Citat:
Ursprungligen postat av
Pinto87
111-111 syftade på dig och jag tog fram ett av flera inlägg du skrivit 111-111 syftade på.
Jag hävdade det ja då Christofer sagt det. Men det var inte det 111-111 syftade på.
Du har skrivit att Chrippa har sex i avtal med Linnea.
Jag har inte gjort det. Jag rabblade upp vad DU eller vem som helst kan avtala om inom ramen för relationen och betala lön för.
Att det var 111 som sen fick tuppjuck och gick ur spår är korrekt - men du hakade på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sturuf
För att det ska bli beskattningsbart så behövs bara att han betalar in arb.avg och hon skattar eftersom det är något de bestämmer själva. De väljer alltså.
Hade inte Julia samma upplägg med att hon fick lön av Chrippa? Den respekten satt löst. Men båda två har satt sig i en idiotisk situation med tanke på att det blir liten lön som föräldraledig och sjukpenningmässigt. Även pensionen blir lägre med såna här upplägg.
Ja, precis vill de inte att det skall vara beskattningsbar inkomst så kan han fortsätta ge henne den överenskomna lönen och hålla det mellan dem. Det är helt lagligt.
Ja, det är det klassiska hemmafru-upplägget, och jag är väl medveten om konsekvenserna av sådant. Skillnad är väl att Linnea har ett bättre avtal än de flesta eftersom hon får en bestämd summa och har möjlighet att försäkra sig privat för de pengarna.
De flesta hemmafruar fick matpengarna att hantera och oftast inget för egen del.
Så sett ur den aspekten är det inget dåligt avtal om man väljer att den ena skall vara hemma och den andra står för försörjningen.
Jag tror inte Julia hade samma avtal - inte om du skall lyssna på henne nu i alla fall. Hon sitter ju i samma samtal och säger ena stunden att hon inte fick en sekin, nästa att hon fick fickpengar...
I ena sekunden att han inte ville att hon jobbade - sen spelar hon upp ett klipp där han är sur för att hon inte är på jobbet utan skiter i det igen.
Det är svårt att veta när hon ljuger eller är ärligt så jag tänker inte ens försöka gissa mig fram när det gäller de bitarna.