Citat:
Ursprungligen postat av
segernisse
Är den bättre än Pixel 9 Pro och dylikt tycker du?
Kan du ladda upp lite bilder så man kan jämföra?
Den största skillnaden mellan en smartphonekamera och en riktig kamera är att smartphonekameran skapar bilden genom vad man inom fotografivärlden kallar Computational Photography, alltså att bilden man får är hårdprocessad för att komma runt begränsningarna som följer den pyttelilla optiken, och för att göra bilderna mer tilltalande.
Det kan ske genom att mobilkameran automatiskt tar flera bilder i olika exponeringar och bakar ihop dem för att ge en bredare dynamic range, att vrida upp kontrast och färgmättnad extra högt, strategiskt applicera olika bildbearbetande filter för att simulera högre upplösning eller ge mjukare bild.
En riktig kamera gör inte detta utan spottar ut en obearbetad bild i så kallat råformat, vilket har en mycket större färgrymd än de 8 eller 10 bitar man brukar få från en smartphone-kamera. Även en skrotig gammal Nikon D40 från 2008 kan ta bilder med 12-bitars färgrymd, förvisso bara i 6 megapixels upplösning, men för sociala medier är det för det mesta bra nog. Och sen är det riktiga megapixlar och inte låtsasmegapixlar* som på dagens mobilkameror, så med ett skarpt objektiv så kan man ta bilder som kan justeras att se lika bra ut eller bättre än de man får från en smartphonekamera, och man kan ta bilder med riktigt, optiskt skärpedjup.
*Vad jag menar med låtsas är att om man tar samma kort med typ den senaste Iphonen/Samsungen/Pixeln och en systemkamera under kontrollerade förhållanden och jämför med varandra så visar det sig att smartphonens upplösning alltid är mycket lägre än vad tillverkaren påstår, oavsett om den ska ha 24, 48, 50 eller whatever upplösning så är den faktiska upplösningen typ alltid lägre. Om jag jämför min gamla Canon-DSLR med 24 megapixlar med min nya Samsung-mobil med 50 megapixlar så har ändå Canon-kameran högre reell upplösning. Med reell upplösning pratar jag om mängd detaljer som är skönjbara och inte filstorlek.
I videon nedan pratar en fotoyoutuber om den senaste Iphone 16 Pro och dess kamera som har 48 megapixel, och han finner att i vissa zoomlägen har den inte högre reell upplösning än just 6 megapixlar.
https://youtu.be/kwLQOIlSzno
Men om man inte är en van fotograf eller om man inte pallar justera bilder så får man i regel snyggare bilder av en smartphonekamera än från en systemkamera, de är liksom redan färdigbearbetade.