2024-10-09, 22:15
  #2605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbobaguett
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men...
Om blir fred imorgon, alla älskar Ryssland och Ukraina, inga sanktioner mot Ryssland, gasen kan släppas på.
Kan Nordstream tas i bruk när man fixat hålen och tömt på vatten, eller är allt bara skrot?
Eller är det enklare att bara att börja om från början och bygga nya ledningar?
Det borde kunna tömmas och restaureras, ja. Påståendena strax efter smällen om att ledningarna skulle vara "förstörda för alltid", att de inte skulle gå att pumpa rena och reparera, får ses som typiskt bröstbankande avsett att försöka sätta ner foten i triumfens stund.

Det verkliga hindret är Tysklands livegenskap under USA och det tunga amerikanska inflytandet "via bakdörren" i Bryssel. Om Tyskland själva får bestämma, fria från drängtjänsten hos Onkel Sam så går det att återställa och använda ledningarna , det är jag helt övertygad om.
Citera
2024-10-19, 21:31
  #2606
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det borde kunna tömmas och restaureras, ja. Påståendena strax efter smällen om att ledningarna skulle vara "förstörda för alltid", att de inte skulle gå att pumpa rena och reparera, får ses som typiskt bröstbankande avsett att försöka sätta ner foten i triumfens stund.

Det verkliga hindret är Tysklands livegenskap under USA och det tunga amerikanska inflytandet "via bakdörren" i Bryssel. Om Tyskland själva får bestämma, fria från drängtjänsten hos Onkel Sam så går det att återställa och använda ledningarna , det är jag helt övertygad om.
Det lär ta åratal, om det ens någonsin blir av, innan Tyskarna skulle våga tänka tanken att laga gasledningen.
Den Amerikanska stöveln trycks hårt mot halsen på Tyskland och så kommer det att fortsätta under överskådlig tid.
Först när hunger och arbetslöshet gör sig påminda i större omfattning i Tyskland och man kastar av sig oket av köpta politiker/förrädare och Amerikansk militär påverkan/baser så kan en ändring väntas.
Vid den tiden så är NS inte mer än ett värdelöst rostigt rör bortom räddning.

Zbigniew Bzrezinskis plan för att behålla den Amerikanska hegemonin innefattade att göra Europa utfattigt för att inte vara en konkurrent till USA.
Sprängningen av NS var/blev en viktigaste delarna av denna plan.
Citera
2024-10-20, 02:51
  #2607
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det lär ta åratal, om det ens någonsin blir av, innan Tyskarna skulle våga tänka tanken att laga gasledningen.
Den Amerikanska stöveln trycks hårt mot halsen på Tyskland och så kommer det att fortsätta under överskådlig tid.
Först när hunger och arbetslöshet gör sig påminda i större omfattning i Tyskland och man kastar av sig oket av köpta politiker/förrädare och Amerikansk militär påverkan/baser så kan en ändring väntas.
Vid den tiden så är NS inte mer än ett värdelöst rostigt rör bortom räddning.

Zbigniew Bzrezinskis plan för att behålla den Amerikanska hegemonin innefattade att göra Europa utfattigt för att inte vara en konkurrent till USA.
Sprängningen av NS var/blev en viktigaste delarna av denna plan.
Du påstår mycket (det fetade). Kan du leta upp någon form av källa till att det var hans plan?
Du vet att du refererar till en person som har varit död i sju år?

Zbigniew Brzezinski
https://en.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_Brzezinski
Citat:
Brzezinski called for a pan-European conference, an idea that would eventually find fruition in 1973 as the Conference for Security and Co-operation in Europe.[28] Meanwhile, he became a leading critic of both the Nixon-Kissinger détente condominium, as well as George McGovern's pacifism.[29]
Citat:
In his 1970 piece Between Two Ages: America's Role in the Technetronic Era, Brzezinski argued that a coordinated policy among developed nations was necessary in order to counter global instability erupting from increasing economic inequality.
Citat:
During the 1970s and 1980s, at the height of his political involvement, Brzezinski participated in the formation of the Trilateral Commission in order to more closely cement U.S.–Japanese–European relations. As the three most economically advanced sectors of the world, the people of the three regions could be brought together in cooperation that would give them a more cohesive stance against the communist world.
Citera
2024-10-20, 08:15
  #2608
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du påstår mycket (det fetade). Kan du leta upp någon form av källa till att det var hans plan?
Du vet att du refererar till en person som har varit död i sju år?

Zbigniew Brzezinski
https://en.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_Brzezinski
lol

de flesta ryzzkramare som försöker debattera
om gasledningar och kriget har också varit döda i många många år, rent själsligt.

Det var bra att den gasledningen förstördes oavsett vem som gjorde det.
Citera
2024-10-20, 08:34
  #2609
Medlem
olasvenssons avatar
Jag tror att USA sprängde Nordstream. Tror till och med att demente Biden sade att Nordstream kommer försvinna.

Aftonbladet hävdar dock att det var en person i segelbåt som placerade en bomb och sprängde Nordstream
En teori som inte jag tror på.
Citera
2024-10-20, 09:16
  #2610
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du påstår mycket (det fetade). Kan du leta upp någon form av källa till att det var hans plan?
Du vet att du refererar till en person som har varit död i sju år?

Zbigniew Brzezinski
https://en.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_Brzezinski
Zbig är borta sedan länge, men hans bok "The Grand Chessboard" från 1997 är precis lika om inte ännu mera relevant idag.
Boken beskriver det som USA gör i nutid dvs. trycker ned den potentiella konkurrenten EU, och samtidigt kapar kontakten med energi och råvaruleverantören Ryssland.
Kombinationen Tyskland/EU-Ryssland ses som särskilt farlig med i stort obegränsad tillgång till råvaror teknologi produktionsmedel/kapacitet.
Allt går ut på att behålla Amerikansk hegemoni till varje pris, även om det innebär att sänka sin egen största koloni/vasall i Europa dvs. Tyskland. Och i förlängningen hela EU-NATO.

Boken ISBN 0-465-02725-3 rekommenderas varmt och är grundläggande för de som vill ha större förståelse av de geopolitiska mål som USA har i Europa/Eurasia.
Citat:
Regarding the landmass of Eurasia as the center of global power, Brzezinski sets out to formulate a Eurasian geostrategy for the United States. In particular, he writes that no Eurasian challenger should emerge that can dominate Eurasia and thus also challenge U.S. global pre-eminence.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Grand_Chessboard
Jag önskar dig en intressant och givande läsupplevelse!
__________________
Senast redigerad av RobbanUC 2024-10-20 kl. 09:19.
Citera
2024-10-21, 05:26
  #2611
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Zbig är borta sedan länge, men hans bok "The Grand Chessboard" från 1997 är precis lika om inte ännu mera relevant idag.
Boken beskriver det som USA gör i nutid dvs. trycker ned den potentiella konkurrenten EU, och samtidigt kapar kontakten med energi och råvaruleverantören Ryssland.
Kombinationen Tyskland/EU-Ryssland ses som särskilt farlig med i stort obegränsad tillgång till råvaror teknologi produktionsmedel/kapacitet.
Allt går ut på att behålla Amerikansk hegemoni till varje pris, även om det innebär att sänka sin egen största koloni/vasall i Europa dvs. Tyskland. Och i förlängningen hela EU-NATO.

Boken ISBN 0-465-02725-3 rekommenderas varmt och är grundläggande för de som vill ha större förståelse av de geopolitiska mål som USA har i Europa/Eurasia.

Jag önskar dig en intressant och givande läsupplevelse!
Jag uppskattar ditt svar och länkar.
Utan att ha jag läst boken ännu, så har jag lite tvivel.

The Grand Chessboard
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Grand_Chessboard

Du citerade detta stycke:
Citat:
Regarding the landmass of Eurasia as the center of global power, Brzezinski sets out to formulate a Eurasian geostrategy for the United States. In particular, he writes that no Eurasian challenger should emerge that can dominate Eurasia and thus also challenge U.S. global pre-eminence.

Jag väljer att citera detta:
Citat:
Much of Brzezinski's analysis is concerned with geostrategy in Central Asia, focusing on the exercise of power on the Eurasian landmass in a post-Soviet environment. In his chapter dedicated to what he refers to as the "Eurasian Balkans [ro]", he uses Halford J. Mackinder's Heartland Theory.

Jag skulle påstå att du övertolkar. Eurasia är inte lika med EU.

Eurasia
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurasia

Jag hittade till och med boken på nätet, så jag behöver inte betala för den:
THE GRAND CHESSBOARD
American Primacy and Its Geostrategic Imperatives
https://www.cia.gov/library/abbottabad-compound/36/36669B7894E857AC4F3445EA646BFFE1_Zbigniew_Brzezins ki_-_The_Grand_ChessBoard.doc.pdf

https://www.cia.gov/search/?q=Zbigniew%20Brzezinski%20
Citera
2024-11-12, 13:47
  #2612
Medlem
micool87s avatar
Trump går ut med att USA sprängde Nord Stream, vad gäller för oss?

Klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=zpKwjIhDkPM


Min gissning är att detta kommer påverka många år frammåt, kanske tom krig.
Vad ska vi göra nu?
Citera
2024-11-12, 14:04
  #2613
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micool87
Klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=zpKwjIhDkPM


Min gissning är att detta kommer påverka många år frammåt, kanske tom krig.
Vad ska vi göra nu?
Du har missförstått. Trump säger inte det som du påstår att han säger i videon.

Trump påstår att han förhalade byggandet av NS2.
__________________
Senast redigerad av Bone Collector 2024-11-12 kl. 14:19.
Citera
2024-11-12, 14:59
  #2614
Medlem
MolotovEscobars avatar
Biden avslöjade redan att USA skulle spränga Nord Stream 2 om Ryssland invaderade Ukraina för flera år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=oSPfXLPUJHM
Citera
2024-11-12, 15:41
  #2615
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolotovEscobar
Biden avslöjade redan att USA skulle spränga Nord Stream 2 om Ryssland invaderade Ukraina för flera år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=oSPfXLPUJHM


Visst, men det är inte undanröjt all tvivel att det skulle vara USA.
Vi har ju sett flertalet gånger att en Ukrainsk man florert som den man som skulle vara hjärnan bakom.
Citera
2024-11-12, 16:01
  #2616
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Visst, men det är inte undanröjt all tvivel att det skulle vara USA.
Vi har ju sett flertalet gånger att en Ukrainsk man florert som den man som skulle vara hjärnan bakom.
...

Och ukrainaren vaknade en dag och gjorde detta utan motivering? Kan du verkligen inte tänka dig att möjligtvis så har Biden instruerat någon att instruera denna ukrainare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in