
Det räcker med att se hur kvinnor röstar så fattar man att de har låg IQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här