Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag förstår.
Sverige saknar "tradition" av att starta krig när det börjar bli underskott i finanserna. Tack gud att jag inte är ryss.

Sverige saknar "tradition" att klara av att offra 100 000-tals bröder, söner och fäder som ryssen gladeligen gör för ledaren pootin var du inne på häromdagen. Tack gud att jag inte är ryss.

Sverige saknar "traditionen" av dedovschina under militärtjänsten som innebär ständig misshandel, utressning, riskera att få spräckt skita och andra övergrepp av inkallade som ryckte in tidigare än du. Tack gud att jag gjorde lumpen i Sverige.

Hur fan kan du försvara ryssland i detta, din skit!
Jag känner inte till hur militärtjänsten går till i Ryssland och det gör säkert inte du heller.
Jag försvarar inte Ryssland, men jag förstår deras motiv till angreppet på Ukraina. Det handlar inte om en okuvlig lust att kriga, bomba och skjuta folk, utan om att skydda sitt lands gränser. Ett Ukraina i Nato skulle innebära ett militärt hot mot Ryssland och måste alltså stoppas.
Citera
2024-11-14, 08:49
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Varför godnatt? Trump kommer prova Europas vilja och makt och om inte resurserna finns kommer Trump svänga 180 grader. Trump ser redan att Europa kommer investera i vapen och militär utrustning ifrån USA. När det inte räcker går Trump "all in".

Trump kommer aldrig acceptera sig besegrad av Ryssland för någon fred lär det aldrig bli av!

Just my thoughts! Den som lever får se!

Ja, om Trump drar in stödet för Ukraina kommer Ukraina inte att klara sig. Amerikanarna står för den absolut största mängden materiell som västvärlden skickar till dem. De mängderna kan inte vi i Europa ersätta, inte för att vi inte vill men för att vi inte har den kvantitet som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jaså? Är det godnatt då? Sådär har Putinrunkarna sagt sedan dag ett, men likväl har Ryssland aldrig gjort några större framsteg. Vid krigets början var alla enade om att Ukraina kommer att falla inom några dagar, max några veckor, men Ryssland misslyckades. När USA inte skickade något stöd under hösten 2023 och större delen av våren 2024 trodde många, även de sunda individerna som stöttar Ukraina, att Ryssland skulle göra stora framsteg, men dessa uteblev frånsett några mindra segrar här och var. Idag är det exakt samma hallelujarop från Putinrunkarna om att Ryssland kommer att vinne och Ukraina förlora. Jag ställer samma fråga som innan: varför ska vi lita på er nu när ni haft 100% fel innan?

Jag har aldrig påstått att Ryssarna vinner och Ukrainarna förlorar. Det jag påstått är att om Amerikanarna/Trump drar in allt stöd, kommer Ukraina förlora. Initialt kunde EU skicka en hel del sovjetiska pansarfordon i utbyte mot att Amerikanarna sålde/ersatte dessa. Några sådana finns nästan inga i EU längre, och mer än så har EU svårt att skicka.

F.ö ställde det indragna stödet till med enorma skador för den Ukrainska militären.
Citera
2024-11-14, 08:54
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lavegdobjs2l

Citat:
President Andrzej Duda confirms that Poland is ready to transfer its MiG-29 jets to Ukraine, but only if NATO allies first relocate Western fighter jets to Polish bases to secure its airspace.
Citera
2024-11-14, 09:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag tolkar det som att ryssarna är desperata. Ännu ett krigsbrott när de försöker maskera sig med ukrainska uniformer.
De stackars soldaterna är troligtvis inte medvetna om hur illa det kan gå om de blir tillfångatagna.

Jag tolkar det som att det bara är något som en ukrainsk officer ljuger om för att det låter bra uppåt. Det borde inte gå att köra 3-5 km genom frontlinjen med pansar bara för att man har ukrainska uniformer. Detta komiska faktum förbigick dock några.

Där är ytterligare uppgifter på twitter (sök: Kupiansk) om att ryssarna rent faktiskt har ett brohuvud i Kupiansk nu men de är fortsatt osäkra. Ukrainska frontlinjen blir allt skakigare.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-11-14 kl. 09:08.
Citera
2024-11-14, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Ryssarna är inne i Kupyansk. SVT försökte inge mod hos flocken, men det höll knappt ett dygn.

https://x.com/amk_mapping_/status/1856937906667229318?s=46

Så ryssen befinner sig i en stad som innan kriget hade typ 30 000 invånare. Det måste betyda att de vunnit?
Citera
2024-11-14, 09:12
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuravi
Ja, om Trump drar in stödet för Ukraina kommer Ukraina inte att klara sig. Amerikanarna står för den absolut största mängden materiell som västvärlden skickar till dem. De mängderna kan inte vi i Europa ersätta, inte för att vi inte vill men för att vi inte har den kvantitet som behövs.

Jag har aldrig påstått att Ryssarna vinner och Ukrainarna förlorar. Det jag påstått är att om Amerikanarna/Trump drar in allt stöd, kommer Ukraina förlora. Initialt kunde EU skicka en hel del sovjetiska pansarfordon i utbyte mot att Amerikanarna sålde/ersatte dessa. Några sådana finns nästan inga i EU längre, och mer än så har EU svårt att skicka.

F.ö ställde det indragna stödet till med enorma skador för den Ukrainska militären.

Antingen får man inlägg från yttre högern eller så kommer de från yttre vänstern. Ytterligheter i åsikter.
Som tur är, har både Sverige och Europa en tradition om flerpartisystem, som växt fram. Ger oss en mer balanserad och rak och förutsägbar väg i politiken.

Europa och Nato håller på för fullt och ställer om till en värld där man inte kan lita på USA. Eller ska vi säga, luta sig mot USA.
På gott och ont.
Det onda i detta, är att det innebär en osäkerhet. Just nu. Men den är övergående. Mupparna försöker rida på detta faktum.
Det goda är att Europa och Nato får växla om och växa upp.

Ni vänstermuppar som alltid trott det bästa om Sovjet(Ryssland), kommer återigen bli besvikna, när Europa rustar upp mot hotet från Ryssland.
Jag har full förståelse för att USA inte längre vill springa allas ärenden, överallt, på egen(USAs) bekostnad. Det borde ha varit stopp för detta sedan länge.

Extremistmuppar på högersidan, tror att världen är så enkel, att man bara fäller bommen, isolerar sig, sätter tariffer. Så kommer jobben välla in, välståndet blomstra och sjukvården gå som tåget. Jisses.
Marschera på, brunskjortor.
Världen av idag, funkar inte så.

Europa har nu vaknat att man har ett bekymmer att hantera, i öst. Ryssland vill sätta ett krokben för våra val och vår egen utveckling. Ryssland tror att man kan som Stalin, bestämma över andra länder.
Ryssland kommer att försöka och Europa kommer att säga nej.
Med eller utan USA.

Några muppar påstår att väst har inte industrin eller arméerna för detta. Det finns alltid alternativ, som inte kräver kängor på marken.

Ukraina kommer att få det de vill. Både vad det gäller vapen och tillstånd. Det är enklast så för Nato/EU/Väst. Med eller utan USA.
Citera
2024-11-14, 09:13
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tolkar det som att det bara är något som en ukrainsk officer ljuger om för att det låter bra uppåt. Det borde inte gå att köra 3-5 km genom frontlinjen med pansar bara för att man har ukrainska uniformer. Detta komiska faktum förbigick dock några.

Där är ytterligare uppgifter på twitter (sök: Kupiansk) om att ryssarna rent faktiskt har ett brohuvud i Kupiansk nu men de är fortsatt osäkra. Ukrainska frontlinjen blir allt skakigare.

Om du påstår saker, då får du väl länka.
Eller så existerar det inte och vi kan vända blad och gå vidare.
Citera
2024-11-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Sverige har visst en naturlig fiende. Ryssen. Har varit så i flera hundra år. Tänk att du nu sitter här med en lösning på budgetunderskott och skit.
Vi anfaller Ryssland, skjuter ihjäl de ryssar som börjar tjafsa och sen snor vi deras olja. Vi kanske måste fängsla lite inhemskt motstånd men dessa kan vi ju sedan skicka till fronten. Vi tar dem nu när de är upptagna på annat håll

Ärthjärna.
Rysslands invasion av Ukraina har knappast gett dem någon ekonomisk boost. De blöder ju. Ingen vill ha med dem att göra heller. Rubel är värdelös så de får betala med råvaror som de inte ens får fullt betalt för.

Byteshandel? Hur jävla korkad måste man vara för att tro att det är en fördel ekonomiskt? Byta ris mot granater? Ja jävlar
Vinsten kommer sen efter kriget. Då ska landet återuppbyggas, det behövs nya bostäder, infrastruktur och allt annat som gått förlorat. Folk får jobb, handel och produktion går på högvarv.
För Ryssland kan det dock bli problem om omvärldens sanktioner kvarstår. Det beror förstås på utgången av kriget.
Citera
2024-11-14, 09:39
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Jag tror att utrikesministern har mer inflytande i frågan, särskilt med Trump som kampanjat på att avsluta projektet inom 24 timmar.

Men som vanligt verkar ni ha en verklighetsfrånvänd syn på världen. Ni har trott att Ukraina med Nato som uppbackning skulle ha en chans mot ett enormt och resursstarkt land som Ryssland, och nu hoppas ni in i det sista att Trump ska ändra sig.

Tyvärr, men det är dags för Europas ekonomi att börja återhämta sig istället för att fortsätta på den destruktiva vägen som påbörjades med Rysslands specialmilitäroperation.

Enligt tråden så har dessa 24h redan passerats...
Enligt tråden så ska Trump ge ultimatum. Den sida som inte följer Trumps ultimatum, kommer få se den andra sidan få stöd.
Enligt tråden så tar inte Putin råd av Trump. Kan valda delar av Melanisa skinn i rysk stats-TV vara en viskning om vad Putin anser om Trump?

Nu tror jag att vallöften är till för att brytas. Vallöften är ett sätt att lura folket, i en riktning som gynnar en i sitt kampanjande.

Tycker bilderna på Melania var ett ganska talande indikation....

Ryssland, landet för de rättrogna, renrasiga, moralpolisen och utan peddos och könskorrigerade barn.
Tycker Putin har bra fokus på de viktiga frågorna!

Andra i tråden säger att utan USA i Europa, så är USA ensamt mot Kina.
Citera
2024-11-14, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Så ryssen befinner sig i en stad som innan kriget hade typ 30 000 invånare. Det måste betyda att de vunnit?
Ryssland vann redan första dagen som specialoperationen inleddes. Ukraina har egentligen aldrig haft en riktig chans, särskilt om man jämför den upphaussade våroffensiven med de mål som sattes upp om att återta Krim.
Citera
2024-11-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Vinsten kommer sen efter kriget. Då ska landet återuppbyggas, det behövs nya bostäder, infrastruktur och allt annat som gått förlorat. Folk får jobb, handel och produktion går på högvarv.
För Ryssland kan det dock bli problem om omvärldens sanktioner kvarstår. Det beror förstås på utgången av kriget.

Ja, ju mer Ryssland vinner militärt desto mer kommer man att förlora på fortsatta sanktioner och ekonomiska restriktioner. Vill Ryssland klara sig bäst ekonomiskt efter kriget så återgår man till gränserna som gällde i början av 2014.
Citera
2024-11-14, 09:47
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12

Hur kan någon vid sina sinnes fulla bruk tro att det är en vinst att förstöra något fungerande och bygga nytt? Möjligen handlar det om omfördelning och skuldsättning, inget mer. Tror du inte på det? Elda upp huset du har och bilen och bygg sedan upp igen med egna medel. Vinst på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in