2024-11-11, 08:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Mod får flytta tråden om det känns som den ligger på fel ställe.

Nu frågar jag er som är pensionärer, inte er som har någon anhörig som är pensionär!

Vad gör ni egentligen om dagarna? Livet som pensionär beskrivs oftast som höjdpunkten på livet. Ingen som bestämmer över en men samtidigt får man en peng så man kan överleva. Sanningen verkar dock vara en annan. Det är inte bara pengarna som det är dåligt med för en del pensionärer utan de psykiska problemen ökar ordentligt.

Förut hade man ett jobb där man kunna känna en gemenskap och att man bidrog med något till samhället. Ens vänner och gamla kollegor dör som flugor, den fysiska hälsan börjas sättas på prov och hjärnan är inte alltid riktigt där. Även om man innerst inne vet att SVT är statlig propaganda är det ändå skönt att luta sig tillbaka till hjärntvättsmaskinen om dagarna. Kort och gott, man blir latare.

Gamla vanor lever kvar, vet många pensionärer som fortfarande använder väckarklockan (man vill ju inte sova bort hela dagen ju!), tvättider tar man gladeligen på kvällen och givetvis ska man ge sig ut och handla när alla andra handlar.

Livet känns ensamt och höjdpunkten är att ta hand om barnbarnen för då jävlar händer något i sitt liv. Man känner sig även värdefull och får prata av sig.

Livet som pensionär känns monotont och inte alls så där härligt underbart som man kan tänka sig.

Vad gör ni om dagarna?
Hur mår ni?
Har ni några bra tips till oss yngre som fortfarande jobbar?
Citera
2024-11-11, 08:08
Medlem
1. Det behövs ingen väckarklocka - en äldre kropp vaknar tidigt ändå

2. Ingen pensionär tvättar på kvällen.

3. Självklart handlar man när alla andra gör det - man vill vara social och inte träffa enbart gamlingar i butiken
Citera
2024-11-11, 08:09
Medlem
67arigGubbes avatar
Njuter, spanar på grannflickan. Raggar på andra härliga unga damer. Lockar dom med pengar mm.

Det bästa att va pensionär är att jag slipper skämmas. Ge en tusing till en snygg 17 åring och hon håller på med snabeln i en timme!

Älskar livet!
Citera
2024-11-11, 08:11
Medlem
Känner massor med pensionärer. Dom åker på resor, umgås med vänner, fixar med sina hem. är aktiva i föreningar. Verkar vara prima liv för alla.
Citera
2024-11-11, 08:23
Medlem
Underbart att gå upp när man känner för det att inte behöva jäkta iväg. Man kan kolla TV serier filmer lyssna på musik. Sen kan man gå ut och röra på sig. Handla lite här och där utan att jäkta. Skulle nån tvinga en att gå tillbaka till det gamla livet finge de skjuta mig.
Citera
2024-11-11, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Känner massor med pensionärer. Dom åker på resor, umgås med vänner, fixar med sina hem. är aktiva i föreningar. Verkar vara prima liv för alla.

Rad 2 i Ts,
Nu frågar jag er som är pensionärer, inte er som har någon anhörig som är pensionär!
Citera
2024-11-11, 08:40
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Förut hade man ett jobb där man kunna känna en gemenskap och att man bidrog med något till samhället. Ens vänner och gamla kollegor dör som flugor, den fysiska hälsan börjas sättas på prov och hjärnan är inte alltid riktigt där. Även om man innerst inne vet att SVT är statlig propaganda är det ändå skönt att luta sig tillbaka till hjärntvättsmaskinen om dagarna. Kort och gott, man blir latare.

Gamla vanor lever kvar, vet många pensionärer som fortfarande använder väckarklockan (man vill ju inte sova bort hela dagen ju!), tvättider tar man gladeligen på kvällen och givetvis ska man ge sig ut och handla när alla andra handlar.

Livet känns ensamt och höjdpunkten är att ta hand om barnbarnen för då jävlar händer något i sitt liv. Man känner sig även värdefull och får prata av sig.

Livet som pensionär känns monotont och inte alls så där härligt underbart som man kan tänka sig.

Vad gör ni om dagarna?
Hur mår ni?

Jobbet är monotont. Det blir monotont till slut för alla i pensionärsåldern, Vissa skräms av att gå i pension, och jag vet en som träffade psykolog strax efter pensioneringen, det gick bra till slut. Han var bara en av dom som krisade ihop eftersom han antagligen förknippade sitt personliga värde med jobbet.. Själv tycker jag bara det var skönt att plötsligt slippa åka till jobbet

Min kalender för November och December är fulltecknat. Med kulturhändelser av alla slag. Gratis och betalda biljetter .Högt som lågt .Korta resor ingår också , tid att läsa böcker ,Lusten att skriva och debattera - Det har man flashback till.
Jag tänker inte sitta hemma och glo på dumburken och tycka synd om mig själv
Mina självbekräftelsebehov klaras av under en middag 1 gång i veckan med ett par jag känner. Och då blir det öl och vin och jägermeister . Sedan får det vara bra .

Mitt enda tips till de yngre : Att ha ett liv utanför jobbet är absolut avgörande. Om man tar sig hem efter jobbet och omedelbart börjar chilla och inte göra någonting utan ägnar sig åt passiv underhållning, år efter år, då har man glömt bort att ta hand om sitt verkliga liv .

Alltså, att skaffa sig en ny identitet där man tillåter sig själv att drömma om saker att uppleva anser jag vara mycket viktig. Vi alla kan hamsterhjulet redan. Vi är alla förutsägbara, ansvarsfulla, förnuftiga,väluppfostrade tråkmånsar när allt kommer omkring. Men drömmarna ska hållas vid liv på något sätt. Nya upplevelser är nyckeln till det hela.
Kanske har jag haft tur, min nyfikenhet är fortfarande stor, medans jag känner några som upplever alla lediga dagar som tortyr , oftast dom som varit plikttrogna hela livet och inte varken vågat eller kunde utveckla det verkliga jaget
Citera
2024-11-11, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP

Vad gör ni om dagarna?
Hur mår ni?

De gör naturligtvis olika saker beroende på sina intressen och sin hälsa.

De mår naturligtvis olika beroende på sin hälsa.

Tips till yngre om vadå? Om ditt jobb? Du behöver bli mer specifik.
Citera
2024-11-11, 08:44
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Rad 2 i Ts,

Jag har anhöriga som är pensionärer. De har gott om pengar och åker på resor titt som tätt, gymmar, är ute i skogen och på sjön.
De åker på vinprovningar och middagar. Äter ute flera gånger i veckan.

Pensionssystemet är verkligen orättvist för när det är min tur blir det fattigdom och inte som dagens lyxpensionärer.
(Det finns fattiga pensionärer också, jag vet).
Citera
2024-11-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
. Men drömmarna ska hållas vid liv på något sätt. Nya upplevelser är nyckeln till det hela.
Kanske har jag haft tur, min nyfikenhet är fortfarande stor, medans jag känner några som upplever alla lediga dagar som tortyr , oftast dom som varit plikttrogna hela livet och inte varken vågat eller kunde utveckla det verkliga jaget

Vilka drömmar då? Vilka drömmar har pensionärer?

Nya upplevelser, menar du att fortsätta konsumera som om man är ung?

Utveckla det verkliga jaget? Vad betyder det ens? Att konsumera allt det man ser på reklamen, för att imponera på grannarna?

Jag menar, vanliga drömmar för unga är typ gifta sig, bli förälder, bli rik, bli känd, bestiga berg eller springa maraton på bra tid, simma med delfiner, eh kanske äga sportbil. Har jag glömt något? Pensionärer har väl inga sådana drömmar??
Citera
2024-11-11, 09:04
Medlem
Man kan välja att prova sånt man inte gjort tidigare; vara nämndeman, skaffa kolonistuga och börja odla sparris och mycket annat, flytta ihop med ungdomskärlek och med denne resa runt till naturistcampingar i Sverige och utomlands, härligt att kunna resa när man vill utan att be om semester!, spela teater, gå på buggkurs, vinterbada, cykla runt på elcykel, tågluffa till ställen där man inte varit, exempelvis pilgrimsvandra till Santiago de Compostela. Tack vare pandemin köra Hemmajympa med Sofia på förmiddagen och veta att många andra runt om i landet jympar samtidigt. Slösa bort tid på Flashback och Facebook. (Att bli moderator här tackade jag nej till - kul att få frågan). Säkert har jag glömt något. Några av oss väljer att bli volontärer på Erikshjälpen. Köper husbil och reser runt. Skaffar hund.
Citera
2024-11-11, 09:13
Medlem
Vinter skidåkning/träning, skridskoturer med vänner o fika. Vår o sommar odlar jag en del, snickrar på landet, cyklar långa racerturer med fikastopp nånstans. Gym, löpturer året runt. Är man ledig dagtid kan man ju välja att vara utomhus när det är ljust och uppehåll - höstarna är mycket behagligare så!

Lägger tid på att tvätta/städa/laga mat/baka, så att min heltidsjobbande sambo och dotter har det bra, bjuder vänner på hemlagad middag. Läser allt jag vill och hinner. Just nu pluggar jag också på universitetet, sådana ämnen jag gillar och är nyfiken på - jättekul och mer socialt än att bara läsa hemma. Har börjat öva gitarr igen. Bokar lunch o fika med gamla vänner. Hälsar på syskon o syskonbarn, hänger med deras barnbarn på landet.

Tiden går för fort och räcker inte till. Men jag har det bättre än nånsin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in