2024-08-12, 00:59
Medlem
Jag har varit med om trauma från barnsben fram tills 2001 av olika slag. Detta gjorde att jag fick psykoser i vuxen ålder, i medelåldern. Jag hamnade på akutpsykiatrin och fick vara där jämt när jag åkte in för jag var så självmordsbenägen i ca 15 år och hade lpt under dom här åren. Jag prövade flera ggr med att ta bort mig själv och lyckades nästan en gång. Längsta tiden jag låg inne på lpt var 9 månader ingenting fungerade så till slut blev jag i princip tvingad till ect det fanns inget mer för mig sa de, det var typ sista halmstrået.
Jag gjorde så pass många att till slut så visste jag ingenting och förvirringen var så stor så efter tag kom de på att det skulle avslutas.
Men en gång efter en behandling så var mina anhöriga och hälsade på mig och jag betedde mig väldigt konstig, jag minns själv att det helt plötsligt blev som en blixt i huvudet och jag såg framför mig hur jag låg på en brits med en grej i munnen och personal omkring mig och det här förekom under hela dygnet så jag kunde inte ens somna till natten, det kom Flashback i huvudet som en science fiction film fast här var det inga monster utan jag som låg på britsen med en grej i munnen och fastspänd.
Jag tog upp det med personalen och sa att nått är konstigt, jag sa att jag såg liksom hur man gjorde ect på mig.
Ingen sa något på flera dagar men jag mådde väldigt dåligt av det här fast min depression hade börjat vända till det bättre. Jag tyckte det här var så jobbigt att jag faktiskt försökte att ta bort mig själv det var då jag nästan lyckades. Jag sa att det var kört för mig nu något har verkligen blivit fel.
Då kröp det fram att jag hade vaknat under denna behandling, de hade gett mig för lite narkos och trodde att jag inte skulle minnas uppvaknandet.
Varför jag skriver, ja jag kan ju inte tänka mig att jag är ensam om att varit med om det i det land? Om ni varit med om det vad gjorde ni? Anmälde ni händelsen? Det står även i mina journaler att jag vaknade och att jag varit väldigt orolig även fast de sövde mig igen.
Om du vaknat under behandling hur kändes det för dig och hur mår du idag över det?
Jag själv kommer inte ihåg mycket från mina barns födelse, platser jag vart på, jag brukar säga på skämt att jag kan se samma film 11 ggr men ändå aldrig sett den.
Det har satt sina spår ect men de säger om jag inte gjort den då så har jag inte levt idag, men jag lever med det minnet när jag vaknade och jag mår inte bra av det fast det hände 2012.
Har någon en aning om man kan anmäla händelsen så långt efteråt, det finns i journalen, jag tänker att det vore bra att det kommer till ytan och även om det är fler som varit med dom det så inte fler blir drabbad
Citera
2024-08-12, 01:44
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockmamman
Det har satt sina spår ect men de säger om jag inte gjort den då så har jag inte levt idag, men jag lever med det minnet när jag vaknade och jag mår inte bra av det fast det hände 2012.
Har någon en aning om man kan anmäla händelsen så långt efteråt, det finns i journalen, jag tänker att det vore bra att det kommer till ytan och även om det är fler som varit med dom det så inte fler blir drabbad
Förstår att man kan bli traumatiserad av misstaget de gjorde, men de gjorde nog sitt bästa och jag tror inte att en anmälan leder någon vart.
Vården lär redan vara medvetna om att den här risken finns, och att man är tvungen att ta den risken om det är enda utvägen.
Citera
2024-08-12, 05:29
Medlem
Muppetys avatar
Jag vaknade precis efteråt, fortfarande i rummet där behandlingen utförs (man rullas normalt till ett uppvakningsrum annars). Det var inte nån fara, men läkaren sa; -Oj, är du redan vaken?

Normalt blir man medvetslös direkt efter att ha fått strömmen i sig (även utan narkos), men det är möjligt att vakna under krampanfallet. Måste vara obehagligt, tänker främst för man fått Celocurin, vilket förlamar andningen.
Citera
2024-08-12, 09:33
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag vaknade precis efteråt, fortfarande i rummet där behandlingen utförs (man rullas normalt till ett uppvakningsrum annars). Det var inte nån fara, men läkaren sa; -Oj, är du redan vaken?

Normalt blir man medvetslös direkt efter att ha fått strömmen i sig (även utan narkos), men det är möjligt att vakna under krampanfallet. Måste vara obehagligt, tänker främst för man fått Celocurin, vilket förlamar andningen.

Man brukar inte ge celocurin eller muskelavslappnande inför ECT. Man ger ett rus bara. Så det är helt möjligt att vakna upp. ECT är för övrigt en grym medicinsk åtgärd som borde förpassas till medeltiden - men eftersom den har viss effekt har den väl fått kvarleva.

Man bör ge ordentligt med medicin men eftersom alla reagerar olika så finns det tyvärr risken att man vaknar till. Förhoppningen är amnesi av ECT:n men vi är ju alla olika. Jag beklagar din upplevelse TS.
Citera
2024-08-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Man brukar inte ge celocurin eller muskelavslappnande inför ECT. Man ger ett rus bara. Så det är helt möjligt att vakna upp. ECT är för övrigt en grym medicinsk åtgärd som borde förpassas till medeltiden - men eftersom den har viss effekt har den väl fått kvarleva.

Man bör ge ordentligt med medicin men eftersom alla reagerar olika så finns det tyvärr risken att man vaknar till. Förhoppningen är amnesi av ECT:n men vi är ju alla olika. Jag beklagar din upplevelse TS.

Struntsnack, man muskelavslappnar alltid med celokurin vid ECT för att man inte ska få frakturer eftersom man inducerar en epileptisk kramp. För övrigt en mycket bra och inte alls "grym" behandling på rätt indikation, snarare grymt att låta någon med en svår depression fortsätta lida istället för att få en välbeprövad och mycket effektiv behandling.
Citera
2024-08-12, 21:44
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadmal
Struntsnack, man muskelavslappnar alltid med celokurin vid ECT för att man inte ska få frakturer eftersom man inducerar en epileptisk kramp. För övrigt en mycket bra och inte alls "grym" behandling på rätt indikation, snarare grymt att låta någon med en svår depression fortsätta lida istället för att få en välbeprövad och mycket effektiv behandling.

Du har såklart helt rätt. Och jag erkänner min okunskap. Jag har stött på det under utbildning och det handlar ju om väldigt korta ingrepp - och jag hade helt fel.

Möjligtvis kommer forskningen att leda oss framåt så att vi inte behöver framkalla krampanfall för de som lider. Vi får hoppas. Har själv sett många bli dramatiskt förbättrade efter användning av Ketamin.
Citera
2024-11-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Förstår att man kan bli traumatiserad av misstaget de gjorde, men de gjorde nog sitt bästa och jag tror inte att en anmälan leder någon vart.
Vården lär redan vara medvetna om att den här risken finns, och att man är tvungen att ta den risken om det är enda utvägen.

Det som gör att jag funderar är varför inte tala om det för mig eller mina anhöriga.
Det kom fram flera dagar senare och för dom lät det som en bagatell.
Men för mig som mådde dåligt redan innan och de visste att jag hade svårt för tillit till människor och då blir saken inte bättre när de tiger om det.

Och det fanns medicinska metoder som de inte hade testat på mig så ect var en lite väl vald snabb behandling.
Citera
2024-11-11, 20:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockmamman
Det som gör att jag funderar är varför inte tala om det för mig eller mina anhöriga.
Det kom fram flera dagar senare och för dom lät det som en bagatell.
Men för mig som mådde dåligt redan innan och de visste att jag hade svårt för tillit till människor och då blir saken inte bättre när de tiger om det.

Och det fanns medicinska metoder som de inte hade testat på mig så ect var en lite väl vald snabb behandling.
De hoppades nog att du inte var medveten om vad som hänt, och de i personalen som du tog upp det med kanske inte kände att de ville berätta vad som hänt, utan att prata med överordnad först.

Alldeles för ofta går det väldigt långsamt i vården så det skulle inte förvåna mig om det faktiskt tog flera dagar för dem att besluta att de skulle lägga korten på bordet.
Att de förminskar det inträffade beror nog på att de inte ville oroa dig, men tyvärr fick det motsatt effekt.
De var säkra på att symtomen skulle gå över och att du bara skulle kunna "släppa det" och gå vidare om de förminskade det som inträffat. Är vad jag tror.

Du säger att det fanns behandlingsmetoder som de inte hade prövat innan de började med ECT men i det första inlägget så skrev du att "ingenting fungerade" och att ECT var det enda som återstod?
Senast redigerad av Bone Collector 2024-11-11 kl. 20:54.
Citera
2024-11-11, 21:29
Medlem
Det finns flera historier med folk som vaknar under operationer, det är en känd risk.

Här är ett exempel. Hon fick en ursäkt och 8000kr. Tycker du det är värt besväret så för all del, gör ett försök. Hade de gjort det med vilje så är det så klart en sak, men här kommer du som mest få en ursäkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/253Ojl/nykoping-kirurg-tappade-skalpell-i-sandra-under-operationen
Citera
2025-04-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
De hoppades nog att du inte var medveten om vad som hänt, och de i personalen som du tog upp det med kanske inte kände att de ville berätta vad som hänt, utan att prata med överordnad först.

Alldeles för ofta går det väldigt långsamt i vården så det skulle inte förvåna mig om det faktiskt tog flera dagar för dem att besluta att de skulle lägga korten på bordet.
Att de förminskar det inträffade beror nog på att de inte ville oroa dig, men tyvärr fick det motsatt effekt.
De var säkra på att symtomen skulle gå över och att du bara skulle kunna "släppa det" och gå vidare om de förminskade det som inträffat. Är vad jag tror.

Du säger att det fanns behandlingsmetoder som de inte hade prövat innan de började med ECT men i det första inlägget så skrev du att "ingenting fungerade" och att ECT var det enda som återstod?
Ja förlåt för min miss i det jag skrivit, det var att ect var enda metoden som återstod som läkarna informerat mina anhöriga, såklart med rädda anhöriga och läkarna informerar en djupt deprimerad människa och övertalar mig om att göra ect. Jag har mina konsekvenser efter ect och lärt mig leva bra med både rejält dåligt då och närminne.MEN det att jag vaknade upp under en behandling är en känsla som kommer över mig ibland och jag tycker inte det är okej.
Man tänker mycket, funderar dom kan nog inte haft en elstöt på gång just då för det borde man märka tänker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in