Citat:
Ursprungligen postat av
CanisMinor
Du är inte så märkligt trots allt
Tror inte vi i Sverige hade haft den mentaliteten ändå, dvs. att gå in i ett krig mot vårt grannland för att vi var fattiga.
Det handlar om propaganda, inte fattigdom! Falsk information. Sanningen borde sprida sig snart i Ryssland får man hoppas? Folket är förmodligen de enda som kan stoppa detta fort?
Ryssland har gini-koefficient på 40, det är ett väldigt ojämlikt samhälle. Det har i allra högsta grad med pengar att göra, och det har också dokumenterats i flera artiklar. Det ser man också på att Moskva har höjt rekryteringsbonusar allt efterhand som ryska armén fått förluster. Befolkningen är priskänslig, helt enkelt.
Propagandan tror jag däremot är större
här när det gäller effekt. Ryssarna vet att deras regering snackar skit, det har befolkningen knappt
börjat upptäcka här i Sverige.
Vad det gäller grannland är det svårt att jämföra. Gränser och folk ser så annorlunda ut här. Den bästa jämförelse jag kan komma på är om Götaland lämnat Sverige och blivit självständiga. Efter 30 år händer ett radikalt skifte plötsligt i Götaland, och det blir prorysk regering. Skulle det vara omöjligt att få Svealand och Norrland att kriga mot Götaland? Det är ju ett grannland men götarna är ett broderfolk? Jag har ingen aning.