Citat:
Ursprungligen postat av
alotraz
Toppen. Då borde det vara självklart för dig att ur kundens perspektiv är det likgiltigt. Antingen lägger leverantören på moms och då finns det moms att dra av, eller så lägger leverantören inte på någon moms och då finns det ingen moms att dra av. Plus minus noll i båda fallen.
Inte alls.
1. Ditt företag köper en hemsida av mig.
- Den kostar 30 000 kr, vilket är fastpris.
- 25 % (7 500 kr) av dessa 30 000 kr är moms.
- Ditt företag har en herrans massa intäkter i form av försäljning. Du får räkna av momsen för inköpet av hemsidan gentemot den moms du ska betala in på det du tjänat genom försäljning, vilket gör att den moms du ska betala till Skatteverket kan minska.
2. Ditt företag köper en hemsida av mig.
- Den kostar 30 000 kr, vilket är fastpris.
- Då jag inte är registrerad för moms så finns inte heller någon sådan att dra av. Hemsidan kommer dock fortfarande att kosta just 30 000 kr eftersom att jag måste betala skatt på intäkten via min privata inkomstdeklaration.
- Ditt företag har en herrans massa intäkter i form av försäljning. I detta fall kan du inte dra av någon moms för inköpet av hemsidan, eftersom att jag inte är momsregistrerad (och i värsta fall kan du även råka ut för att pröjsa för arbetsgivaravgifter o.s.v., vilket gör detta alternativ mindre fördelaktigt för dig).
Kan du förklara hur det är ett nollsummespel?