2024-11-18, 21:18
Avslutad
Hur är det möjligt att de inte är släkt (enligt Aftonbladets artikel)?

Efternamnet är skyddat hos Riddarhuset och anses vara en adlig ätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alfabetisk_lista_%C3%B6ver_p%C3%A5_Riddarhuset_int roducerade_svenska_adels%C3%A4tter

Man menar alltså att över 200 personer (bara i Stockholm) har samma efternamn, men är från olika släkter, trots att namnet är adligt? Iofs så finns det inget som hindrar personer som är födda med det namnet att flytta till Sverige, få barn här med samma namn, m.m.

Men jag har svårt att tro att de inte är släkt.
Det är ett unikt namn utifrån de sökningar jag gjort. Både i Sverige och utanför Sverige.

Hur länge har denne killens släkt bott i Sverige då?

Intressant att namnet uttalas "tjyllenstjärna". Hur blir "Kuylen" -> "Tjyllen" (gyllen).
Det är alltså inte "kujlen-stjärna".
Senast redigerad av nginx 2024-11-18 kl. 21:23.
Citera
2024-11-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Hur är det möjligt att de inte är släkt (enligt Aftonbladets artikel)?

Efternamnet är skyddat hos Riddarhuset och anses vara en adlig ätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alfabetisk_lista_%C3%B6ver_p%C3%A5_Riddarhuset_int roducerade_svenska_adels%C3%A4tter

Man menar alltså att över 200 personer (bara i Stockholm) har samma efternamn, men är från olika släkter, trots att namnet är adligt? Iofs så finns det inget som hindrar personer som är födda med det namnet att flytta till Sverige, få barn här med samma namn, m.m.

Men jag har svårt att tro att de inte är släkt.
Det är ett unikt namn utifrån de sökningar jag gjort. Både i Sverige och utanför Sverige.

Hur länge har denne killens släkt bott i Sverige då?

Intressant att namnet uttalas "tjyllenstjärna". Hur blir "Kuylen" -> "Tjyllen" (gyllen).
Det är alltså inte "kujlen-stjärna".

Klart de är släkt, men Johan vill inte att någon ska ge sig på honom. Johans son har samma namn som någon anfader i släktträdet. Johansson son heter Carl och tillsammans blir det blir det Carl Johan, samma namn som en anfader i släktträdet.
Senast redigerad av Frejgatan 2024-11-18 kl. 22:17.
Citera
2024-11-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnderstS
Johan Kuylenstierna var ordförande i Klimatpolitiska rådet. Han är fotograf. Han är född Kuylenstierna. Joachim Kyulenstierna hette tidigare Joachim Andersson. Hur namnbytet gick till har jag ingen aning om eller så kanske Andersson bara var ett alias. Det går inte att byta till ett namn som Kuylenstierna då det är ett adligt namn. Släkten måste godkänna det för att det ska gå. Men de är oavsett det inte nära släkt. Det finns många grenar av familjen som härstammar från en nederländare som invandrade till Göteborg på 1600-talet. Jag har skrivt flera artikalr om Broman och Andersson/Kuylenstierna

https://blog.zaramis.se/?s=Broman+Joachim

Och förmodligen har väl inte bomben nån koppling till detta.
När skulle den som hette Andersson vara född och när hette han det? Jag hittar en som hette Kuylenstierna redan 1970 med två föräldrar med namnet. Däremot en med stavning Joakim som hetat något annat.
Citera
2024-11-18, 22:20
Medlem
Fan vad Johan Kuylenstierna ljuger och journalisten publicerar lögnerna. Det finns 217 Kuylenstierna varav bara 48 i Stockholm. Johan ljuger och påstår att det finns 200 Kuylenstierna bara i Stockholm. För att vara generaldirektör så ljuger han bra.
Citera
2024-11-18, 22:31
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejgatan
Fan vad Johan Kuylenstierna ljuger och journalisten publicerar lögnerna. Det finns 217 Kuylenstierna varav bara 48 i Stockholm. Johan ljuger och påstår att det finns 200 Kuylenstierna bara i Stockholm. För att vara generaldirektör så ljuger han bra.

Om det nu vore så, kan du klandra honom? Bli indragen i sån här skit och riskera sitt liv på grund av vad en jävla kusin eller vad de nu kan tänkas vara har ställt till med för sig själv.
Citera
2024-11-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Om det nu vore så, kan du klandra honom? Bli indragen i sån här skit och riskera sitt liv på grund av vad en jävla kusin eller vad de nu kan tänkas vara har ställt till med för sig själv.

Ja faktiskt, han skulle kunna gå ut och säga att han har en släkting som har affärer med Harriet och Falk men att han tar avstånd från släktingen. Som Rawas frus mamma.
Citera
2024-11-19, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
När skulle den som hette Andersson vara född och när hette han det? Jag hittar en som hette Kuylenstierna redan 1970 med två föräldrar med namnet. Däremot en med stavning Joakim som hetat något annat.
I vart fall 2007 .Han har tagit namnet Kuylenstierna saknar uppgift på när.
Fyller 56 år den 6/3-25.
Citera
2024-11-19, 01:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smulaniggo
Hänger inte med, varför vill man utpressa Joachim Kuylenstierna på pengar från första början?
https://blog.zaramis.se/2023/11/21/utpressning-mot-bors-vd/
Misslyckade affärer med fel människor kort sagt.
Citera
2024-11-19, 04:51
Medlem
Polisen borde införa visitationszon på hela Östermalm, speciellt äldre damer med handväskor borde undersökas noga
Citera
2024-11-19, 05:22
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
En poliskälla uppger för Aftonbladet att man nu undersöker om det hela har rört om ett misstag från våldsverkarna.

– Joachim har på den senare tiden fått hot om att de ska ge sig
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AvJLGA/misstanken-delar-namn-med-kuylenstierna-fick-port-sprangd

Den maskerade 17-åringen ser ut som en smal afrikan på bilden, tycker jag...
Citera
2024-11-19, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulaniggo
Hänger inte med, varför vill man utpressa Joachim Kuylenstierna på pengar från första början?

Står flera gången i tråden.
Sen finns Google och sunt förnuft.
Citera
2024-11-19, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AvJLGA/misstanken-delar-namn-med-kuylenstierna-fick-port-sprangd

Den maskerade 17-åringen ser ut som en smal afrikan på bilden, tycker jag...

Något solbränd verkar han onekligen att vara. Kanske rent av en färgad gentleman, en s.k piprensare?
Senast redigerad av Konrad 2024-11-19 kl. 06:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in