Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Ja, det blir mycket intressant!
Jag tror också att det blir väldigt svårt med vållandeansvar, för mycket som måste klaffa.
Utpressning däremot från åtminstone IK:s sida är högst relevant i skenet av dagens snackis. Sedan får utredningen visa hur insyltad Dumpen egentligen var i upplägget. Helt klart kommer Sara Nilsson att behöva avvärja ett antal besvärande frågor i förhör.
Frågan är bevekelsegrunden för att stanna kvar i vård - bra vård eller för att det var ett sätt att undkomma publicering? 5000 kr per dygn löpte ju liksom på, vad jag förstår.
Att IK är hästskojare i den högre (jag menar lägre) skolan står bortom allt tvivel. Bara att skriva ett avtal med uttrycklig fakturering dygnsvis: så ur spår från affärssedvänja och branschbruk - oetiskt, särskilt med den situation motparten befann sig i.
De sitter ju även i annan media och ojar sig för hur synd det är att folk valt att göra så men absolut inte tänker tänka över sitt sätt att agera och ta ansvar för vad som hänt.
Tänker lite, ser man på det helt konkret, kunde de valt att reflektera vid självmord 3 "Varför har detta hänt, är det något vi kan göra annorlunda?" ist har man valt att göra reflektionen och hittat en anledning om varför de skulle ha skett och därför kunnat avstå ansvar.
Alltså hennes senaste uttalande vid senaste självmordet om att avslöjade har högre självskaderisk så det är inte deras fel.
På något ställe borde de ju kunnat funderat över det hela och försökt att ändra sitt agerande och där igenom minskat mängden, ist har de ryckt på axlarna. Vilket jag iaf tycker att då bör de ta ansvar. Men du kan nog rättsväsendet bättre, men om det kommer upp så kan man ju tycka att det är en relevant reflektion, vad de gjorde för att minska riskerna och vilka reflektioner de gjort pga dessa självmord.
Det är ju inte som att de bara uppstod och att de hade avslutat sina liv utan deras inblandning.
Oavsett det blir ett åtal om vållande eller liknande så borde de ta sig en funderare på varför det hänt och vad de borde gjort tidigare, men då de tar stort avstånd ifrån händelserna och skyller på andra tvivlar jag på att de ens kommer göra det.
Med så många självmord borde ju åklagare se över om det faktiskt varit pga oaktsamhet och där med att det ges en chans i rätten, där man kan sätta en framtida ram för att det är inte ok av media att folk faller som flugor.