2024-11-19, 20:14
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
Provocerar väl bara å Rysslands vägnar. Gratis olja mot sabotage?

Vad väljer kineserna att göra om de blir blockerad i Östersjön? De tillsammans med Ryssland kommer väl troligen eskortera båtarna istället

Tydligen använder Kina samma taktik mot Taiwan, d.v.s. man förstör undervattenskablar med hjälp av fraktfartyg som släpar ankaret efter sig.

Källa: https://kinamedia.se/2023/10/25/sabotage-i-ostersjon-identiskt-med-hur-kina-forstor-kablar-kring-taiwan/
Citera
2024-11-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Tydligen använder Kina samma taktik mot Taiwan, d.v.s. man förstör undervattenskablar med hjälp av fraktfartyg som släpar ankaret efter sig.

De har ju redan utfört sabotage i Östersjön med ankaret tidigare i år så det är ju inte engångsföreteelse. Frågan är mest vad kineserna försöker åstadkomma om det inte enbart agerar å Rysslands vägnar
Citera
2024-11-19, 20:18
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Vilket trams.
Dessa fartyg får inte ”blackouts”
Man har backups på allt, och backups på backups.m både när det kommer till maskinella aspekter och elektriska komponenter.

Det är du som är oinsatt i ämnet, det händer titt som tätt att fartyg får blackout och det är vanligare än vad du tror.

Min far är gammal sjöman och har var till sjöss i över 40 år, han har varit med om det vid flera tillfällen på olika båtar.
Citera
2024-11-19, 20:28
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Det är du som är oinsatt i ämnet, det händer titt som tätt att fartyg får blackout och det är vanligare än vad du tror.

Min far är gammal sjöman och har var till sjöss i över 40 år, han har varit med om det vid flera tillfällen på olika båtar.

Okej, så de fick en så kallad "blackout"
Och så råkar de glida kors och tvärs just exakt över där undervattningsledningarna befinner sig.
De råkar oturligt nog samtidigt dumpa ner ankaret och slita sönder undervattensledningarna.
Inga nödrop, inga rapporteringar om problem etc.

Vilken otur hörrö, bäst att återgå till vardagen igen och glömma att det skett.
Du representerar den stereotypiska blåögda och naiva Svensken.
Citera
2024-11-19, 20:34
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Okej, så de fick en så kallad "blackout"
Och så råkar de glida kors och tvärs just exakt över där undervattningsledningarna befinner sig.
De råkar oturligt nog samtidigt dumpa ner ankaret och slita sönder undervattensledningarna.
Inga nödrop, inga rapporteringar om problem etc.

Vilken otur hörrö, bäst att återgå till vardagen igen och glömma att det skett.
Du representerar den stereotypiska blåögda och naiva Svensken.

Läs vad jag skriver istället för att lägga ord i mun på mig din rabiata tomte. Jag konstaterar enbart att det är vanligare med blackouts än vad du tror, jag nämner inte den kinesiska båten någonstans i mitt svar till dig.
Citera
2024-11-19, 20:39
Medlem
Självklart är det uralnegrerna som ligger bakom detta. Patrusev gick ju ut i förra veckan och erkände i förtid då han påstod att USA planerar dåd mot datainfrastruktur i Östersjön. Återigen ett kinesiskt skepp inblandat. Gissningsvis köper ryzzJÄVLARNA upp denna typ att tjänster direkt från kapten ombord.
Citera
2024-11-19, 20:41
Medlem
Väst måste sluta kalla ryzzHELVETETS terrorism mot oss för hybridkrig och svara stenhårt. Stäng Östersjön och Svarta havet omedelbart för all trafik till och från skithelvetet.
Citera
2024-11-19, 20:43
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
De har ju redan utfört sabotage i Östersjön med ankaret tidigare i år så det är ju inte engångsföreteelse. Frågan är mest vad kineserna försöker åstadkomma om det inte enbart agerar å Rysslands vägnar

Skapa oro och testa konceptet. Sen är det ett bra sätt att sabotera för egen eller annans del utan att det kan knytas direkt till dig som statsmakt.

Enligt kustbevakningens hemsida säger man följande:
"Av samma anledning är inte allt som är straffbart om det begås på svenskt territorium straffbart om det utförs i den ekonomiska zonen. Det måste särskilt ha angetts i lagen att det är straffbart också i den ekonomiska zonen, så är fallet avseende de flesta fiskebrott och miljöbrott. Det kan också vara straffbart i Sverige på grund av någon annan särskild anknytning till Sverige. Sådan särskild anknytning har exempelvis svenskflaggade fartyg, men det kan också vara brott som är riktade mot inrättningar som tillkommit med stöd av lag på svensk ekonomisk zon eller kontinentalsockel."

Källa: https://www.kustbevakningen.se/bilder-och-fakta/sveriges-territorialhav-och-ekonomiska-zon/
Jag tolkar det som att det finns möjlighet att vidta åtgärder i Svensk ekonomisk zon om man misstänker att detta är ett brott mot rikets säkerhet, ex. sabotage. Ex. totalt ankringsförbud av fartyg med viss tonnagestorlek.

Om samtliga drabbade NATO-länder med ekonomisk zon i Östersjön har möjlighet att vidta samma åtgärder borde man kunna tvinga de kinesiska fartygen att ta en bestämd rutt över dessa kablar. Då blir det lättare att hålla koll på eventuella framtida sabotage. Man kan exempelvis låta området övervakas kontinuerligt av drönare.
Senast redigerad av midvintermorker 2024-11-19 kl. 20:49.
Citera
2024-11-19, 20:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Vilken tur då att Sverige har vansinnigt många kablar ut i Europa, landförbindelse till Finland och Norge. Fiberkabel över bron till Danmark. Ska ryssen spränga bron också så vi inte får internet?

Det är herrejävlar många kablar de får kapa innan vi inte har uppkoppling. Och om man nu är orolig för att netflix ska haverera så är det inte heller ett problem eftersom streamingtjänster etc har CDN:er i vart vartannat land. Vi behöver alltså inte 100000 miljarder gigabit till en server i Uganda för detta.
Vi har ett mycket bättre läge än Estland. Det vet vi redan.
Citera
2024-11-19, 20:50
Medlem
Det där kinesiska fartyget borde sänkas. Det vore lätt ordnat.
Citera
2024-11-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Kollade in vesselfinder precis, om jag utläser det rätt så har fartyget ökat farten nu till 3,3 knop tror jag, står inte still iaf.

Vesselfinder och Marinetraffic har en viss eftersläpning vad anger hastigheten, den räknas ut över
tid. Tex över 1-3 timmar om hastigheten är låg.
Och det är inte alltid samma hastighet som syns uppe vid/på kommandobryggan.
Den som rapporteras på webbsidan brukar istället vara ett kalkylerat medelvärde.

Fartyget kan också ligga och driva med strömmarna.
Strömmarnas fart kan mycket väl uppgå till 3,3 knop eller mera under särskilda
förhållanden.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-11-19 kl. 20:58.
Citera
2024-11-19, 20:52
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det där kinesiska fartyget borde sänkas. Det vore lätt ordnat.

Fixar du det? Gärna utanför afrikas kust. Det skickar ett budskap till att negerkungar på kontinenten som vill göra affärer med den gula mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in