2024-10-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Ingen, det var bara ett exempel.

Som ue inom bygg så fakturerar man utan moms.

Vet inte hur det fungerar i musikbranschen ?

Men man kan ju misstänka skattemyndigheten även där vill få bort momsfiffel

Helt förståeligt. Musikbiten är dock bara en del av det hela. Och... vill man få bort fiffel så bör man rimligen tillåta en musiker som genom tiotals år fått svarta sedlar under bordet, som istället vill tjäna ordentliga pengar vilka också ska skattas för. I mitt fall har jag också lagt 700 000 kr+ av mina intjänade pengar på olika typer av utrustning. Så... utrustning är knappast det första jag behöver köpa och fiffla med momsen kring.

Men... det är klart man kan spekulera om framtid.
Citera
2024-10-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Du är inte momsregistrerad men måste betala moms på dina intäkter? Förstår inte hur detta går ihop.

Jag skrev ett ord fel;

"Nja. Om de köper av mig och jag inte är momsregistrerad finns således inget att dra av vid kommande momsdeklaration. Man skulle kunna argumentera med att jag skulle kunna ta ett lägre timpris utifrån att jag inte behöver deklarera och betala moms på mina intäkter - men jag behöver ändå deklarera intäkten och betala SKATT (skrev: moms) som en del av min privata inkomst, så mitt pris kommer vara detsamma som om jag faktiskt drev företag.

Om kunden istället köper från ett annat företag som är momsregistrerade kommer detta att kunna dras av gentemot kundens andel moms på intäkter. Så klart det inte är ett nollsummespel..."

Poängen är att många som jag utför jobb åt vill köpa tjänsten så att det möjliggörs avdrag i deras kommande momsdeklaration, att jag kanske hade kunnat ta ett lägre pris utan momsregistrering, men att det argumentet också försvinner om och när jag ändå behöver betala skatt på intäkten genom min privata deklaration - samt att företaget bakom kan åka på skatt och arbetsgivaravgift för jobbet...
Citera
2024-10-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
I inlägget ovan:

”men jag behöver ändå deklarera intäkten och betala moms som en del av min privata inkomst, så mitt pris kommer vara detsamma som om jag faktiskt drev företag”

Det verkar som att du fundamentalt har missförstått hur moms fungerar, men istället för att läsa på så fortsätter du skriva sida på sida av text där du upprepar dina missförstånd. Hade inte blivit förvånad om det var detta beteende som fick handläggaren att tröttna på dig och till slut avslå din ansökan.

Jag skrev fel där. Det var mycket moms i ett och samma svar.

"Betala skatt som del av min privata inkomst" ska det förstås och självfallet stå.

Jag tror inte handläggaren läser Flashback och utifrån ett felaktigt ord i en mening där avslår en ansökan.
Citera
2024-10-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag skriver kortfattat, om det inte är ett läge där jag vill förklara ett långt förfarande och de detaljer som ingår i detta förfarande, så att dem som tar del av inlägget som sådant förstår frågeställningen vilket berör förfarandet och detaljerna i detta.

Ville du ha samtalshjälp?

Du får gör en mer seriös ansöka. Skriver man att man beräknar att tjäna 0 kr och vill ha tillstånd att starta ett företag, så är det ju samma som att man tänker köra svart och varför ska de bevilja det? Säljer du bananer på stranden en varm sommardag, så bör du väl rimligen sälja för merän 0 kr eller hur?
Citera
2024-10-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Toppen. Då borde det vara självklart för dig att ur kundens perspektiv är det likgiltigt. Antingen lägger leverantören på moms och då finns det moms att dra av, eller så lägger leverantören inte på någon moms och då finns det ingen moms att dra av. Plus minus noll i båda fallen.

Inte alls.

1. Ditt företag köper en hemsida av mig.
- Den kostar 30 000 kr, vilket är fastpris.
- 25 % (7 500 kr) av dessa 30 000 kr är moms.
- Ditt företag har en herrans massa intäkter i form av försäljning. Du får räkna av momsen för inköpet av hemsidan gentemot den moms du ska betala in på det du tjänat genom försäljning, vilket gör att den moms du ska betala till Skatteverket kan minska.

2. Ditt företag köper en hemsida av mig.
- Då jag inte är registrerad för moms så finns inte heller någon sådan att dra av. Hemsidan kommer dock fortfarande att kosta just 30 000 kr eftersom att jag måste betala skatt på intäkten via min privata inkomstdeklaration.
- Ditt företag har en herrans massa intäkter i form av försäljning. I detta fall kan du inte dra av någon moms för inköpet av hemsidan, eftersom att jag inte är momsregistrerad (och i värsta fall kan du även råka ut för att pröjsa för arbetsgivaravgifter o.s.v., vilket gör detta alternativ mindre fördelaktigt för dig).

Kan du förklara hur det är ett nollsummespel?
Citera
2024-10-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du får gör en mer seriös ansöka. Skriver man att man beräknar att tjäna 0 kr och vill ha tillstånd att starta ett företag, så är det ju samma som att man tänker köra svart och varför ska de bevilja det? Säljer du bananer på stranden en varm sommardag, så bör du väl rimligen sälja för merän 0 kr eller hur?

Det var ju tur att jag förklarade det hela för handläggaren och dessutom bifogade en tydlig budget och orsak till varför det stod 0 kr där.
Citera
2024-10-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Inte alls.

1. Ditt företag köper en hemsida av mig.
- 25 % (7 500 kr) av dessa 30 000 kr är moms.
- Ditt företag har en herrans massa intäkter i form av försäljning. Du får räkna av momsen för inköpet av hemsidan gentemot den moms du ska betala in på det du tjänat genom försäljning, vilket gör att den moms du ska betala till Skatteverket kan minska.

2. Ditt företag köper en hemsida av mig.
- Då jag inte är registrerad för moms så finns inte heller någon sådan att dra av. Hemsidan kommer dock fortfarande att kosta just 30 000 kr eftersom att jag måste betala skatt på intäkten via min privata inkomstdeklaration.
- Ditt företag har en herrans massa intäkter i form av försäljning. I detta fall kan du inte dra av någon moms för inköpet av hemsidan, eftersom att jag inte är momsregistrerad (och i värsta fall kan du även råka ut för att pröjsa för arbetsgivaravgifter o.s.v., vilket gör detta alternativ mindre fördelaktigt för dig).

Kan du förklara hur det är ett nollsummespel?

Moms är verkligen inte din grej.
Citera
2024-10-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Moms är verkligen inte din grej.

Utveckla?
Citera
2024-10-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Inte för att vara elak, men att skriva spaltmeter efter spaltmeter eller skicka flertalet fulla a4-papper med information med din ansökan är nog i ditt fall till din nackdel.

Använd din kreativa energi till dina projekt istället för att skriva noveller till myndigheterna är mitt råd.

Och använd frilans finans eller annan tjänst för fakturorna. Du behöver ingen enskild firma, dom tar hand om allt och du slipper huvudvärken.

Det var den inte. Min ansökan var 7 meningar. Är det för långt? Hur många meningar får man använda då?

Nja. De tar för stor andel av summan och jag har innestående jobb för möjlighet att driva detta som eget permanent. Så... det låter ju lite dumt att inte pyssla med just företag.
Citera
2024-10-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Jävlar, vilken rättshaverist. Hade också nekat om man som handläggare fick lägga halva arbetsdagen på att få läsa en massa text som betyder noll.

Beklagar om en ansökan på 7 meningar är för långt för dig. Jag tänker mig dock att det borde vara okej för en handläggare på Skatteverket att läsa 7 meningar, men vad vet jag?
Citera
2024-10-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Efter att ha läst ditt initiala inlägg och några av dina svar i tråden så är min samlade bedömning att du verkar lida av någon manisk åkomma. Sättet du uttrycker dig på är inte normalt.

I alla fall. Först och främst är det oerhört oförmånligt att ha en enskild firma. Om du redan har arbete är det ju AB du ska starta. Vilket också löser ditt problem.

Okej, så om någon skriver att jag har en manisk åkomma så får man inte skriva så tillbaka? Dvs du får vara oskön men jag får inte vara oskön tillbaka? Eller... vad syftar du på?
Citera
2024-10-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Kan du inte skicka allt det där till dig själv och sedan svara på dessa frågor och formulera nya frågor som du skickar till dig och svarar på dessa. Bli författare.

Mitt råd, skicka in en ny ansökan och skriv 0kr första året som alla andra.

Kan inte du skriva ett svar liknande detta i alla trådar på Flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in