Citat:
Ursprungligen postat av
UyCVswHfsnM2z3nH
Jag sitter inte på någon sida gumman, jag är inte med i könskriget. Trådens ämne är 4B och min tes är att om man rycker bort alla dolda resursfördelningar i samhället och låter kvinnor sköta sig själva på riktigt, så kommer de komma springande tillbaka till produktiva män och börja bilda sunda relationer igen.
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga att ingen SKA ta på sig eller tvingas att göra någonting. Vill du inte ta hand om dina barn, fixa någon annan som gör det åt dig, det står dig fritt.
Men det är inte rättvist att tvinga mig att betala för din barnomsorg för att du och din man vill göra karriär och ha barn utan utan att göra uppoffringar.
"dolda resursfördelningar"?? vare sig A-kassa, föräldraförsäkring, sjukförsäkring etc etc av alla sociala försäkringsystem som finns är speciellt "dolt" eller går ens enkom till kvinnor, utan till alla.
Det kön som kostar staten idag mest i form av helt onödig resursexploatering pga negativa kostsamma onödiga beteenden som ex kriminalitet, våld, fylla, onödig ohälsosam livsstil, onödiga olyckor etc är män. Det som kvinnor kostar staten är i regel för saker som återbetalar sig i ex. reproduktion, hälsa eller dylikt.
Mer dolt, i betydelsen många vägrar att se och erkänna det, är den resursfördelning som sker från kvinnor till män, via att kvinnor gör så mycket mer av obetalt och/ eller underbetalt absolut nödvändigt arbete idag än män.
För vad tror du hade hänt om den "dolda" fördelningen hade upphört? vad hände rom kvinnor plötsligt vägrar ta den där övertiden av barnomsorg vabbandet, deltiden, omsorgen, ansvaret kring barn, släkt och män m.m. och bara droppar detta i knät på män? dvs MÄN ska "sköta" halva ansvaret för hem och barn, släkt, relationer och sig själva etc på riktigt?
Att kvinnor klarar att lönearbeta, göra de flesta sysslor som tidigare bara ansetts som att män klarar har redan kvinnor bevisat flera ggr om.
Är dags att män bevisar sig lite mer.
Det är inte DU som betalar barnomsorgen i Sverige, det är vi alla tillsammans, (och mest betalar kvinnor för den, eftersom de jobbar mest gratis och underbetalt med just barnomsorg), och det är mest rättvist att vi alla betala till detta, eftersom vi alla själva fått barnomsorg en gång i tiden, eller hur.
Orättvist är däremot att tycka att barnomsorg ska nån "annan" göra läs: kvinnor och dessutom utan ersättning.