2024-11-10, 08:37
Medlem
Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh
Citera
2024-11-10, 08:43
Medlem
Du kan ju läsa denna tråd och sen ta en funderare.

(FB) Äntligen! En omfattande sammanställning av fel på beg elbilar - hela listan!
Citera
2024-11-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Kass bil men bör funka bra för ändamålet. Elbilar håller generellt bra och den bör int krångla så mycket.
Laddning sker över natten, inga problem. Räckvidden är inte mycket att hänga i julgranen men 10 mil om dagen är inget problem oavsett väder. Kommer funka bra för ändamålet men en tråkig bil utan komfort och finess.
Citera
2024-11-10, 09:35
Medlem
Vilken av de andra bilarna hade ni tänkt sälja (eller ska ni ha tre bilar)?

Ska ni sälja "andrabilen" så duger väl en leaf som pendlarbil. Då har ni kanske en större kombi för både långsträckor och last.

Som "förstabil" hade jag aldrig stått ut med en liten leaf med tveksam räckvidd (men det är ju jag).
Citera
2024-11-10, 13:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej .

Nissan Leaf är en usel Elbil på alla plan.

Den har ett icke fungerande batteri management system vilket innebär att batteriet överhettas, vilket i sin tur innebär att den laddar extremt långsamt, samtidigt som slitaget på batteriet ökar markant.
Batteriet håller därför inte heller länge, och batteriet i Leaf kan inte repareras.
Ett nytt batteri till Leaf kostar mellan 200-450.000 kronor.
Dessutom är övriga komponenter till Leaf väldigt dyra.
Exempel en motor kostar över 100.000 kronor.
Och Leaf har inte heller Europeisk CCS - snabbladdningskontakt, utan asiatisk chademo.
Det innebär att du har svårare att hitta offentliga laddare.

Så, kortfattat: ser du en Leaf, så spring åt andra hållet..

Är ni endast ute efter en andrabil för pendling, så funkar även en äldre elbil med halvdan räckvidd utmärkt.
Mer än 15 mil om dagen pendlar inte de flesta.
Då rekommenderas tex VW E-Golf 2018-2020 med det större batteriet.
Den är i princip felfri och säkert köp.
Som elbil är den inte helt up to date, men en bra bil och räckvidden för pendling räcker mer än väl.
Du får en sådan för under 200.000 kronor.
Viktigt är att du väljer det större batteriet, alltså 2018 eller nyare.

Även en VW E-up är ett bra val.
Samma som för Golfen, gäller för E-up.
Även systerbilarna Skoda Citi go och Seat Mii är samma bil som E-up.

Renault ZOE kan också vara en perfekt pendlingsbil.
Då från 2017 och framåt , med det större batteriet.
Observera så att batteriet är köpt! Annars tillkommer batterihyra!

Skulle er budget nå upp mot 250.000 kronor, är en VW ID 3 en helt annan elbil än de övriga.
Då får ni en elbil som är riktigt duglig, dvs med riktig snabbladdning och betydligt bättre räckvidd.
Citera
2024-11-10, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Den har ett icke fungerande batteri management system vilket innebär att batteriet överhettas, vilket i sin tur innebär att den laddar extremt långsamt, samtidigt som slitaget på batteriet ökar markant.
Batteriet håller därför inte heller länge, och batteriet i Leaf kan inte repareras.
Och Leaf har inte heller Europeisk CCS - snabbladdningskontakt, utan asiatisk chademo.

Är ni endast ute efter en andrabil för pendling, så funkar även en äldre elbil med halvdan räckvidd utmärkt.
Som elbil är den inte helt up to date, men en bra bil och räckvidden för pendling räcker mer än väl.

Skulle er budget nå upp mot 250.000 kronor, är en VW ID 3 en helt annan elbil än de övriga.
Då får ni en elbil som är riktigt duglig, dvs med riktig snabbladdning och betydligt bättre räckvidd.

För den som tvunget vill ha en leaf finns adaptrar att köpa, priset är ett par tusenlappar. Mest för kännedom.

Ser inte att just detta skulle vara en dealbreaker alltså.
Citera
2024-11-10, 14:50
Medlem
tryffs avatar
googla björn nyland. Kia soul är väl det bästa beg. köpet i den prisklassen.
Citera
2024-11-10, 18:11
Medlem
Nej Nissan Leaf är inte en modern elbil, men som en enkel andrabil för pendling bör den fungera perfekt, förutsatt att du har laddmöjlighet hemma.
Men 2023 modell är helt fel typ av leaf.
Du bör satsta på en billig 2013-2016, gärna som har gått över 20k mil och har minst 8 batteriblippar kvar.

Då får du en riktigt billig, basic elbil som kräver noll i underhåll och service.
Ska du ut med flera hundratusen så är leaf helt fel bil.
Citera
2024-11-10, 18:21
Medlem
Citat:

Njae.
E-golf har problem med sensorer till klimatsystemet, som är dyra att byta.
Zoe har mängder med problem relaterat till laddning och motorer (som används under laddning och sliter ut lager på).
E-soul har problem med 12v urladdning och fram till 2018 gick ofta lagret till motorn sönder runt 15k mil då det inte var bra tätat.
Leaf är faktiskt kända för att vara jäkligt seglivade, känner en del folk som kört sina sjuka sträckor med noll underhåll, vi snackar långt över 40k mil med 50% degradering av batteriet. Bilfan går aldrig sönder.
Även e-up verkar vara bilar som bara går utan problem.
Senast redigerad av Gullpotet 2024-11-10 kl. 18:30.
Citera
2024-11-10, 20:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Njae.
E-golf har problem med sensorer till klimatsystemet, som är dyra att byta.
Zoe har mängder med problem relaterat till laddning och motorer (som används under laddning och sliter ut lager på).
E-soul har problem med 12v urladdning och fram till 2018 gick ofta lagret till motorn sönder runt 15k mil då det inte var bra tätat.
Leaf är faktiskt kända för att vara jäkligt seglivade, känner en del folk som kört sina sjuka sträckor med noll underhåll, vi snackar långt över 40k mil med 50% degradering av batteriet. Bilfan går aldrig sönder.
Även e-up verkar vara bilar som bara går utan problem.
Alltså min ZOE har som du vet rullat 30.000 mil nu snart.
Och några laddproblem har jag aldrig haft.
Laddproblematik är heller inget som det skrivs mycket om på det tyska ZOE-forumet.
Motorerna är en annan femma, där vet vi att de har en förmåga att ge upp vid 10-12.000 mil.
Å andra sidan är motorerna på KIA och Hyundai ännu sämre, och dessutom dyrare att laga.
Handlar det bara om sunt förnuft och ekonomi, skulle jag satsat på en E-UP med det stora batteriet.
Citera
2024-11-10, 20:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
googla björn nyland. Kia soul är väl det bästa beg. köpet i den prisklassen.
Motorerna håller inte på KIA Soul.
Citera
2024-11-10, 20:53
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Motorerna håller inte på KIA Soul.
Ok, såg mest att batterierna höll bra.

Sedan antar jag att ts funderar på begagnad. Det är ju de låga priserna som är den enda anledningen att titta på leaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in