2024-10-24, 22:25
Medlem
Har alltid haft en dröm om att lära mig att spela gitarr. Problemet är att jag är vänsterhänt och att hålla en högergitarr har alltid känts enormt ”fel” liksom. Min vänsterhand är väldigt dominant och det är där jag har känslan och fingerfärdigheten.

Det tycks också vara svårt att hitta vänstergitarrer och allt läromaterial på exempelvis Youtube är för högerhänta. Blir ju en omöjlighet att lära sig då. Bör jag ändå försöka lära mig att spela på en högergitarr eller är det bättre att bara skrota drömmen och göra nått annat istället?
Citera
2024-10-24, 22:41
Medlem
supremanics avatar
Nu är jag ju höger, men det ser inte så svårt ut att komma över en vänsterhänt gura.
https://www.thomann.de/se/vaensterhaenta_modeller.html
om du vill testa i butik en hyggligt billig och bra Ibanez (uppsala) https://www.uppsalamusikverkstad.se/produkt/ibanez-grx70qal-tbb/ (har liknande modell fast högerstyrd)

Skulle säga att det bara är att slå till och testa. Kanske till och med det är enklare att följa youtube videos för en vänsterhänt då det ändå oftast är filmat framifrån och inte ur gitarristens perspektiv
Citera
2024-10-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Nu är jag ju höger, men det ser inte så svårt ut att komma över en vänsterhänt gura.
https://www.thomann.de/se/vaensterhaenta_modeller.html
om du vill testa i butik en hyggligt billig och bra Ibanez (uppsala) https://www.uppsalamusikverkstad.se/produkt/ibanez-grx70qal-tbb/ (har liknande modell fast högerstyrd)

Skulle säga att det bara är att slå till och testa. Kanske till och med det är enklare att följa youtube videos för en vänsterhänt då det ändå oftast är filmat framifrån och inte ur gitarristens perspektiv

Precis, har funderat på det där. Det borde väl inte vara några konstigheter då gitarristen sitter mitt emot liksom? Nån vänstergitarrist här på Flashback som har några erfarenheter tro?
Citera
2024-10-24, 23:53
Medlem
Jag är vänsterhänt och strängade om mina gitarrer. Det var inga problem. Som nybörjare finns ju mycket info på youtube. Ge inte upp och ett tips, lär dig spela efter skivor och lär dig riffen. Gitarrboogie, smoke on the water och sweet home alabama är tre låtar att börja med plus chuck berrys låtar.
Citera
2024-10-25, 01:34
Medlem
Som sagt, bara att köpa en gitarr för vänsterhänta.
Alternativt kan du be din lokala musikaffär stränga om en gitarr mot kostnad.
Citera
2024-10-25, 06:47
Medlem
Lutar åt en vänstergitarr, men är det inte svårare att lära sig. Tänker på alla läromedel som är gjort för högerhänta. Hur är det med ackord och sånt?
Citera
2024-10-25, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Som sagt, bara att köpa en gitarr för vänsterhänta.
Alternativt kan du be din lokala musikaffär stränga om en gitarr mot kostnad.

Menas det att man strängar om en högergitarr?
Citera
2024-10-25, 07:14
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Det kan du göra ja. Nätet har allt vad gäller gura. TABS, videos, text, kurser......
Finns inget hinder som vänsterhänt ---> Jimi Hendrix som ett lysande exempel.
Citera
2024-10-25, 07:17
Medlem
Peppermills avatar
Citat:

Precis, blir då som Jimi Hendrix lirade.
Citera
2024-10-25, 08:02
Medlem
Men om man köper en vänstergitarr, hur blir det då med instruktionsvideos och sånt på Youtube. Blir det inte svårt att följa?

Om exempelvis instruktören sätter ett av fingrarna längst ner, är det då längst ner även på en vänstergitarr?
Senast redigerad av koppen85 2024-10-25 kl. 08:15.
Citera
2024-10-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Precis, blir då som Jimi Hendrix lirade.

Och Kurt Cobain!
Citera
2024-10-25, 08:25
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Har alltid haft en dröm om att lära mig att spela gitarr. Problemet är att jag är vänsterhänt och att hålla en högergitarr har alltid känts enormt ”fel” liksom. Min vänsterhand är väldigt dominant och det är där jag har känslan och fingerfärdigheten.

Det tycks också vara svårt att hitta vänstergitarrer och allt läromaterial på exempelvis Youtube är för högerhänta. Blir ju en omöjlighet att lära sig då. Bör jag ändå försöka lära mig att spela på en högergitarr eller är det bättre att bara skrota drömmen och göra nått annat istället?

Vänsterhänt här. Jag lärde mig spela gitarr sent i livet. Valde att bara köra all in på högerhänt av just den anledningen att jag vill kunna lära mig efter youtube-videos. Dessutom najs att bara kunna ta upp en random gitarr och spela. Är glad för det idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in