Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-15, 01:00
Medlem
Jofs avatar
Ett enat Europa är mycket starkare än Ryssland.
Analys i SvD idag:
Befolkningen i de europeiska länderna är mer än tre gånger så stor som Rysslands, 513 miljoner jämfört med Rysslands 144. Bruttonationalprodukten är nästan fem gånger så stor, även justerat för skillnaderna i köpkraft. Och välståndet bygger inte bara på en tjänstesektor som duger lite till i krig. Den europeiska tillverkningsindustrin är också den fem gånger så stor som den ryska, och mer avancerad. Många av de högteknologiska maskiner som Ryssland använder för att framställa sin krigsmateriel är till exempel gjorda av tyska företag.
På Fortunes lista över de 500 största företagen i världen är 93 från Europa (Sverige är representerat av Volvo), jämfört med fem från Ryssland.* Kompetensen och innovationstakten är högre här, eftersom 33 av världens 100 bästa universitet ligger i Nato-Europa, och inget i Ryssland.
Övertaget gäller också i vapenindustrin. Data från Stockholm International Peace Research Institute visar att bland världens 100 största vapentillverkare är 25 från de europeiska Natoländerna och två från Ryssland. Vapenexporten från de europeiska Natoländerna är mer än åtta gånger så stor som den från Ryssland. De samlade militärutgifterna är redan nu tre gånger så stora.
Citera
2024-11-15, 01:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det ena behöver inte utesluta det andra. Rysslands officiella förklaring är att skydda landets gränser genom att hindra Ukraina från att gå med i Nato. Den teorin understöds av det faktum att man begärde detta vid förhandlingar tidigare.
Ryssland har själva enorma naturtillgångar och det är svårt att se att man skulle behöva utöka landets areal. Huruvida det huserar några nazister i Ukraina är mer än jag vet, och knappast något som Ryssland har med att göra i så fall.
Där får man ju säga att ryssarna misslyckats kapitalt då Ukraina förvisso inte gått med i Nato men de har allierat sig med Nato-länderna.
Citera
2024-11-15, 03:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Men för fasen Ryssland.. Ge mig inte något mer än ägg och smörpriser att hålla reda på när ni sjunker djupare ner i förfallet.

https://bsky.app/profile/didlc:ql4ykel4bgsqzslwsa3lflh2/post/3lawa33woek2t

Rent tekniskt så håller jag inte riktigt med det här inlägget. Jag tror att den verkliga skiten kommer träffa fläkten lagom till vårsådden.
Ryssland har tydligen haft nettoimport av potatis i många år. Låter som ett stort systemfel med detta stora marköverskott, inkl sandig mark.

Tidigt i vår kan det vara hundratusentals ryssar som plöjer upp sina datjaträdgårdar, som i gamla tider. Missnöjda kommer de vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nytt ryskt anfall med substitut för stridsvagn eller pansar.

Ryssar anfaller med nytt ryskt "pansarfodon"* som slutar med att ryska "pansarfordonet"* tar fyr och sprängs i spektakulär explosion.

Kurakhove-sektorn.

*asterisk (ryskt "pansarfordon") = rysk personbil som gjorts om till en sorts pick up-bil
Någon proryss som vet vad det är för ryskt märke på skrotbilen från 1970-talet?

Destruction of Russian equipment with a spectacular detonation in the Kurakhove sector, Donetsk region
The work of the operators of attack drones of the 79th separate airborne assault brigade

x.com/small10space/status/1857023025142550653
Niva pickup med störtbåge, "Bronto". Med omgjorda framskärmar.
Citera
2024-11-15, 05:14
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Jo men de krigar mot hela NATO. Så lite hjälp förtjänar de, tycker du inte?

Ukraina väckte björnen 2014 när de började bomba Donbas. Så här i backspegeln kan man nog säga att det inte var det smartaste beslutet
Åtskilliga ryska provokationer har ägt rum i Östersjöregionen sedan 2008. Den mest kända är kanske när ryska bombflyg simulerade anfall mot Stockholm påsken 2013. Attackövningar mot bland annat Öland och Bornholm har förekommit, liksom upprepade kränkningar av den finska gränsen.
Under Putins styre har berörda europeiska länder inte erbjudits någonting av Ryssland som hade kunnat göra ett Nato-medlemskap mindre attraktivt. Tvärtom, till följd av den reella risken för ett ryskt angrepp har Nato kommit att framstå som ett logiskt säkerhetsalternativ.
Citera
2024-11-15, 06:07
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland är en av dom största guldproducenternai världen .Dom bryter ca 400 ton guld om året.

Godmorgon rysstroll.

Jag skulle kunna be dig att kolla min posthistorik, andra rysstroll gör det och sedan kommentera på några andra ekonomiska indikationer som är minst sagt besvärliga för er ryssar. Jag skulle kunna be dig kommentera underskottet i budgeten för detta år och nästa år. Jag skulle kunna be dig kolla ryska statens lånebehov detta år och det faktum att dom inte kan låna pengar..

..men jag vet att rysstroll kommer rysstrolla så jag nöjer mig med det här.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-november-14-2024
Citat:
The Kremlin's recent economic policies indicate that the Russian economy will likely face significant challenges in 2025 and that Russian President Vladimir Putin is worried about Russia's economic stability in the long term.
Citera
2024-11-15, 06:17
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/delfoo/status/1857286755759595680
Citat:
Sber bank is raising the interest on its non preferential mortgage by 3,5% meaning the lowest rate they are going to offer is 28,1%. Again signaling they expect a higher than 1% interest rate increase by the Russian Central Bank.
Citera
2024-11-15, 07:48
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/jayinkyiv.bsky.social/post/3laxoapwiw22d
Citat:
5 days in a row with Russian personnel losses above 1500.

Russia's kamikaze meat wave tactics are in full effect.
Citera
2024-11-15, 08:17
Medlem
https://x.com/NatalkaKyiv/status/1857066137701306854

"Russian TV is celebrating the liberation of Glushkovo, Kursk Oblast from the AFU.

The only problem is that Glushkovo (from where multiple reports of looting originated) was never under the AFU’s control.

Even Russian military bloggers are dumbfounded by such reports. "

Kan ju vara ett missförstånd någonstans eller hur, för ryssar ljuger inte för varandra eller hur?
Citera
2024-11-15, 08:22
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
En klar missbedömning av Putin. Han hade inte räknat med att Sverige och Finland skulle ge upp vår gamla alliansfrihet så snabbt. Högerkrafternas skrämselpropaganda var starkare än han hade kunnat förutse, och motståndet från socialdemokratin var klent.
Det var sossarna som tog initiativet till vår Natoansökan.
Citera
2024-11-15, 08:27
Medlem
Ryssarna verkar skära ner på ersättningarna till skadade ryska soldater, kanske likaså för de som dör.

De var tydligen så generösa att vissa män såg möjligheten att trygga sin familjs framtida försörjning genom att låta sig dödas på slagfältet. Det var mer lönsamt än att arbeta resten av livet.

Vad säger det här om Ryssland? Ja, framförallt att det är väldigt fattigt i ryssland. Många människor har ingenting kvar så plundrade som de blivit av ryska diktaturer.

Men kanske att man slipper se 100-tals ryska soldater storma mot en säker död framöver? Det är ju värsta formen av slöseri och även de dumma ryssarna måste väl inse att en död soldat är inte mycket värd i ett krig.
Citera
2024-11-15, 08:45
Medlem
monken1s avatar
https://youtu.be/2DY795fElwU
Rysk stats-TV om Trumps kandidater.
Citera
2024-11-15, 08:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Trådens senaste 30 inlägg kan sammanfattas med.

Rysk rasism. Det ryska samhället är sämre än alla andra, alla som bor i Ryssland är sämre än alla andra.

Lite fyrkantigt, så är det när man sammanfattar. Men det blir komiskt när ni bara sitter och letar fel, och ju sämre kriget går för Ukraina, ju mer handlar det om "ryssarna är dumma" istället för själva kriget. Eller att sitta och gotta sig över att en enskild soldat får nåt bortsprängt.

Verkligheten: Det är ett land som många andra, med vissa specifika utmaningar.

Då tycker jag en intressant utgångspunkt är: Vad ska vi göra för att göra det bästa av situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in