2024-11-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har ingen aning om hur mycket kraft trummisen i TS genererar av en väldigt lättförklarlig anledning. Han använder triggers, så det är omöjligt att höra det.

Inget exempel på en gravity roll i 300bpm där trummisar slår så mycket hårdare än vad den här snubben(det är Benighteds trummis för övrigt) skulle göra alltså. Han slår varken hårdare eller lösare än vilken trummis som helst som ens skulle klara av en gravity roll i 300bpm vilket inte många gör till att börja med.

Citat:
Och jo, det är väldigt svårt att genera kraft med en gravity roll. Däremot är det sant att det sällan är i fokus, men det är till stor del pga triggers. Utan dessa hade metaltrummisar tävlat järnet om vem som kan spela hårdast i 300 bpm.

Eh, nej. Om det är en tävling om vem som kan slå hårdast så hade man helt enkelt inte använt sig utav en teknik som gravity roll överhuvudtaget.

Citat:
Jag har inte sagt emot att en trigger kan belysa vissa brister, men den kan dölja andra, såsom brist på kraft. Och det är ju heller inte bara i gravity blast som det berörs. Även för vanlig enhandsvirvel med sextondelar.

Gravity blasts och push pull rolls/blasts är näst intill omöjligt att slå hårt med. Det är liksom inte det som är poängen med tekniken och inte det är heller inte så att slå hårt = bra. Det svåra med en gravity blast, särskilt i höga tempon, är att alla slag måste matcha varandra helt perfekt annars kommer det att låta som totalt kaos bara.

Dessutom så när det kommer till extremmetal i sådana här extremt höga tempon så använder sig i princip ALLA trummisar utav triggers. På rak arm kan jag bara komma på George Kollias som inte gör det. Snack om att triggers skulle vara fusk är bara samma typ av trams som man sa om dubbelpedaler en gång i tiden. Ingen trigger i världen kommer göra en dålig trummis till en bra trummis.

Är effektpedaler till elgitarr "fusk" också? Det är samma princip. En effektpedal förändrar ljudet också precis som en trigger gör men du måste fortfarande kunna spela stycket. Om triggers nu skulle vara ett fusk, så är det i så fall ett fusk för att stämma, micka och dämpa trummorna, men inte ett fusk för att faktiskt spela trummor.

Om man ska börja resonera så så är varenda trumset, pedal eller gitarr som finns idag att betrakta som rena "fusket" då kvalitén på dagens instrument och utrustning är så mycket bättre än vad någon musiker ens kunde drömma om eller hade tillgång till för 50 år sedan.
Citera
2024-11-18, 23:59
Medlem
Maestro-Bs avatar
Klart bland de snabbaste 😃, men vår alldeles egna Tomas Haake är i mitt tycke bäst genom tiderna med sin polyrytmik. https://youtu.be/bAJ1WTGNISk?si=ZRHwCuUwNBsnbey0

https://youtu.be/axGn6qeJHcM?si=Ru3vH-n3UVauf4Kw
Senast redigerad av Maestro-B 2024-11-19 kl. 00:01.
Citera
2024-11-19, 01:13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Hold my joint, wait I'll do it myself

https://www.youtube.com/watch?v=cFnqnx2AFWg

Samma kille, Bleed med en kagge https://www.youtube.com/shorts/NPzEUjRbHvw

Den där killen är fan sinnessjuk

Han är völ den nya trummisen i Slipknot om jag inte minns helt fel.. Han har iallafall gjort ett par gig med dem.
Citera
2024-11-19, 01:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Han är völ den nya trummisen i Slipknot om jag inte minns helt fel.. Han har iallafall gjort ett par gig med dem.
Stämmer
Citera
2024-11-19, 01:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har tittat på några av era klipp, inget imponerar.
En duktig trummis måste ha en rytm som håller.
Att spela så snabbt man kan är ingen talang.

Håller med. Trams.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Han är inte ens top 20 trummisar. Och kommer aldrig bli.

Du kan inte mycket om musik märker vi andra. Inte heller kan du många genres.

Stäng av Taylor Swift i dina gaylurar och börja lyssna på musik innan du tror du skall berätta för världen vem som är ”bäst”.

Word.
Senast redigerad av PhilipsDP18 2024-11-19 kl. 01:27.
Citera
2024-11-19, 01:27
Medlem
stolenChevys avatar
Trodde han söp ihjäl sig 1980.
Citera
2024-11-19, 02:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Inget exempel på en gravity roll i 300bpm där trummisar slår så mycket hårdare än vad den här snubben(det är Benighteds trummis för övrigt) skulle göra alltså. Han slår varken hårdare eller lösare än vilken trummis som helst som ens skulle klara av en gravity roll i 300bpm vilket inte många gör till att börja med.

Så du menar att alla trummisar gör gravity roll exakt lika hårt?

Citat:
Eh, nej. Om det är en tävling om vem som kan slå hårdast så hade man helt enkelt inte använt sig utav en teknik som gravity roll överhuvudtaget.
Man hade fortfarande använt gravity roll för dess fördelar, men folk hade skrutit om vem som kan göra just det momentet hårdast. Fast framförallt hade det nog varit kommentarsfältet som hade stått för den tävlingen.

Men självklart hade det varit en grej om triggers inte fanns. Folk tävlar inom allt möjligt och hittar på regler som man ska uppfylla. Det finns folk som tävlar i one inch punch också, vilket ironiskt nog visar att man kan få jättemycket kraft med liten rörelse.

Och innan du hoppar på tangentbordet och ber mig länka något mästerskap så är det inte det jag menar med tävling, utan jag menar snarare mer informella skryttävlingar i form videos där folk visar hur bra de är på det.

Det hade heller inte enbart varit för att skryta. Det hade varit en nödvändighet att träna upp kraften för att kunna använda gravity blast så att det lät bra på en inspelning. Och det hade varit en faktor som sållar ut de som är bra.
Citat:
Gravity blasts och push pull rolls/blasts är näst intill omöjligt att slå hårt med. Det är liksom inte det som är poängen med tekniken och inte det är heller inte så att slå hårt = bra. Det svåra med en gravity blast, särskilt i höga tempon, är att alla slag måste matcha varandra helt perfekt annars kommer det att låta som totalt kaos bara.
Ja, det är jävligt svårt. Det hindrar inte att olika trummisar slår olika hårt, även med gravity blast. Och även om en av de svåra sakerna med gravity blast är att hålla det tajt, så hade det varit jävligt mycket svårare att få det att låta bra om man inte hade triggers. Det är därför man använder dem. Det är inte så enkelt att hårt är bra, men ska man spela metal utan triggers behöver man kunna slå hårt. Hade triggers inte funnits i metalvärlden så hade det varit en grej att klara av den tekniken tillräckligt hårt för att få det att låta bra. Mycket av extremmusiken hade varit utan den tekniken.

Citat:
Dessutom så när det kommer till extremmetal i sådana här extremt höga tempon så använder sig i princip ALLA trummisar utav triggers. På rak arm kan jag bara komma på George Kollias som inte gör det. Snack om att triggers skulle vara fusk är bara samma typ av trams som man sa om dubbelpedaler en gång i tiden. Ingen trigger i världen kommer göra en dålig trummis till en bra trummis.

Är effektpedaler till elgitarr "fusk" också? Det är samma princip. En effektpedal förändrar ljudet också precis som en trigger gör men du måste fortfarande kunna spela stycket. Om triggers nu skulle vara ett fusk, så är det i så fall ett fusk för att stämma, micka och dämpa trummorna, men inte ett fusk för att faktiskt spela trummor.

Om man ska börja resonera så så är varenda trumset, pedal eller gitarr som finns idag att betrakta som rena "fusket" då kvalitén på dagens instrument och utrustning är så mycket bättre än vad någon musiker ens kunde drömma om eller hade tillgång till för 50 år sedan.
Huruvida det är fusk eller ej har jag ingen större lust att diskutera. Fusk kan det egentligen bara vara om det är en riktig tävling med regler som går att bryta mot. Har mest bara en personlig aversion mot det som jag inte tänker fördjupa mig i här. Däremot tycker jag inte riktigt man kan jämföra en effektpedal. En effektpedal förändrar hela ljudet av all ljudsignal som kommer in. Det är fortfarande din egen ljudsignal som moduleras. En trigger med sampling ersätter det du spelar med något helt annat. Men det finns miljarder effektpedaler och det är också ett kaninhål jag inte tänker hoppa ner i i den här tråden. Utan här nöjer jag mig med att konstatera att jag förstår användningen av triggers, men jag blir inte lika imponerad som jag blir av någon som inte använder dem. Och eftersom du drog in effektpedaler kan jag även där nämna att även om jag inte betraktar en distpedal som fusk så blir jag ju mycket mer imponerad av någon som kan spela fort och cleant utan dist, av den enkla anledningen att det är mycket svårare. Precis som att det är mycket svårare att spela en kraftfull gravity blast utan triggers.

Det jag säger är bara att det blir väldigt mycket svårare att få en gravity blast att låta bra utan triggers. Och dynamiken överlag blir lidande av det, och det är ju inte bara gravity blasts han använder heller så det påverkar ju övrigt spel med.

Tänkte faktiskt på George Kollias och jag gillar hans lir mycket mer. Låter mycket mer dynamiskt.
Citera
2024-11-19, 04:19
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ja, döm själva!
Är Kevin Paradis, i hård konkurrens, den bäste?

Är detta det svåraste en trummis kan spela!?

En del menar att man inte kan "ranka" musik!

Hur tänker just DU!? 🤗

https://youtube.com/shorts/kqJIigv5UNM?si=q0Ezvc8tr-rZvk4z

Nja. Det var ju bara snabbt. En bra trummis kan behärska olika rytmer.

Gavin Harrison från Porcupine Tree är ett bra exempel.
Citera
2024-11-19, 05:53
Medlem
Varför inte bara länka när Archspires originaltrummis Spencer lirar? Han är bra mycket mer imponerande. Har följt dom sedan EPn 2009 och är sjukt glad för deras framgång.
Citera
2024-11-19, 06:09
Medlem
Silltunnas avatar
Danny Carey i Tool är bäst.
Det är vi många betrodda som är överens om.

https://youtu.be/FssULNGSZIA?si=LPlIkbKu98Sv2ghW

Här är ett kul klipp när Mike Portnoy ifrån Dream Theater skall lära sig ovan låt:

https://youtu.be/b3sEdST3D9E?si=NPxNRBiF2CNib9LM
Citera
2024-11-19, 06:27
Avstängd
Bill Brufords insats på Heart of The Sunrise (1971) med Yes är utan tvekan ett mästerstycke. Lysande teknik och känsla för dynamik och groove i en låt som i sig var ett kliv framåt för hela bandet. Han var 22 år gammal när låten spelades in, och hela albumet Fragile (som innehåller flera liknande toppinsatser) tog mindre än en månad i studion.

Yes - Heart of the Sunrise: https://www.youtube.com/watch?v=T5XWOOOCg-U

Brufords trummor isolerade: https://www.youtube.com/watch?v=6e6jcWTWYt8

Bruford lämnade ju bandet sommaren 1972 och Alan White trädde till, han är också en legend men med en litet annorlunda spelstil. Jag gillar verkligen hans insatser på den starka livetagning av låten som är med på Yessongs, och det här var en av hans första spelningar med bandet, i nörjan av en USA/Kanada-turné hösten 1972. Över huvud taget är ljudet större och tyngre, den känslomässiga insatsen är mer direkt och jag känner väl egentligen ännu starkare för den här versonen än för studio-originalet, men den ökade tyngden beror ju också på att det är live och inspelat i ett mycket större rum,

Yes - Heart of the Sunrise (live hösten 1972, med Alan White): https://www.youtube.com/watch?v=Ar_ObQIssRM
Citera
2024-11-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ja, döm själva!
Är Kevin Paradis, i hård konkurrens, den bäste?

Är detta det svåraste en trummis kan spela!?

En del menar att man inte kan "ranka" musik!

Hur tänker just DU!? 🤗

https://youtube.com/shorts/kqJIigv5UNM?si=q0Ezvc8tr-rZvk4z
😄 Om musik ska vara en idrottsliknande tävling där teknik värderas högst. Ja, då är han lätt uppe på medaljplats. Men i övrigt så är det helt ointressant. Men det är min smak bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in