Har alltid haft en dröm om att lära mig att spela gitarr. Problemet är att jag är vänsterhänt och att hålla en högergitarr har alltid känts enormt ”fel” liksom. Min vänsterhand är väldigt dominant och det är där jag har känslan och fingerfärdigheten.
Det tycks också vara svårt att hitta vänstergitarrer och allt läromaterial på exempelvis Youtube är för högerhänta. Blir ju en omöjlighet att lära sig då. Bör jag ändå försöka lära mig att spela på en högergitarr eller är det bättre att bara skrota drömmen och göra nått annat istället?
Skulle säga att det bara är att slå till och testa. Kanske till och med det är enklare att följa youtube videos för en vänsterhänt då det ändå oftast är filmat framifrån och inte ur gitarristens perspektiv
Skulle säga att det bara är att slå till och testa. Kanske till och med det är enklare att följa youtube videos för en vänsterhänt då det ändå oftast är filmat framifrån och inte ur gitarristens perspektiv
Precis, har funderat på det där. Det borde väl inte vara några konstigheter då gitarristen sitter mitt emot liksom? Nån vänstergitarrist här på Flashback som har några erfarenheter tro?
Jag är vänsterhänt och strängade om mina gitarrer. Det var inga problem. Som nybörjare finns ju mycket info på youtube. Ge inte upp och ett tips, lär dig spela efter skivor och lär dig riffen. Gitarrboogie, smoke on the water och sweet home alabama är tre låtar att börja med plus chuck berrys låtar.
Det kan du göra ja. Nätet har allt vad gäller gura. TABS, videos, text, kurser......
Finns inget hinder som vänsterhänt ---> Jimi Hendrix som ett lysande exempel.
Har alltid haft en dröm om att lära mig att spela gitarr. Problemet är att jag är vänsterhänt och att hålla en högergitarr har alltid känts enormt ”fel” liksom. Min vänsterhand är väldigt dominant och det är där jag har känslan och fingerfärdigheten.
Det tycks också vara svårt att hitta vänstergitarrer och allt läromaterial på exempelvis Youtube är för högerhänta. Blir ju en omöjlighet att lära sig då. Bör jag ändå försöka lära mig att spela på en högergitarr eller är det bättre att bara skrota drömmen och göra nått annat istället?
Vänsterhänt här. Jag lärde mig spela gitarr sent i livet. Valde att bara köra all in på högerhänt av just den anledningen att jag vill kunna lära mig efter youtube-videos. Dessutom najs att bara kunna ta upp en random gitarr och spela. Är glad för det idag.