Citat:
Ursprungligen postat av
inkognyto
En gammal man eller gubbe, över 75 fyllda, som inte är jag har sedan tio år tillbaka använt Alprazolam 1mg av olika sorter för att kunna sova någorlunda normalt. Han har sovit dåligt hela livet men för tjugo år sedan kom uppvaknandet flera timmar för tidigt och särskilt inför tidig tjänstgöring. Så han fick Stilnoct utskrivet när det då fanns läkare med empati som skrev ut vad som var till nytta för patienten.
Detta fortsatte ganska problemfritt under tiotalet år och gubben flög sedan till Thailand för att fira sin pensionering. Där borta är Zolpidem olagligt, det är en annan historia som inte hör hit, men de tog slut för fort. Då gick han till Pharmacy och frågade efter sleeping pills och damen bakom disken gav honom tjugo tabletter som hette Allam 1mg. Så bra hade gubben inte sovit på många år och det räckte med en enda tablett. Allam var den generiska Thaiversionen av Xanax.
När han kom hem skulle hans läkare slå igen då han var något yngre än vad gubben var. Men vid sista besöket skrev han ut tre uttag av Xanor 1mg som räckte tre månader.
Efter det hittade gubben Darknet där man sålde små blå tabletter från Serbien med samma effekt. Någon gång fick gubben sämre vara men annars problemfritt fram tills Flugsvamparna vissnade och försvann.
Därefter fick gubben tag på en gammal vän som hade kontakt med en kontakt som fixade många kartor till hyggligt pris. Men den kontakten har löpt torr nu. Om ett par månader kommer gubben gå cold turkey om inte ett under inträffar. Fortfarande räcker det med en enda blå liten tablett för en natts sömn. Enda minus som gubben nämner är knepiga drömmar även i halvdvala. Ofta krångliga och ångestladdade men ibland även om positiva saker.
Om några dagar besöker gubben sin vårdcentral där han förmodligen träffar en ointresserad läkare som talar om för honom att demensen kommer vänta bakom hörnet även om han skriver ut Stilnoct och ifall gubben råkar nämna Alprazolam så måste gubben först besöka en psykiater och hota med självmord för att få sådana utskrivna.
Kommer gubben spendera sina återstående år som en zombie under dagtid och roterandes i sängen på natten? Finns det någon med liknande erfarenheter här som har ork nog att ge mig råd att vidarebefordra till honom.
Gubben kommer aldrig i sitt liv känna någon tillit till en svensk läkare och säga som sanningen är utan kommer endast att berätta om hur illa han sover och hur trött han ständigt är. Vad han testat innan och förkastat är Imovane som fick allting som kom in i hans mun att smaka metall och Theralen som slog ut honom fullständigt även hela dagen efter intaget.
Jadu jag minns när läkarnas benzokranar började att dras åt för säg 15 år sedan rent generellt. Personligen så hade jag pytteproblem med sömnen någon enstaka natt, fick Propavan på recept och på den tiden tog det så bra skruv så att jag inte kunde fungera dagen efter vilket dåvarande doktor helt självmant skrev ut Stilnoct.
Idag står jag inte på så mycket mediciner men har stått på sådana monstercocktails förr som borde ha slagit ut ett halvt regemente.
Det jag har kvar idag plus lite harmlösa prylar typ Atarax, Propavan och Melatonin är 5 mg Nitrazepam vid behov, vilket blir sällan det intas.
Har dem dock på licens ifrån Schweiz då de slutade säljas i Sverige för ett antal år sedan och är alltså föregångaren till Rohypnol (Flunitrazepam)
Jag har troligtvis haft tur i dagens sjukvårdsklimat som mer eller mindre har haft varenda Bensodiazepin vi har och har haft på den svenska apoteksmarknaden då det är det enda som har funkat.
Är i en nedtrappande fas nu men med tanke på min sömnproblematik och hur den har varit så har vi testat allt och lite till.
Hade själv 0.5 mg Xanor till natten vid behov ibland även om det är längd sedan samt Z analogerna, Oxascand, Stesolid, Nitrazepam osv (Iktorivil till kvällen på det också) och det funkar om man sköter det snyggt och inte börjar att missbruka.
Be honom föreslå något mildare men som är ännu mer sederande dvs Stesolid om han nu måste ha en Bensodiazepin, det kanske de går med på om de är schyssta.
Hade troligtvis aldrig fått recept på Bensodiazepiner heller idag om det inte var för att de försökte släcka mig med typ 7 icke klassade mediciner i maxdos med noll effekt så de hade inget val, var tom uppe på 300 mg Nozinan, 2 ml Theralen och 10 mg Imovane men sova kunde man ju inte men däremot så var man hyfsat drogad dygnet runt innan man återkopplade till läkaren och han löste problemet och här står vi idag med 70 % bortkapat ifrån medicinlistan, Iktorivil under nedtrappning eller total uttrappning samt endast 5 mg Nitrazepam vid behov så jag klarar inte.
Bensodiazepiner korrekt utnyttjat räddar liv.