2024-11-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Vi har en gammal Nikon från 2008 och den är bättre än idag än värsta mobilerna på marknaden även med ett 18-55 objektiv .

Tror ja gav 400 för den på blocket
Är den bättre än Pixel 9 Pro och dylikt tycker du?

Kan du ladda upp lite bilder så man kan jämföra?
Citera
2024-11-02, 02:36
Hade billig android telefon och bytte till lite dyrare.

Skillnad är snabbheten, i telefonen vill man ha upp appar och saker snabbt. Att sitta och vänta 20s varje gång på lagg och lågt ram och shit CPU. Samt NFC hade inte min gamla så nu fungerar telefonen Google Wallet att "blippa" med.

Kameran ÄR mycket bättre med. Ja på riktigt.
Citera
2024-11-02, 09:21
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Skulle man kanske kunna tänka sig att en dyr mobil håller längre än en budgetvariant? Jag har en IPhone XS som är inne på femte året efter omfattande användning och jag är faktiskt rätt imponerat av batteri och hållbarhet.
Citera
2024-11-02, 10:23
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boguslaw
Läst att afrikaner, nog afroamerikaner, använder smartphones mer än datorer. Så det är möjligt att de vill lira Call of Duty sittandes i en bajsluktande toalett med bra prestanda och sen gå ut ur toan utan att tvätta händerna eller torka sig (därför skippar de billiga smartphones kanske).

Smarttelefoner är datorer, och nästan dubbelt så många smartphones används på internet i jämförelse med desktops.

https://gs.statcounter.com/platform-...-mobile-tablet

Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Skulle man kanske kunna tänka sig att en dyr mobil håller längre än en budgetvariant? Jag har en IPhone XS som är inne på femte året efter omfattande användning och jag är faktiskt rätt imponerat av batteri och hållbarhet.

Jag har en Samsung Galaxy A71 som har hållt i över fyra år. Det är kanske inte en budgetmobil, då den kostade 4000, men inte ett flaggskepp heller. Batteriet har väl sett bättre dagar. Själv tycker jag att det verkar hålla något bättre när jag laddar i väggen med Superfast Charge jämfört med att ha laddat den genom datorn som jag oftast gör, men kan inte svära på det. Jag har också under största delen av tiden laddat mobilen över natten till 100%, och det ska ju inte vara bra som många säger.
Citera
2024-11-09, 15:02
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Visst är GPU-prestanda utmärkt i dyra smartphones, men problemet är att det inte finns några konsolspel med bra grafik som släpps på Android eller iOS. När du går till butiken där du kan ladda ner appar finns det bara enkla spel med låg grafik. Dessa spel fungerar bra även på budgetsmarttelefoner.

Det finns en uppfattning om att dyra smartphones är snabbare när det kommer till webbsurfning i webbläsare, men nuförtiden har smarttelefoner för 100 $ uppdateringshastigheter på 90hz eller 120hz, så att du kan surfa snabbare på nätet. Därför är det nästan ingen skillnad i hastighet mellan dyra och lågprissmarttelefoner.

Det finns förstås en uppfattning om att ju dyrare en smartphone är, desto bättre är kameran. Men nuförtiden är även smartphones till låga priser utrustade med kameror på 20 miljoner pixlar eller mer. Människors syn är nästan svår att urskilja om video- eller fotokvaliteten är FHD eller högre. Därför verkar det inte vara så stor skillnad mellan kamerorna på dyra och billiga smartphones.

Om man tittar på kameror från det förflutna tog engångskameror bra bilder, och 5-megapixel digitalkameror som släpptes i slutet av 2000-talet tog också bra bilder. Nuförtiden har även de billigaste smartphones minst en 12-megapixelkamera.

Därför, för att sammanfatta min åsikt heltäckande, verkar det vara liten skillnad i prestanda mellan dyra smartphones och lågprissmartphones på grund av utvecklingen av AP och kameror. Varför föredrar folk dyra smartphones som iPhone framför billiga smartphones?

Den stora skillnaden mellan iPhone och billigare telefoner är hur länge uppdateringar kommer ut. En billigare telefon har kortare livslängd. Eftersom vi i Sverige använder bank-id och Swish är uppdateringar viktiga. I länder där sådana saker inte finns kan en enklare telefon användas längre.

Det bäst sättet att få en telefon som är både billig och bra är att köpa begagnade telefoner från t.ex Swappie.
Citera
2024-11-10, 15:25
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Eftersom vi i Sverige använder bank-id och Swish är uppdateringar viktiga. I länder där sådana saker inte finns kan en enklare telefon användas längre.
Det räcker att man har Android 7 som kom 2016 för BankID https://support.bankid.com/sv/teknis...lem/systemkrav
Inte så noga att ha senaste versionen hela tiden för min del ...Har b.la en surfplatta med Android 9 där BankID funkar bra.
Citera
2024-11-11, 00:34
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Är den bättre än Pixel 9 Pro och dylikt tycker du?

Kan du ladda upp lite bilder så man kan jämföra?

Den största skillnaden mellan en smartphonekamera och en riktig kamera är att smartphonekameran skapar bilden genom vad man inom fotografivärlden kallar Computational Photography, alltså att bilden man får är hårdprocessad för att komma runt begränsningarna som följer den pyttelilla optiken, och för att göra bilderna mer tilltalande.

Det kan ske genom att mobilkameran automatiskt tar flera bilder i olika exponeringar och bakar ihop dem för att ge en bredare dynamic range, att vrida upp kontrast och färgmättnad extra högt, strategiskt applicera olika bildbearbetande filter för att simulera högre upplösning eller ge mjukare bild.

En riktig kamera gör inte detta utan spottar ut en obearbetad bild i så kallat råformat, vilket har en mycket större färgrymd än de 8 eller 10 bitar man brukar få från en smartphone-kamera. Även en skrotig gammal Nikon D40 från 2008 kan ta bilder med 12-bitars färgrymd, förvisso bara i 6 megapixels upplösning, men för sociala medier är det för det mesta bra nog. Och sen är det riktiga megapixlar och inte låtsasmegapixlar* som på dagens mobilkameror, så med ett skarpt objektiv så kan man ta bilder som kan justeras att se lika bra ut eller bättre än de man får från en smartphonekamera, och man kan ta bilder med riktigt, optiskt skärpedjup.

*Vad jag menar med låtsas är att om man tar samma kort med typ den senaste Iphonen/Samsungen/Pixeln och en systemkamera under kontrollerade förhållanden och jämför med varandra så visar det sig att smartphonens upplösning alltid är mycket lägre än vad tillverkaren påstår, oavsett om den ska ha 24, 48, 50 eller whatever upplösning så är den faktiska upplösningen typ alltid lägre. Om jag jämför min gamla Canon-DSLR med 24 megapixlar med min nya Samsung-mobil med 50 megapixlar så har ändå Canon-kameran högre reell upplösning. Med reell upplösning pratar jag om mängd detaljer som är skönjbara och inte filstorlek.

I videon nedan pratar en fotoyoutuber om den senaste Iphone 16 Pro och dess kamera som har 48 megapixel, och han finner att i vissa zoomlägen har den inte högre reell upplösning än just 6 megapixlar.

https://youtu.be/kwLQOIlSzno

Men om man inte är en van fotograf eller om man inte pallar justera bilder så får man i regel snyggare bilder av en smartphonekamera än från en systemkamera, de är liksom redan färdigbearbetade.
Citera
2024-11-13, 09:42
Medlem
Beror på hur och till vad man använder telefonen ,jag märker ingen större skillnad mellan min poco f3 och min pixel 9 pro xl för mina behov.

Jag behöver 2 mobiler och fick Pixeln för samma pris som en budget telefon ,så det var ju ingen brainer ,men annars skulle jag aldrig lägga 15 000 kr på en telefon.
Citera
2024-11-14, 10:50
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Därför, för att sammanfatta min åsikt heltäckande, verkar det vara liten skillnad i prestanda mellan dyra smartphones och lågprissmartphones på grund av utvecklingen av AP och kameror. Varför föredrar folk dyra smartphones som iPhone framför billiga smartphones?

Varför föredrar folk dyra bilar? Du får en ny Dacia för 185 000 kronor. Det är ingen enorm skillnad på den och en Volvo för 650 000 (som en vanlig Volvo faktiskt kostar idag). Volvon är dessutom spärrad till 180 km/h, så det är svårt att köra ifrån Dacian med den. En dyr telefon är i alla fall snabbare än en billig...

En del vill betala mer för att få en bättre telefon, helt enkelt. Vad är det för fel med det? Jag vill inte ha en telefon som känns billig och som har undermålig skärm, dåliga kameror och klen prestanda. Jag vill inte ha en Dacia heller.

Min Samsung Galaxy S22 Ultra kostade 13 000 för två och ett halvt år sedan, men då fick jag ganska bra rabatt. Den känns fortfarande hyfsat modern. Jag har hellre den än en billig skräptelefon som känns kass redan från första dagen.
Citera
2024-11-14, 16:16
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowy3991
Hade billig android telefon och bytte till lite dyrare.

Skillnad är snabbheten, i telefonen vill man ha upp appar och saker snabbt. Att sitta och vänta 20s varje gång på lagg och lågt ram och shit CPU. Samt NFC hade inte min gamla så nu fungerar telefonen Google Wallet att "blippa" med.

Kameran ÄR mycket bättre med. Ja på riktigt.
Jag har en iphone 8 från 2016. Den är riktigt riktit snabb. så ser ingen anledning att byta ut den. Min första smartphone en 4S däremot blev riktit riktigt långsam. . Hade jag inte blivit blind hade jag aldrig skaffat en smartphone. Hade fortsatt använda min samsung viktelefon från 2003.

Men Apple har väldigt länge varit före de andra företagen med talstöd etc så köpte en 2014.
Citera
2024-11-14, 16:21
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Visst är GPU-prestanda utmärkt i dyra smartphones, men problemet är att det inte finns några konsolspel med bra grafik som släpps på Android eller iOS. När du går till butiken där du kan ladda ner appar finns det bara enkla spel med låg grafik. Dessa spel fungerar bra även på budgetsmarttelefoner.

Det finns en uppfattning om att dyra smartphones är snabbare när det kommer till webbsurfning i webbläsare, men nuförtiden har smarttelefoner för 100 $ uppdateringshastigheter på 90hz eller 120hz, så att du kan surfa snabbare på nätet. Därför är det nästan ingen skillnad i hastighet mellan dyra och lågprissmarttelefoner.

Det finns förstås en uppfattning om att ju dyrare en smartphone är, desto bättre är kameran. Men nuförtiden är även smartphones till låga priser utrustade med kameror på 20 miljoner pixlar eller mer. Människors syn är nästan svår att urskilja om video- eller fotokvaliteten är FHD eller högre. Därför verkar det inte vara så stor skillnad mellan kamerorna på dyra och billiga smartphones.

Om man tittar på kameror från det förflutna tog engångskameror bra bilder, och 5-megapixel digitalkameror som släpptes i slutet av 2000-talet tog också bra bilder. Nuförtiden har även de billigaste smartphones minst en 12-megapixelkamera.

Varför skulle man vilja spela konsolspel el PC-spel utan handkontroll el tangentbord ch mus. Helt bakvänt, på en pytteskärm dessutom

När jag spelar Street Fighter el Streets of Rage gör jag det på TVn via en konsol.

Hursomhelst, min flickvän hade en Ericson med kamera år 2006. Tyckte den tog väldigt bra bilder Bättre än min dedikerade digitalkamera. Är man inte professionell fotograf så funkar nog de flesta telefonkameror finfint.

PS jag såg 2006 och blev blind först 2012. Hade tom riktigt riktigt bra syn då. Fightingspel kör jag dock fortfarande. Körde lite SFIV online och vann lite matcher. Roligt som fan att efter man vunnit berätta att du förlorade jst mot en blind man hahaha. DS
Senast redigerad av volvo 240 2024-11-14 kl. 16:46.
Citera
2024-11-14, 16:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Köp alltid förra årets mellanklass mobil för 3500kr istället för ordinarie 6000kr. Varken livslängd eller prestanda motsvarar priset för flaggskepp eller strax under.
Jag köpte min iphone 8 för 2500 2021. Att lägga mer på en telefon känns som att kasta de i sjön el elda upp dom.

Man kan få en bra speldator för 16k för att ine prata om en helt ok bil.

Appropå telefoner, vad har USAs president för telefon? Obama skojjade ju lite om att hans telefon minsann inte var det modernaste precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in