2024-11-15, 22:02
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Ville ge mig in i diskussionen men blev rädd när jag såg vilka starka viljor som orerade här i tråden...

Nöjer mig med att säga hjulmutter.

Skulle dock förstå er samtliga oavsett om ni svänger er med skruv, bult eller mutter.
Citera
2024-11-15, 22:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
En bult är en gänglös stång.

Har stången gängor? Ja då är det en skruv.
Svårare än så är det inte.

Människor som är fellärda och hävdar att de som vet bättre har Asperger är bara tramsigt.
Lär er rätt istället för att försöka hitta fel hos de som vet bättre.
Eller är ni sådana där som hävdar att det minsann är vitmossa ni har i adventsljusstaken för att affären minsann skrev det på en skylt?
När någon har skrivit det så måste det vara sant?

Speciellt när en bilfirma skriver det på sin hemsida då måste det vara sant?
Det kan inte vara så att det är en idiot de har anställt som skrivit fel, för att de, precis som du, inte förstår bättre?

Edit: folk verkar helt tappade här.
Lär er skillnaden på rep, snöre, tross osv.
Planka och regel.
Plåt är inte ett material utan ett format.

Måste ni stolt skylta med att ni är helt efterblivna?
En helgängad stång är en gängstång. En skruv behöver någon form av huvud eller anslutning för ett verktyg att skruva den med. Men grövre skruv benämns ofta bult. Det är vedertaget och används generellt. Det är mest de som aldrig skruvar, som som säger skruvar om t.ex. en hjulbult. Och precis som någon säger, vad är då en bultcirkel.

Man skulle även kunna kalla en skruv som inte är helgängad för bult. Då inte hela skaftet är gängat. En skruvbult som de kallar det på Wikipedia, är egentligen en pinnbult eller pinnskruv. Så inte ens de har koll.

Men allt är förstås akademiskt. Men för att kunna göra sig förstådd eller kunna hitta rätt delar att använda på internet är det försåts enklast att hålla sig till normalt språkbruk, om man inte vill bara ses som en besserwisser och ordmärkare.

Det finns förstås en viss nomenklatur inom olika områden som man bör känna till om man ska göra sig förstådd. Att inte förstå det, är också en kunskapsbrist. Många bultar t.ex. inom traktorer och jordbruk kallas även pinne.
Citera
2024-11-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det har blivit fel från starten.
Och därför heter det hjulbult.

Och ingen vettig person skulle ens få för sig att kalla det hjulskruv

Och det heter bultcirkel, bultdelning och bultmönster

Varför är det på det här viset?
Jag vet inte men det bara är så.

MEN SÖK PÅ DEFINITIONEN AV EN BULT!!!
NEJ NEJ NEJ SPELAR INGEN ROLL DITT JÄVLA UFO..

Vi har skapat ett undantag för just hjulbult till bilar.!

En mer korrekt benämning skulle vara hålcirkel, håldelning och hålmönster. Det är ju trots allt en frånvaro av material i ett regelbundet mönster för införsel av skruv eller bult.
Citera
2024-11-15, 22:07
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hjul bult säger nog 99,99 %. av befolkningen
Jag skulle nog vilja påstå att dom flesta säger hjulbult och inte hjul bult.
Citera
2024-11-15, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
På vilket sätt skulle dessa böckers författare kunna hävda definitionsrätt på språket?

Börja med att läsa boken.

Citat:
Om jag ger ut en bok som heter "En bult har gängor" blir det då det som är rätt?

Om du kan belägga dina påståenden så visst får du rätt. För det behövs knappast skrivas en bok.

Citat:
Om tillräckligt många kallar en bult för bult så är det inte ett fel som blir rätt, utan det är det som är rätt.

Många är dom, som håller med dig – den saken är klar. "Ett levande språk" brukar det kallas. Själv är jag skeptisk.
Citera
2024-11-15, 22:14
Medlem
Vad spelar det för roll? Alla på fb tjänar ändå minst 50k/månad och beblandar sej inte med dom lägre stående som skruvar i skiten 😂
Citera
2024-11-15, 22:26
Medlem
slagghackas avatar
Det heter hjulskruv. Det är den korrekta benämningen.
Hålen i fälgen eller navet är placerade i en hålcirkel, ett hålmönster eller en hålbild.

Alla cylindriska fästelement med gängor heter någonting med skruv, även vagnskruv, pinnskruv och hjulskruv som ibland (vardagligt) kallas vagnsbult, pinnbult och hjulbult. Men det är inte vad den korrekta benämningen är.
Citera
2024-11-15, 22:31
Medlem
mikaelss avatar
Hjulbulten är väl den gängade stång som sitter i hjulet, det man skruvar fast är väl ändå muttern, eller?
Citera
2024-11-15, 22:33
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Enl. vems definition, autisternas centralorganisation?

Enligt standarden för fästelement, SS-ISO 225’s definition, ur vilket all mekanisk konstruktion utgår ifrån vid sammanfogning av standardiserade fästelement, däribland skruvar.

https://www.sis.se/produkter/mekaniska-system-och-komponenter/fastelement/bultar-skruvar-och-pinnskruvar/ssiso225/
Citera
2024-11-15, 22:37
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Yes, eller när folk kallar bromsbelägg för bromsklossar.
Varför heter det inte bromsklossar menar du?

Jag jobbar med bromsdetaljer och bromsbelägg är det man monterar på en (broms)sko för att få en komplett bromsback. Dessa har av naturliga skäl mycket litet med det du pratar om att göra.
Citera
2024-11-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Satt hon i eller på baksätet i taxin?

Hon sade garanterat hjulskruv.
Citera
2024-11-15, 22:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det heter skruv.

Den som inte förstår när någon, felaktigt, kallar det för bult gör sig bara till, då benämningen bult är så pass vedertagen i dagligt tal.

Personligen håller jag mig i alla lägen till korrekt benämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in