2024-11-14, 22:13
Medlem
GlobalVisions avatar
"Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över grundlagsskyddet för vissa söktjänster som offentliggör personuppgifter. Syftet är att stärka skyddet för den personliga integriteten när personuppgifter offentliggörs på internet och i andra liknande sammanhang. Detta för att bl.a. göra det svårare för kriminella nätverk att kartlägga personer i olika söktjänster."

"Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2024."

Vad tror ni? Blir det något? Imorgon får vi ett svar.

Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/10/skyddet-for-personuppgifter-ska-forstarkas/
Citera
2024-11-14, 22:18
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimMVP
Kommer inte hända
Varför inte?
Citera
2024-11-14, 22:24
Medlem
Vi kan åtminstone hålla tummarna
Citera
2024-11-14, 22:24
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
"Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över grundlagsskyddet för vissa söktjänster som offentliggör personuppgifter. Syftet är att stärka skyddet för den personliga integriteten när personuppgifter offentliggörs på internet och i andra liknande sammanhang. Detta för att bl.a. göra det svårare för kriminella nätverk att kartlägga personer i olika söktjänster."

Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/10/skyddet-for-personuppgifter-ska-forstarkas/
Vilka deltar i röstningen? Detta skulle ju vara drömmen för kriminella.
Citera
2024-11-14, 22:28
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Vilka deltar i röstningen? Detta skulle ju vara drömmen för kriminella.
Vad menar du med "röstningen"? Jag tror dom har valt en särskild utredare, inte att vi röstar.
Citera
2024-11-14, 22:29
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Vad menar du med "röstningen"? Jag tror dom har valt en särskild utredare, inte att vi röstar.
Jag fattar att vi inte röstar, vilka röstar? Det måste väl ske någon form av omröstning mellan partierna eller annan grupp?

Bordet det inte vara svenska folket som ska rösta? Allt annat känns ju märkligt orättvist.
Citera
2024-11-14, 22:32
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:

En utredning som kommer ge ett utlåtande till Dataskyddsombud att applicera gällande GDPR lagstiftning kommer det att bli, tro mig. Kunde gett mig pengarna direkt istället.
Citera
2024-11-14, 22:32
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Jag fattar att vi inte röstar, vilka röstar? Det måste väl ske någon form av omröstning mellan partierna eller annan grupp?

Bordet det inte vara svenska folket som ska rösta? Allt annat känns ju märkligt orättvist.
Det står "Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över grundlagsskyddet för vissa söktjänster som offentliggör personuppgifter. "

Jag tror inte det är någon form av röstning alls, men jag kanske har förstått fel
Citera
2024-11-14, 22:39
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Det står "Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över grundlagsskyddet för vissa söktjänster som offentliggör personuppgifter. "

Jag tror inte det är någon form av röstning alls, men jag kanske har förstått fel
Så en enda person ska bestämma???
Citera
2024-11-14, 22:40
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Så en enda person ska bestämma???
Jag tror det, en "särskild utredare" ska bestämma och sen redovisa sitt "uppdrag", vilket är imorgon senast.
Citera
2024-11-14, 22:43
Medlem
Utifrån utredningens direktiv så kan regeringen lägga lagförslag som det sedan röstas om i riksdagen. Så ser gången ut och kallas för svensk lagstiftningsarbete. Handlar alltså inte om någon omröstning.
Citera
2024-11-14, 23:00
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Utifrån utredningens direktiv så kan regeringen lägga lagförslag som det sedan röstas om i riksdagen. Så ser gången ut och kallas för svensk lagstiftningsarbete. Handlar alltså inte om någon omröstning.
Hur tror vi riksdagen skulle rösta på ett sådant lagförslag? Skulle det gå igenom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in