2024-04-23, 15:50
Avslutad
På fredag ska bilen få sin dom och det kommer bli en tvåa på att bilen bara har 3 hjulmuttrar. Det beror på att det är gängpaj på pinnen. Jag har råkat ut för samma sak för några år sedan och då gängade jag om den men det är ett litet helvete att få runt en gängkloppa när de övriga sticker ut.
Så för att komma till saken.
Bilen är en gammal Volvo V40-04 och det gäller framhjulet.
Kan man byta enstaka fästpinnar eller åker man på att byta hela paketet? Jag hoppas och tror att det bara är att knacka ur den gamla och in med en ny men vill gärna höra från bättre vetande.
Inget om att man är korkad om man åker in med en medveten 2.a. Jag har fler 2.or där bakbromsen är den allvarligaste.
20 årig bil riskerar oavsett att arkiveras.
Citera
2024-04-23, 15:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Dom kollar väl aldrig åtdragningsmoment så vill du bara ha den igenom besiktningen kan du limma dit en hjulmutter så den ser ut att sitta rätt.
Citera
2024-04-23, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Dom kollar väl aldrig åtdragningsmoment så vill du bara ha den igenom besiktningen kan du limma dit en hjulmutter så den ser ut att sitta rätt.
Det kan jag men nu kommer jag få fler 2or på saker som går att byta. Då kan jag lika gärna laga rätt.
Citera
2024-04-23, 16:22
Medlem
https://youtu.be/Tjd_5OgNLYI?si=vfTMOpAarvJAlyID

Är väl en av ett antal på tuben hur man kan göra
Citera
2024-04-23, 16:57
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Bara att köpa en ny, knacka ur den gamla och dit med den nya.
Edit: 20-årig volvo är knappt inkörd
Senast redigerad av JohannesSnajdare 2024-04-23 kl. 17:03.
Citera
2024-04-23, 17:40
Medlem
Knacka in en ny bara, finns info på tuben som någon redan länkat till.
Citera
2024-04-23, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Bara att köpa en ny, knacka ur den gamla och dit med den nya.
Edit: 20-årig volvo är knappt inkörd
Stort tack.
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Knacka in en ny bara, finns info på tuben som någon redan länkat till.
Stort tack. Det var som jag misstänkte. Ska knappast behövas en videolänk.
Citera
2024-04-23, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Backafort
https://youtu.be/Tjd_5OgNLYI?si=vfTMOpAarvJAlyID

Är väl en av ett antal på tuben hur man kan göra
Så, vi var två som inte visste.
Citera
2024-11-15, 18:42
Medlem
Trakessons avatar
Det är omöjligt att få gängpaj på en bult då en bult per definition saknar gängor.
I dagligt tal kallar många grova skruvar med sexkantskalle för bultar men det är fortfarande inte korrekt. Jag misstänker att TS menar ”gängpaj på hjulskruv?”.
Citera
2024-11-15, 18:48
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det är omöjligt att få gängpaj på en bult då en bult per definition saknar gängor.
I dagligt tal kallar många grova skruvar med sexkantskalle för bultar men det är fortfarande inte korrekt. Jag misstänker att TS menar ”gängpaj på hjulskruv?”.

Det vet inte alla så då får man anpassa språket så alla förstår, även du förstod ju.

Ingen kommer börja kalla det hjulskruv hur mycket du än skriker eller annonserar ut det, ibland får man sänka sig till den nivå så att folk förstår.

Fattar du?
Citera
2024-11-16, 13:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

ChatGPT har definitionen:

Citat:
Bultar används med muttrar och är avsedda för genomgående fästen, medan skruvar kan fästas direkt i materialet.

Av det framgår att hjulmuttrar gängas på en bult som är gängad.
Om något gängas in i hjulnavet så är det en skruv.

Muttrarna som håller fast grenröret gängas på pinnbulten som är en bult med gänga.
Det finns en tråd i ämnet.
Citera
2024-11-16, 16:13
Medlem
BULTENS HANDBOK har den i Sverige allenarådande definitionen på gängade maskinelement.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in