2024-10-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Vänsterhänt här. Jag lärde mig spela gitarr sent i livet. Valde att bara köra all in på högerhänt av just den anledningen att jag vill kunna lära mig efter youtube-videos. Dessutom najs att bara kunna ta upp en random gitarr och spela. Är glad för det idag.

Ja, kanske bara ska försöka programmera in att lära mig högergitarr. Orkar liksom inte krångla, och bra för hjärnan också.

Hur var det för dig i början, kändes det helt fel och successivt blev det bättre?
Citera
2024-10-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Som sagt, bara att köpa en gitarr för vänsterhänta.
Alternativt kan du be din lokala musikaffär stränga om en gitarr mot kostnad.

Sorry för alla frågor. Riktig nybörjare här. Men det är väl ingen skillnad när man följer Youtube-videos exempelvis. Man sätter väl fingrarna på samma sätt liksom som i videon? Alltså om den som lär ut sitter med högergitarr och jag med vänster?
Citera
2024-10-25, 09:50
Medlem
MDMAbles avatar
Vänsterhänt här.
Du tänker HELT fel angående att allt material är till för högerhänta.
Har mött folk som tänkt liknande, det är en brain fart...

Jag har lärt mig spela vänsterhänt gitarr via youtube och andra hemsidor. Har aldrig behövt kolla upp vänster specifika saker??

Visst, om en lärare säger "move your right arm up one bar" får du omvandla det till vänster, men som vänsterhänt är det något man inte äns lägger tankekraft till, och det går på automatik.

Angående att vara mer fingerfärdig i en hand kontra en annan. Som vänsterhänt gitarrist gör jag alla komplicerade och viga fingerrörelser med Höger handen, medans vänster bara kör plektrummet
Citera
2024-10-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAble
Vänsterhänt här.

Jag har lärt mig spela vänsterhänt gitarr via youtube och andra hemsidor. Har aldrig behövt kolla upp vänster specifika saker??

Visst, om en lärare säger "move your right arm up one bar" får du omvandla det till vänster, men som vänsterhänt är det något man inte äns lägger tankekraft till, och det går på automatik.

Angående att vara mer fingerfärdig i en hand kontra en annan. Som vänsterhänt gitarrist gör jag alla komplicerade och viga fingerrörelser med Höger handen, medans vänster bara kör plektrummet

Tack för input. Visst är det en vänstergitarr du har? Det går väl lika bra att följa Youtube-videos ändå. Behöver ju inte krångla. Om läraren visar ett ackord så är det bara göra lika med fingrarna fast på en vänstergitarr?
Citera
2024-10-25, 11:49
Medlem
MDMAbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Tack för input. Visst är det en vänstergitarr du har? Det går väl lika bra att följa Youtube-videos ändå. Behöver ju inte krångla. Om läraren visar ett ackord så är det bara göra lika med fingrarna fast på en vänstergitarr?

Japp jag har en vänstergitarr. Men som många säger kan man stränga om en högergitarr, lättast med akustiskt då (beror på formen av huvudet, om den är symmetrisk eller inte)
I regel så får du räkna med 1000-2000kr extra för en gitarr byggd för vänsterhänta.

Ja precis det går utmärkt att följa sådanna anvisningar. Översta strängen kommer alltid vara den översta strängen. Bar 1 kommer alltid vara närmst huvudet osv osv
Citera
2024-10-25, 12:32
Medlem
Citat:
Japp jag har en vänstergitarr. Men som många säger kan man stränga om en högergitarr, lättast med akustiskt då (beror på formen av huvudet, om den är symmetrisk eller inte)
I regel så får du räkna med 1000-2000kr extra för en gitarr byggd för vänsterhänta.

Ja precis det går utmärkt att följa sådanna anvisningar. Översta strängen kommer alltid vara den översta strängen. Bar 1 kommer alltid vara närmst huvudet osv osv

Den där extra tusenlappen är det väl värt. Man har ju trots alls gitarren under många år, så det spelar inte så stor roll.

Är det nån skillnad på en omsträngad högergitarr mot en vänstergitarr. Borde inte vänstergitarren rent ergonomiskt vara bättre för en vänsterspelare? Är det kostnadsfrågan som gör att man väljer att stränga om en högergitarr?

Varför säger folk att det är svårt att få tag i en vänstergirarr? Tycks ju finnas många olika gitarrer online. Gör ju inget om utbudet är lägre. Är ju inte så att man köper en ny gitarr varje vecka precis!
Senast redigerad av koppen85 2024-10-25 kl. 12:37.
Citera
2024-10-25, 20:01
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ja, kanske bara ska försöka programmera in att lära mig högergitarr. Orkar liksom inte krångla, och bra för hjärnan också.

Hur var det för dig i början, kändes det helt fel och successivt blev det bättre?
Det är klart jag ville vända på gitarren men så konstigt var det aldrig. Jag kanske är ett dåligt exempel för det kom hyfsat naturligt. Är väl ingen ”riktig” vänsterhänt, gör en del grejer med högern
Citera
2024-10-26, 08:43
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Den där extra tusenlappen är det väl värt. Man har ju trots alls gitarren under många år, så det spelar inte så stor roll.

Är det nån skillnad på en omsträngad högergitarr mot en vänstergitarr. Borde inte vänstergitarren rent ergonomiskt vara bättre för en vänsterspelare? Är det kostnadsfrågan som gör att man väljer att stränga om en högergitarr?

Varför säger folk att det är svårt att få tag i en vänstergirarr? Tycks ju finnas många olika gitarrer online. Gör ju inget om utbudet är lägre. Är ju inte så att man köper en ny gitarr varje vecka precis!

Vet inte vad delen heter på svenska men "The Nut/zero fret"? den närmast headstocken där strängarna går i små spår. Om du vänder en högergitarr så är ju den uppfilade springan störst nedåt där strängarna löper så kan ju vara att den behöver bytas/filas om så det blir rätt stränghöjd eller att det inte nyper.

Men annars är det väl som du skriver, ergonomi, tillgång etc. Skulle du vilja ha tag på någon lite mer ovanlig gitarr så kan det vara dyrare/svårare att hitta en "Leftie".
Citera
2024-10-26, 08:54
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Vänsterhänt här.

Blir ju fel ändå när jag som högerhänt gammal trummis tittar på gitarrvideos och dom kallar strängen längst upp för "low e-string". 😁

(jo, dreglar lika mycket i bägge mungipor så fattar att det är att tonen är den lägsta på den).
Citera
2024-10-26, 08:55
Medlem
snurresprettiss avatar
Går det att lära sig att spela gitarr, även för dom som är totalt omusikaliska?
Citera
2024-11-10, 04:12
Medlem
Pungsvings avatar
Köp en vänstergitarr. Gitarrhalsen är slipad rätt då.
Citera
2024-11-10, 04:14
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Går det att lära sig att spela gitarr, även för dom som är totalt omusikaliska?

Gör ett försök och berätta för oss. Det tar några år innan du vet om du gör framsteg. Jag har harvat på min gitarr i 8 år varje dag nu och gjort minimala framsteg, men det känns som om jag börjar få en överblick nu och är mer bekväm, inklusive när det blir fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in