2024-11-09, 10:57
Medlem
Bassplays avatar
Jag kände nästan aldrig att någon elev luktade illa förrän i högstadiet när pubertets-svetten kickade in.

Jo de fanns någon unge på mellanstadiet som luktade bajs , det var hans andedräkt.

Kallades bajsen förövrigt

Ne ja tror många känner att dom inte har gjort så mycket fysisk aktivitet och tror därför att dom inte behöver duscha.

Eleverna sitter väl mest med telefonen på fritiden.
Citera
2024-11-09, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Låter som att ungar idag är hyperkänsliga av nån outgrundlig anledning.

Har aldrig haft några problem med att duscha efter gympan och känner ingen som hade det heller. Vi hade dessutom en ''privat'' dusch inne på toan i omklädningsrummet på låg-mellanstadiet i slutet av 90-talet men inte en enda person i min klass använde den under 6 år.

Jag tänker att det där är ett otroligt ignorant uttalande ifrån din sida. Vet inte om du är man eller kvinna, det kan säkert spela in. Jag är kvinna.

När jag gick i skolan var det otroligt många tjejer som tyckte duschdelen var jobbig, smög och smusslade. Inte konstigt. Ganska känslig tid. Ha även i åtanke att vi hade en grymt bra klass och sammanhållning. Det var inget mobbande alls. Ändå kände många så och vissa hoppade över duschen ibland. Handlade inte alls om att de var lortiga i allmänhet eller i vanliga fall.
Citera
2024-11-09, 11:15
Avslutad
Låter som att försvarsmakten borde kopplas in i skolan. Ingen ordning överhuvudtaget längre. Feta, lata, ohygieniska.
Citera
2024-11-09, 11:29
Medlem
berenpxxs avatar
Arbetsmiljöverket får väl ta sig en titt. Det är kanske dags att stänga alla skolor i landet.

Slopa skolplikten och inför läroplikt istället. Låt föräldrarna utbilda sina illaluktande ungar själva.
Citera
2024-11-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.nwt.se/2024/11/07/skola-planerar-dofttavling-mots-av-hard-kritik-jag-blir-verkligen-jatteledsen-6562b/

Det stinker på en gymnasieskola i Värmland. Elver uppges ha mycket bristande hygien, struntar i att duscha och bär illaluktande och smutsiga kläder.
Detta fick den biträdande rektorn att anordna en "dofttävling", där man vill öka medvetenheten om att hålla en god personlig hygien och inte stinka.

Vissa av föräldrarna rasar mot rektorns initiativ. "En total kränkning" säger en förälder.

- Är det en "ren kränkning" att begära att elever inte stinker?
- Vem har rätt, rektorn eller de lättkränkta föräldrarna?
- Hur ska man komma till rätta med problemet med stinkande ungdomarna? Flensost, mens, svett....

Rektorn har rätt. Tveklöst.

Tycker att elever, med start i sexan eller så, verkligen borde få en anpassad undervisning i hur man sköter sin hygien... Tänker, som en del av gymnastiken kanske? 🤔 med tanke på att föräldrarna helt har fallerat...
Senast redigerad av kaffekoppen 2024-11-09 kl. 12:15.
Citera
2024-11-09, 12:23
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Är detta MENA ungar som stinker? Minns när man själv gick på högstadiet och några av dessa töser luktade extremt.

Var rätt vanligt och än idag verkar detta vara något kulturellt att man vill att deras ungar ska stinka.

Nu rörde det sig om en IT-skola och där återfinns nog 99.9% svenska killar.

Har träffat unga 18 åriga killar på jobbet vars favo syssla är att "bo" framför sin dator hemma spelandes något skitspel, de är varken fagra överlag eller ser efter sin hygien, faktum är att vi har en sån kille med denna problematik som varit topic i omgångar, han är ett tvättäkta exempel på en typ som inte kan ta hand om sig själv (han är 27 men skulle lätt kunna tas för en 15 åring, dennes kroppshydda är dock av storleken XXXL) hela han luktar surt på någotvis. Har suttit brevid hemlösa i Polen som luktat bättre än han.

Hursom jag tror inte vi kan beskylla invandrarna för detta, tror ändå dessa faktiskt sköter om sin image bättre än dessa dataspelande killar.
Citera
2024-11-09, 12:24
Medlem
Lågoddsare på en skola med majoriteten somalier.
Citera
2024-11-09, 12:59
Medlem
Sqrbankens avatar
Otroligt märkligt. Visst om det vore ett, typ, demensboende med slö vårdspersonal men en gymnasieskola (!).

Man har väll då aldrig haft en så välvårdad ("up to date") klädsel och luktat så gott som under gymnasietiden då varje dag gick ut på att imponera på pluggets snyggingar?

Får också för mig att denna skola främst befolkas av folk från kulturer där detta inte riktigt är en grej. Men visst, kidsen idag kanske gett upp helt. Förstår dem.
Senast redigerad av Sqrbanken 2024-11-09 kl. 13:01.
Citera
2024-11-09, 13:47
Medlem
-Fake-News-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.nwt.se/2024/11/07/skola-planerar-dofttavling-mots-av-hard-kritik-jag-blir-verkligen-jatteledsen-6562b/

Det stinker på en gymnasieskola i Värmland. Elver uppges ha mycket bristande hygien, struntar i att duscha och bär illaluktande och smutsiga kläder.
Detta fick den biträdande rektorn att anordna en "dofttävling", där man vill öka medvetenheten om att hålla en god personlig hygien och inte stinka.

Vissa av föräldrarna rasar mot rektorns initiativ. "En total kränkning" säger en förälder.

- Är det en "ren kränkning" att begära att elever inte stinker?
- Vem har rätt, rektorn eller de lättkränkta föräldrarna?
- Hur ska man komma till rätta med problemet med stinkande ungdomarna? Flensost, mens, svett....

Har det här något att göra med Greta-generationen och deras klimatångest och nya svenska från muslimska länder?
Citera
2024-11-09, 15:01
Medlem
KoffeinKalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Är detta MENA ungar som stinker? Minns när man själv gick på högstadiet och några av dessa töser luktade extremt.

Var rätt vanligt och än idag verkar detta vara något kulturellt att man vill att deras ungar ska stinka.

Citat:
Ursprungligen postat av TompaO

Jag roade mig med att ögna igenom listorna över årets nya elever på skolan. (Bakom betalvägg.) Nu säger ju namn/efternamn inte allt om en persons ursprung, men ger oftast en fingervisning. Av de 46 elever som började i augusti 2024 bedömer jag att 11 har namn/efternamn som hintar om icke-svenskt ursprung. Då ingår även våra nordiska grannländer i de där knappa 25 procenten. Ganska stor del, men inte extrem på något vis.
Citera
2024-11-09, 15:12
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Tror du kan börja cykla. Dels finns det inte många somalier i den berörda kommunen och dels är det en privat skola. Skulle tvärtom tro att majoriteten av eleverna är etniskt svenska.

Du kanske hört talesättet att om det enda verktyg man äger är en hammare ser man varje problem som en spik?
Citera
2024-11-09, 15:22
Medlem
Bara man inte stinker parfym så är det ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in