2024-11-18, 21:04
Medlem
Dethär bevisar bara att ryssen inte vågar använda kärnvapen.
Dom har gått all in på sabotage troligtvis med Iran som hejduk.
Citera
2024-11-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Vad finns det för anledning ( om det nu är det) att göra detta. Visst internet blir segare och behöver gå andra vägar. Men det kommer knappast sluta fungerar. Gasledning är ju ett ”bättre”mål än detta?

Svårt att säga .. men med tanke på Trump kommer till makten snart så skulle jag kunna tippa på att det är något sådant.... detta kan öka spänningarna mellan länder och göra det svårare att lösa konflikter på fredlig väg. Baltländerna kommer skylla på Ryssland och då skapar det ännu mer ovilja att vilja gå en fredlig väg fram.
Citera
2024-11-18, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Inte sett något ännu, men det går väl en kabel mellan Slite och Ventspils om inte jag minns fel.

Citerar mig själv, snabb titt i mobilens sjökort säger att kabeln går ut strax norr om Slite, mellan Skenholmen och Bungenäs.
Citera
2024-11-18, 21:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här visar hur viktigt det är att väst skapar ett internet som är svårare att ta ner. Ett Starlink som USA och Europa betalar för så att alla invånare har tillgång till gratis internet kanske är ett minimikrav egentligen.
EU har påbörjat ett satellitprojekt, IRIS 2 som ska vara klart 2030. Tiden får utvisa hur bra eller dåligt det blir. Fast gratis för alla att använda blir det knappast. Men jag har själv haft samma tanke att ett sånt borde finnas för alla och att det skulle vara gratis. Trodde jag var ensam om det. Där ser man.
https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS%C2%B2
Citera
2024-11-18, 21:15
Avslutad
Varför går man ut med detta? Vad vill de åstadkomma? Det finns väl absolut inte en endaste vettig anledning att göra det förutom att skrämma upp och offentlig misstänkliggöring.
Citera
2024-11-18, 21:17
Medlem
Putin sa för många år sedan följande;

Vem behöver kärnvapen? Elektrifiera allting och stäng av strömmen.
Citera
2024-11-18, 21:19
Avslutad
Är vi säkra på att det inte är ett finskt fyllo som helt enkelt dragit ankare längs botten medan han ölat på fiskebåten?
Konstigare saker har hänt, som "terroristattack" verkar det här helt meningslöst.
Citera
2024-11-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Eller så har dom ingen koll alls..
Där slog du nog huvudet på spiken.
Citera
2024-11-18, 21:22
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Varför skulle det vara Ryssland som gjort detta när det i princip är klarlagt att Nordstream sprängdes av ukrainska intressen? Självklart, och troligtvis, kan detta vara ett dåd utfört av Ivan, men det blir löjligt att skylla allt på dem utan en strimma av bevisning...
Citera
2024-11-18, 21:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Ryssland har ju planerat att använda kärnvapen i rymden för att sabba alla dessa satelliter.

Ryzzland får nog jobba ett par hundra år till för att utveckla den tekniken som krävs för att utrota ett välutvecklat satellitsystem med hundratusentals satelliter i omloppsbana kring jorden. Det är alltså ett sånt system jag talar om.

Vi skulle kunna ha ett sånt system färdigt på under 10 år.
Citera
2024-11-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför skulle det vara Ryssland som gjort detta när det i princip är klarlagt att Nordstream sprängdes av ukrainska intressen? Självklart, och troligtvis, kan detta vara ett dåd utfört av Ivan, men det blir löjligt att skylla allt på dem utan en strimma av bevisning...

Är väl nästan samma tid på året också som North Stream.. men det är för tidigt att säga vem man ska rikta blicken mot. Vi får se framöver. Men risken är väl att utredningen läggs ner efter en tid om det visar sig att spåren leder mot Ukraina eller USA.
Citera
2024-11-18, 21:39
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexman
https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2416006/undersea-cable-between-lithuania-and-sweden-damaged-telia
en till kabel kapades precis. mellan sverige o baltics
verkar som ryssland förbereder för krig
Estland är väl lagom litet. De har väl sin Internet-reservväg gåendes via Finland skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in