2024-11-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Inlägget jag besvarade syftade på Rysslands avancemang under 11:e november och när jag kollar kartan du länkade till så ser Rysslands erövringar under just 11:e november, som förväntat, minimala ut. Det går låååångsamt för ryssen och rekordstora mängder ryska soldater slängs dagligen in i köttkvarnen. Men kämpa på du ensamme krigare, snart kanske du har turen att stå vid fronten med rostigt gevär och "försvara" Ryssland mot det jättehemska väst.

Va!?
Man kan vara stillastående under någon dag under offensiv, so what? Totalt irrelevant. Ukraina kämpar tillbaka får vi anta, men de är färre och ryssarna har brutit igenom försvarslinjer. Då händer det grejer. Det fortsätter tills allt stabiliseras som runt Pokrovsk där ukrainarna lyckas hålla ställningarna. Men söderöver kommer de förlora ganska mycket terräng.
Citera
2024-11-12, 08:35
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Men det verkar som syltryggen sitter inte länge kvar på posten.
Blir antingen Merz eller Habeck som tar posten som kansler om förtroenderöstningen går emot Scholtz. Och deras hållning är något helt annat gällande Ukraina än vad syltryggen har.

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så kan det säkert bli.

Såg ett inslag om denna Merz. Det var ord och inga visor.
Du Silfverrygg kanske kan plocka fram någon artikel om översätta kort?

Vad jag syftar på är att Merz hotar Putin med att avsluta kriget eller så kommer man förse Ukraina med långskjutande Taurus.
Citera
2024-11-12, 08:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Såg ett inslag om denna Merz. Det var ord och inga visor.
Du Silfverrygg kanske kan plocka fram någon artikel om översätta kort?

Vad jag syftar på är att Merz hotar Putin med att avsluta kriget eller så kommer man förse Ukraina med långskjutande Taurus.

Detta?
CDU-ledaren Friedrich Merz skulle förse Ukraina, som ständigt beskjuts av Ryssland, med långdistanskryssningsmissiler av typen "Taurus" – men bara på vissa villkor. "Jag skulle inte bara göra det", sa Merz i ARD-programmet Caren Miosga.
- Jag skulle säga: Om det här inte slutar med bombningarna, då är det första steget att höja räckviddsgränsen. Och det andra steget är att vi levererar "Taurus". Merz tillade: "Och sedan har (Rysslands president Vladimir) Putin det i sina händer hur långt han vill eskalera detta krig ytterligare."
https://www.tagesschau.de/inland/merz-taurus-miosga-100.html
Citera
2024-11-12, 08:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
1950 KWIA, new record again!
23 Tanks
81 APVs
38 Artillery systems
4 MLRS
61 UAVs
68 Vehicles & Fuel tanks
6 Special equipment

https://x.com/MatsExtrude/status/1856210906889216493

Ja helvete slakten är total, tydligen försöker ryssarna återta Kursk med många stora fullständigt vettlösa anfall vilket resulterar i söndersprängda kolonner och enorma förluster utan att vinna nått.

Vid det här laget borde alla ryssar känna nån som dött i kriget, sånt brukar vända opinionen på hemmaplan.
Citera
2024-11-12, 08:45
Medlem
Vossevangens avatar
https://x.com/JulianRoepcke/status/1855972218414506160?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1855972218414506160%7Ctwgr% 5Ea10557e298a97df4ac6dfef08b7692d6254dd74b%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.diskutopia.no%2Ft %2F109%2Fkrigen-i-ukraina%2F1275

Den russiske motoffensiven i Kursk går ikke så bra.
Citera
2024-11-12, 08:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det kan de inte. Fel jämförelse.
Ryssland är i full krigsekonomi. Det är inte resten av världen. Möjligen Ukraina.
Krigsekonomi under sanktioner, betyder att du tar sparade pengar (=välfärdsfonder) och bränner pengarna (=bomber och granater).

Du har förstås en länk till nyheterna att Tyskland tröttnat?
Problemet är väl att västs produktion av vapen är ganska så liten. Jag läste någonstans att om Tyskland skulle skjuta lika många artillerigranater som Ryssland gör i nuläget, skulle de ta slut på ett par dagar.
Citera
2024-11-12, 08:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Men det verkar som syltryggen sitter inte länge kvar på posten.
Blir antingen Merz eller Habeck som tar posten som kansler om förtroenderöstningen går emot Scholtz. Och deras hållning är något helt annat gällande Ukraina än vad syltryggen har.
Fast de kommer förmodligen behöva samregera med Socialdemokraterna för att få majoritet?
Citera
2024-11-12, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det kan de inte. Fel jämförelse.
Ryssland är i full krigsekonomi. Det är inte resten av världen. Möjligen Ukraina.
Krigsekonomi under sanktioner, betyder att du tar sparade pengar (=välfärdsfonder) och bränner pengarna (=bomber och granater).

Du har förstås en länk till nyheterna att Tyskland tröttnat?
Han ljuger om att tyskland har tröttnat,, dock sa shultz han kan tänka sig en dialog med putler,”när det är läge”
Citera
2024-11-12, 09:00
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Detta?
CDU-ledaren Friedrich Merz skulle förse Ukraina, som ständigt beskjuts av Ryssland, med långdistanskryssningsmissiler av typen "Taurus" – men bara på vissa villkor. "Jag skulle inte bara göra det", sa Merz i ARD-programmet Caren Miosga.
- Jag skulle säga: Om det här inte slutar med bombningarna, då är det första steget att höja räckviddsgränsen. Och det andra steget är att vi levererar "Taurus". Merz tillade: "Och sedan har (Rysslands president Vladimir) Putin det i sina händer hur långt han vill eskalera detta krig ytterligare."
https://www.tagesschau.de/inland/merz-taurus-miosga-100.html

Kanske. Den där är lite gammal.
Jag fick för mig(felaktigt?) att i dessa dagar med regerings problemet, så har Merz klivit fram ur skuggorna och hotar med vad han ska göra i sin nya, förväntade, position.
Det fanns något tämlig färskt från denna eller förra veckan.
Jag kan ha fel.
Citera
2024-11-12, 09:01
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Han ljuger om att tyskland har tröttnat,, dock sa shultz han kan tänka sig en dialog med putler,”när det är läge”

Men är det Scholz vi pratar om?
Han är snart historia.
Senast redigerad av MrochMr 2024-11-12 kl. 09:06.
Citera
2024-11-12, 09:03
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
1950 KWIA, new record again!
23 Tanks
81 APVs
38 Artillery systems
4 MLRS
61 UAVs
68 Vehicles & Fuel tanks
6 Special equipment

https://x.com/MatsExtrude/status/1856210906889216493

Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Va!?
Man kan vara stillastående under någon dag under offensiv, so what? Totalt irrelevant. Ukraina kämpar tillbaka får vi anta, men de är färre och ryssarna har brutit igenom försvarslinjer. Då händer det grejer. Det fortsätter tills allt stabiliseras som runt Pokrovsk där ukrainarna lyckas hålla ställningarna. Men söderöver kommer de förlora ganska mycket terräng.

Är det vad Canis rapporterar om som du menar?
Citera
2024-11-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Såg på nyheterna att Tyskland började tröttna på att betala för kriget och öppnade upp för samtal med Putin.
Hur kan Ryssland/Putin hålla jämna steg ekonomiskt mot både EU och USA?
I Ryssland är krigsindustrin statlig och alltså billigare att hålla igång. I USA köper staten in det man behöver från privata företag, som givetvis ser till att ta bra betalt. Många tjänar pengar på kriget, och det blir dyrt för staten och skattebetalarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in