2024-10-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jaså? Saxat från SvD 14 mars 2014:
"Sprängdeg hittades på kursgård
Publicerad 14 mars 2014
Drygt ett kilo sprängdeg, åtta sprängpatroner och 15.000 skarpa patroner beslagtogs av polis efter en husrannsakan vid en kursgård söder om Ystad.

Anläggningen tillhör frivilligorganisationen Försvarsutbildarna, som utbildar försvaret. De har dock inget tillstånd att förvara ammunitionen.

– Försvarsutbildarna har inte någon anledning att utbilda om spräng- och tändmedel, säger Janne Bohman, informationschef på Försvarsmakten i Skåne till TT.

Mats Johansson, verksamhetsledare på Försvarsutbildarna i Ystad, tror att sprängmedlen har legat där en längre tid.

– Vi har haft övningar åt försvaret där vi har utbildat i de här bitarna. Sen har väl vissa delar glömts kvar, säger han till TT.

Han utesluter att någon obehörig kan ha tagit sig in i utrymmet. Organisationen ska nu se över sina rutiner."
Var framgår de att det gäller 90B?
Citera
2024-10-22, 18:17
Medlem
HRTs avatar
De verkar ha jävligt dålig koll allmänt..
Citera
2024-10-23, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haggus3
Var framgår de att det gäller 90B?
Det framgår inte. Inte omöjligt dock att det funnits 90B bland de 15000 patronerna med tanke på att de utbildat folk där.
Citera
2024-10-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Har kollat. Han heter numera Ha*sson. Han har väl skilt sig eller något liknande.

Ja, det stämmer att han skilde sig för några år sedan. Under Ukrainakrisen hade han en affär med en kvinna och anpassade sitt schema för att kunna tillbringa tid med henne. Hon var en av dem som tilldelades många timmar i hamnen via FRG, där han var ordförande, så att de kunde umgås när han var borta från sin familj. Han använde som förklaring att han hjälpte ukrainska flyktingar. Samtidigt som skandalerna kring FRG uppmärksammades i Ystad Allehanda, bytte han namn, vilket gör det svårare att hitta honom nu.
Senast redigerad av Nyckelpiga5698 2024-10-23 kl. 08:18.
Citera
2024-10-27, 16:46
Medlem
Citat:
Verkar som det är denna ystadsprofil Mats Johansson som är problemet. Är inte förvånad. Äger stugby i sandskogen bland annat. Verkar till att strunta i regelverk. Folk som profiterar på boende till flyktingar är en viss typ av människor som inte drar sig för att göra snabba cash på ljusskygga affärer. Äger även del i några andra bolag.

Jag var en av dom som körde ner med Mats (vilket gjordes i samarbete med Blågula bilen - deras lastbilar) en mer ärlig och hårt arbetande person får man leta efter!

Han hjälper ungdomar att få arbete och få till ett CV så de kan gå vidare.
Han tar in Ukrainare som han härbärgerar utan någon som helst egen vinning - så detta är helt fel.

Allt som han fick nerklrt var i så dåligt skick att det inte gick att använda, men tack vare envishet och en god vän (Nalle) kunde de få igång allt i någorlunda brukskick.

Har man dessutom sålt ngt och fått skit för det ska man ju inte skylla på köparen!!
Senast redigerad av Testdriver 2024-10-27 kl. 16:49.
Citera
2024-10-27, 17:04
Medlem
Citat:
Någon som vet om det hänt något mer kring utredningen av Mats Johansson och hans lurendrejeri och förfalskande av underskrift på ambulanserna? Har det framkommit hur mycket pengar han fick in på sitt konto när han hade välgörenhetsgala på teatern? Fick han betalt för ambulanserna som han levererade till Ukraina som han fick av försvarsutbildarna och isåfall hur mycket?

Det var INTE Mats underskrift på det papperet och NEJ han fick inte en slant för ngt av allt han gjorde!

Är det bara avundsjuka och Proryz*ar här? 🤣
Citera
2024-10-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TalebsBlackSwan
För min del blir jag mer och mer skeptisk till alla hundratals organisationer som samlar in ambulanser, SUVar, brandbilar, traktorer etc till Ukraina. Hur många SUV och ambulanser behövs det egentligen där nere? Samtidig har det avslöjats att många av dessa bilar säljs vidare. Jag säger inte att alla dessa organisationer är scams men att risken för att dom i sin tur blir lurade är överhängande stor.

Ja, det är många som lurar och drar nytta av andras misär.
Vet en organisation som säljer bilar till militär men som säger till de som donerar pengar att bilarna doneras.
Tragiskt
Citera
2024-10-31, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsht
Det var inte mars månad 2023?! Han köpte en fet Merca då nämligen...
Det har nog inte heller varit så lätt att vara gift med den pengakåta kärring som Fredr*k Myr*bris har varit gift med. Hon har gladeligen hjälpt till att göra åt på slantarna.
Senast redigerad av Diaboluz 2024-10-31 kl. 23:44.
Citera
2024-11-01, 00:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det framgår inte. Inte omöjligt dock att det funnits 90B bland de 15000 patronerna med tanke på att de utbildat folk där.

90B, är det den 7.62/10 Prick?

Underkalibrerad med ruskig utgångshastighet...
Citera
2024-11-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
90B, är det den 7.62/10 Prick?

Underkalibrerad med ruskig utgångshastighet...

Japp
Citera
2024-11-07, 13:03
Avslutad
Jag träffade en kvinna som kom från Ystad för ca 5-6 år sedan.
Vi åkte för att besöka hennes vän som bodde eller arbetade på Högestads Gods som ligger ett stenkast från Köpingebro.

I en av ladorna så såg vi ca 20 stycken bandvagnar som såg ut att tillhöra militären.

Min uppfattning då var att dessa användes av jägarna på vintertid.

Jag är relativt säker på att dessa är en del av de saknade bandvagnarna.
Citera
2024-11-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELVA11ELVA
Jag träffade en kvinna som kom från Ystad för ca 5-6 år sedan.
Vi åkte för att besöka hennes vän som bodde eller arbetade på Högestads Gods som ligger ett stenkast från Köpingebro.

I en av ladorna så såg vi ca 20 stycken bandvagnar som såg ut att tillhöra militären.

Min uppfattning då var att dessa användes av jägarna på vintertid.

Jag är relativt säker på att dessa är en del av de saknade bandvagnarna.
Jätte bra info
tipsa polisen nu!
https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in