2024-11-10, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Då är det ju inte distansarbete det är fel på, det är ju dig.

Hur tänker du då ?

Jag skrev bara anledningen till att folk vill jobba hemifrån och du menar att det är fel på mig ?

Ska jag inte skriva sanningen ?
Citera
2024-11-10, 02:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Det är som alla vet en stor hysteri om att få jobba hemifrån, speciellt akademiker som menar att man skulle kunna vara hemifrån flera dagar i veckan och ändå kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

Tex som programmerare förstår jag att det här funkar, man gör sin grej, har sin deadline, kan få det och fungera.

Men nu är det klienthandläggare, människor som jobbar med människor alltså som vill jobba hemifrån inte bara en dag utan 3 ggr i veckan.

I en grupp på fb tyckte en kvinna som jobbade med kriminella/missbrukare att minsann hon skulle fixa jobbet trots 3 ggr i veckan hemifrån. Hon skulle skriva det i sitt personliga brev eller ta upp det med sin arbetsgivare och tyckte att det var helt rimligt. Vad för nytta hon skulle göra hemifrån 80% av tiden för människorna hon ska hjälpa i sitt yrke stod det inget om.

Stor vilja att jobba hemifrån = gå ut med hunden lite när man vill, ta sovmorgon, titta på Netflix, städa och tvätta. Lata sig och få betalat för det. Så ser jag på det från dem flesta som vill jobba hemifrån.

Vad säger ni andra?

Klart att det kan kännas skönt att få arbeta hemifrån vissa dagar, för de som kan. Lite svårt om man jobbar med människor förstås. Det är arbetsgivaren som godkänt.
Citera
2024-11-10, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Folk som slöar hemma är samma som slöar på kontoret.
Ganska enkelt för en chef att dela ut arbetsuppgifter och ha koll.
Värre i större organisationer där slöfockarna kan gömma sig bakom kollegor.
Men som sagt, de som slöar hemma är de som kommer 0900, tar 90 minuters lunch och kaffepaus fyra gånger per dag.
De som gör sitt känner sig mer nöjda om de får jobba hemma, slipper pendlingstiden som lätt kan vara 2h per dag.
Självklart kan man multitaska hemma, dra ett varv med dammsugaren, slänga på en tvättmaskin.

Så jag tycker att folk ska få jobba hemma, det kräver lite mer chefskap av cheferna, men va fan de har ju betalt för det.

Bra ...Vi är nog 15st på vårt kontor och alla vill jobba hemifrån och alla har dessutom sagt sanningen om hur mkt man kan chilla när man är hemma...

Gissar på att om man är effektiv som jag så behöver man jobba 2 timmar om dagen !

Detta är ett himmelrike som endast vi som jobbar hemifrån eg vet men försöker låtsas som att det är mkt mer...

Men på fb kan vi vara ärliga
Citera
2024-11-10, 03:15
Medlem
Jag menar, klarar du att jobba hemma, dvs får du allting gjort och kan visa det, varför inte.

Jobba hemma är underbart, arbetsplatser suger, vad det än är. Stå ut med massa idioter till kollegor, nej tack.
Citera
2024-11-10, 03:49
Medlem
Beror vad man har för arbete. Inte alla som fattar att det finns arbeten där det existerar dödtid. Skulle jag spendera den tiden på kontoret skulle jag (förutom att bli väldigt irriterad) alltså sitta och stirra på en skärm och ändå inte få något gjort. Om jag kan spendera den tiden hemma så kan jag göra annat som gör att jag har energi och intresse när det plötslig bli väldigt intensivt i arbetet igen.
Citera
2024-11-10, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt

Stor vilja att jobba hemifrån = gå ut med hunden lite när man vill, ta sovmorgon, titta på Netflix, städa och tvätta. Lata sig och få betalat för det. Så ser jag på det från dem flesta som vill jobba hemifrån.

Vad säger ni andra?

Ja, det är ju så det är. Slipper göra sig i ordning och åka in och kan göra lite vad man vill.
Många med barn som får det lättare i dagen också.
Citera
2024-11-10, 05:02
Medlem
calvinclowns avatar
Hade fått byta jobb om det inte passade för jag bor för långt bort. Blev anställd på premisserna. Har 1.5h dit enkel
Citera
2024-11-10, 05:28
Medlem
Ilimitados avatar
Samma sak med universitetsstudier. Mest nytta gör man på plats. Hemma pillar man navelludd. Det bara är så. Samma sak med styrketräning. På gymmet är man 100% mer effektiv än om man gör hantelcurl hemma i myspyjamasen samtidigt som man glor på en fotbollsmatch. Det handlar om fokus. På en arbetsplats är man fokuserad. Hemma är man inte fokuserad.
Citera
2024-11-10, 06:10
Bannlyst
Allt som kan skötas med en telefon och dator , kan göras hemmeifrån. Men det finns andra nackdelar, man bli inte del av ett större social sammanhang.

Finns fördelar att man kan jobba där man trivs, dvs hemma eller i Sommarstugan. Är det bara ett jobb som skall göra, då kan sova mitt på dagen och sedan jobba på kvällen. Man kan få ett jobb som en som person bättre, det bör arbetsgivare tjäna mer på.
Citera
2024-11-10, 07:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Samma sak med universitetsstudier. Mest nytta gör man på plats. Hemma pillar man navelludd. Det bara är så. Samma sak med styrketräning. På gymmet är man 100% mer effektiv än om man gör hantelcurl hemma i myspyjamasen samtidigt som man glor på en fotbollsmatch. Det handlar om fokus. På en arbetsplats är man fokuserad. Hemma är man inte fokuserad.

Tanken på att folk är olika har förstås inte slagit dig.
En del jobbar mer effektivt hemifrån, andra inte.
Men många tror att alla fungerar likadant. Sedan finns ju chefer som skitet i hur folk fungerar och vill ha det på sitt sätt oavsett om det är bra eller dåligt.
Vill man jobba mer hemifrån men inte får det för chefen får man skaffa nytt jobb.
Citera
2024-11-10, 07:13
Medlem
TonyBergmans avatar
I offentliga statliga verksamheter där det är klen uppföljning och "pengar finns" mentalitet borde det ej va tillåtet.
Privata aktörer har ofta bra uppföljning och man märker snabbt om det inte funkar.

I mitt fall pendlar jag 2h+/dag just nu så att sitta hemma ibland sparar mycket tid.
Citera
2024-11-10, 07:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skulle du vara beredd på att gå ned i lön om du fick jobba hemifrån?
Hade jag två jobb att välja på där det ena hade möjlighet till distansarbete men lite lägre lön hade jag nog övervägt det ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in