2024-11-12, 01:22
Medlem
Snapcounts avatar
En sak förövrigt som slog mig.., rent generellt..

Sägs ju inte att man skall "förhandla med terrorister". Men att förhandla med Putin.., verkar inte vara samma sak..
Citera
2024-11-12, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
“The very nature of such a quick deal heavily suggests Ukraine being forced to cede land to Russia.”

In April, the Washington Post reported Trump would pressure Ukraine to cede the Crimean Peninsula, which Russia occupied in 2014, and the far eastern Donbas region it currently holds much of. A source told the paper that he believes both Moscow and Kyiv "want to save face, they want a way out."

The source also claimed Trump believes that Ukrainians in Russian-occupied territories would be “okay” with being part of Russia.

In June, two top advisors to Trump proposed a plan that would cease military aid to Ukraine unless it agrees to hold peace negotiations with Russia, Reuters reported, citing the advisors, retired General Keith Kellogg and Fred Fleit.

Kellogg and Fleitz, who previously served on the National Security Council in the Trump administration, said the proposed ceasefire would freeze the front lines in their current position.

At the same time, Kellogg said the plan would entail additional warnings to Russia that the U.S. would increase its military support to Ukraine if Moscow refused the terms of the ceasefire.

Fleitz said Trump reacted positively to the plan but added: "I'm not claiming he agreed with it or agreed with every word of it."
https://kyivindependent.com/what-we-know-about-trumps-plans-for-ending-russias-war-against-ukraine/

Om vi ponerar att Ukraina går med på att släppa Krim och Donbas till ryssen som någon slags "fredsdeal", kommer Putin att gå med på att släppa taget om övriga ukrainska regioner som de offrat tiotusentals ryska soldater för att försöka ta kontroll över? Nja, jag är tveksam.
Citera
2024-11-12, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Med andra ord säkrade Ryssland demokratin på Krim efter den amerikansk-ledda statskupp i Kiev, ocj som ledde landet till det krig "marionettregimen" har förlorat.
Låt mig gissa, du anser att de val som ockupationsmakten infört är legitima medans den demokratiskt valda zelensky är illegitim?
Citera
2024-11-12, 01:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Om vi ponerar att Ukraina går med på att släppa Krim och Donbas till ryssen som någon slags "fredsdeal", kommer Putin att gå med på att släppa taget om övriga ukrainska regioner som de offrat tiotusentals ryska soldater för att försöka ta kontroll över? Nja, jag är tveksam.

Jag er tveksam med. Fast det redan i början blir svårt konstitutionellt att ge från seg Krim och Donbas, oavsett.
Vad sämre er, jag tror Putin håller på at infiltrera i Polen och Ungarn. Sannolikt flera länder.
Edit: Jag tror också Ukraina kan bli tvungets till att inte gå med i NATO innan 20 år eller sådant.
Citera
2024-11-12, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Slutsats och sammanfattning: Det står fortsatt stilla och de små påstådda ryska erövringarna går inte att bevisa. Men ni lyckades åtminstone översvämma några stackars ukrainska byar. Starkt jobbat, Ivan!

Nej, knappast.

Om du inte är helt tekniskt oduglig så kan du stega dig bakåt dag för dag på denna karta för att se hur ryssarna avancerar i Donetsk:

https://deepstatemap.live/en"#10/48.0220542/37.2286132
Citera
2024-11-12, 02:18
Avslutad
”He did not build his massive war machine to score tiny gains in Donbas. In this case, the means point to the ambition. The ambition is not to divide Ukraine, but to conquer it.

Moreover, there are serious downsides to a negotiated peace that would keep Ukraine divided. A truncated, resentful Ukraine could one day claw its way to Nato, and would surely create trouble for Putin down the road, including in the newly annexed territories.”
https://www.spectator.co.uk/article/why-should-putin-negotiate/
Citera
2024-11-12, 02:27
Avslutad
«Woodward mentioned Trump’s relationship with Russian President Vladimir Putin.«
“I talked a couple of months ago to Dan Coats, the former director of national intelligence under Trump, and I said, what’s going on in this relationship between Trump and Putin? And Dan Coats said, ‘It’s almost, it’s so close. It seems like it might be blackmail,’” Woodward said.
“CIA director Bill Burns said Putin manipulates. He’s professionally trained to do that,” Woodward added. “Putin’s got a plan just to do this exactly, and it’s what he did when Trump was in office previously, and he’s planning it again at playing Trump.
https://newrepublic.com/post/188204/bob-woodward-putin-congratulates-trump-blackmail-reminder
Senast redigerad av Nujaevlarihavet 2024-11-12 kl. 02:29.
Citera
2024-11-12, 02:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
”He did not build his massive war machine to score tiny gains in Donbas. In this case, the means point to the ambition. The ambition is not to divide Ukraine, but to conquer it.

Moreover, there are serious downsides to a negotiated peace that would keep Ukraine divided. A truncated, resentful Ukraine could one day claw its way to Nato, and would surely create trouble for Putin down the road, including in the newly annexed territories.”
https://www.spectator.co.uk/article/why-should-putin-negotiate/

Är nog enig i det som skrivs...

-Antingen kastar Trump Ukraina under bussen..
-Eller stoppar man Putin här, och nu..

Europa är en stor nyckel i detta, tar man sitt ansvar ? Vilket skulle underlätta och även sätta press på Trump. För inte f-n vill han få ett historiskt arv på sig som en amerikansk"Neville Chamberlain".

Det är upp till Europa.
Citera
2024-11-12, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Nej, knappast.

Om du inte är helt tekniskt oduglig så kan du stega dig bakåt dag för dag på denna karta för att se hur ryssarna avancerar i Donetsk:

https://deepstatemap.live/en"#10/48.0220542/37.2286132

Inlägget jag besvarade syftade på Rysslands avancemang under 11:e november och när jag kollar kartan du länkade till så ser Rysslands erövringar under just 11:e november, som förväntat, minimala ut. Det går låååångsamt för ryssen och rekordstora mängder ryska soldater slängs dagligen in i köttkvarnen. Men kämpa på du ensamme krigare, snart kanske du har turen att stå vid fronten med rostigt gevär och "försvara" Ryssland mot det jättehemska väst.
Citera
2024-11-12, 03:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Trump har utnämnt Mike Waltz till sin nationella säkerhetsrådgivare (Rep.Florida). Verkar nog vara en "pro Ukraina" typ.., men påpekar Europas/Nato skyldigheter med 2% målet.

Detta är det senaste jag finner med honom (3 dagar gammalt): https://www.youtube.com/watch?v=9alqoxUYFoc&ab_channel=AtlanticCouncil
Det er ok, många i Europa tycker också vi har stort förbättringspotential.
Edit: Waltz är en Green Beret (U.S. Army Special Forces) med fyra Bronze Stars, och inte nervös för att säga emot Trump.
Hur länge han behåller jobbet är en annan sak.
Han har sagt konstiga grejen om West Point (kontroversiella grej han sagt om Critical Race Theory) men det blir litet för mycket att gå inn på. Annars en mycket bra kar.
Senast redigerad av Nujaevlarihavet 2024-11-12 kl. 03:32.
Citera
2024-11-12, 03:31
Medlem
Jack.Elams avatar
https://meduza.io/en/feature/2024/11/11/what-top-zelensky-advisor-mykhailo-podolyak-expects-a-trump-presidency-will-mean-for-ukraine
Citat:
What top Zelensky advisor Mykhailo Podolyak expects a Trump presidency will mean for Ukraine

Donald Trump’s victory in the U.S. presidential election, paired with his promise to end the war in “24 hours,” has been met with great alarm in Kyiv. Ukrainian officials fear that Trump could bring an end to critical American military support and derail the country’s NATO bid. While it remains unclear what Trump’s real plan for Russia and Ukraine is — or whether he even has one — everything leaked to the press so far looks deeply troubling for Kyiv. To learn more about how the Ukrainian authorities view the situation as Trump prepares to return to the White House, Meduza special correspondent Lilia Yapparova spoke to Mykhailo Podolyak, the top aide to Ukrainian President Volodymyr Zelensky.
Citera
2024-11-12, 03:39
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Potemkulisser?

Finns ju liknande affärer i Nordkorea.

Väldigt tomt i butiken? Förmodligen en butik för rika - vanligt folk skulle bara drömma om att handla i såna butiker.

Såg en annan av hans videor där han skulle "bevisa" att det fanns smör att köpa i butikerna och detta gjordes genom att visa upp de minsta smörpaketen jag sett - 6-7 olika sorter som stod på högkant och det fanns bara en av varje - typ 50g-paket. Paketen såg också öppnade ut så förmodligen var innehållet utbytt så det bara var skylt-exemplar.
Är nog riktigt smör. Däremot ska du ju tänka på att det är skillnad på butiker i Moskva och ute på landsbygden. Ryssland tycker ju om att hålla skenet uppe. Givetvis kan Ryssland tillverka smör. Så varför det skulle vara brist har jag lite svårt att förstå. Så jag tror nog hans videosar är äkta. Det är bara det att han väljer vad han visar. Skulle han hitta en butik som saknar smör så låter han ju bara bli att visa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in