www.svd.se/a/o31apg/peter-wahlbeck-sparkades-fran-fjolarets-julshow-efter-rasistiska-och-sexistiska-skamt-smider-planer- pa-en-kupp
Jag trodde han var invandringskritisk då han är mot vaccin och skämtat om muslimer. Men det visar sig att han är miljöpartist!
"I ett försök att börja om tog han kontakt med några gäster som satt närmast scen. En av dem hette Muhammed.
”Muhammed … det heter förresten alla nu för tiden i den förort där jag växte upp, Vallås”, sa Wahlbeck innan han fortsatte.
”På min tid stod mammorna på balkongerna och ropade ’Peter kom in och ät!’, ’Niklas, var är du, det är skola i morgon’ eller ’Staffan, maten är klar!’. Dagens mammor i Vallås står på balkongen och ropar ’Mohammed! Var är min Mohammed? Hallå Mohammed var är du? Kom upp och ät lite halal så att du orkar bränna bilar i natt’.”
Nu upplevde Wahlbeck det som att skratten spreds över långborden. Även han själv sprack upp, redo för att spinna vidare på energin. Men då blev han avbruten av en kvinna, långt fram. Hon var inte lika munter.
Även Peter Wahlbeck sprack upp, redo för att spinna vidare på energin. Men då blev han avbruten av en kvinna, långt fram. Hon var inte lika munter.
”Nä, nu får det vara nog, du är inte rolig! Det där är rasistiskt!” skrek hon, varefter Wahlbeck munhögg tillbaka.
Han försökte gå vidare, men det verbala bråket med kvinnan och några till ur publiken bara fortsatte. Tills arrangören tvingade komikern av scenen."
Vidare i artikeln:
"– Det här med invandring är ju såklart ett väldigt känsligt ämne att skämta om. Vad du än säger så blir du ju misstolkad. Men med det sagt så har diskussionen om vad som är rasistiskt flippat ut. Ordet har blivit så missbrukat. Det är rasistiskt att gå i kyrkan på skolavslutningen. Till och med Kalles kaviar är rasistiskt."
"Själv hyser han dock ingen kärlek till regeringens stödparti.
– De som sa att SD, ”det är ju ena jävla obildade typer, ena ointelligenta drängar som håller på och sluggar och anklagar”. De fick ju rätt, säger han och eldar upp sig.
Han kan inte för sitt liv förstå hur SD kunde gå med på att låta Sverige gå med i Nato, vilket som ju framgått är ett rött skynke för honom.
– SD som ska vara nationalister och värna fosterlandet och integriteten och blablabla Sverige framför allt och hit och dit. Och nu låter man underkuva sig amerikansk krigsmakt med baser på svenskt territorium.
Han skakar på huvudet.
– Vilka j- hycklande landsförrädare!
................
–Jag har faktiskt alltid röstat på Miljöpartiet, eller i alla fall de senaste tre, fyra valen, säger han och sätter ned foten."