2024-11-09, 12:36
Medlem
Det är som alla vet en stor hysteri om att få jobba hemifrån, speciellt akademiker som menar att man skulle kunna vara hemifrån flera dagar i veckan och ändå kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

Tex som programmerare förstår jag att det här funkar, man gör sin grej, har sin deadline, kan få det och fungera.

Men nu är det klienthandläggare, människor som jobbar med människor alltså som vill jobba hemifrån inte bara en dag utan 3 ggr i veckan.

I en grupp på fb tyckte en kvinna som jobbade med kriminella/missbrukare att minsann hon skulle fixa jobbet trots 3 ggr i veckan hemifrån. Hon skulle skriva det i sitt personliga brev eller ta upp det med sin arbetsgivare och tyckte att det var helt rimligt. Vad för nytta hon skulle göra hemifrån 80% av tiden för människorna hon ska hjälpa i sitt yrke stod det inget om.

Stor vilja att jobba hemifrån = gå ut med hunden lite när man vill, ta sovmorgon, titta på Netflix, städa och tvätta. Lata sig och få betalat för det. Så ser jag på det från dem flesta som vill jobba hemifrån.

Vad säger ni andra?
Citera
2024-11-09, 12:39
Medlem
Jantejantejantes avatar
Det är ett svärd med två sidor, det kan slå snett mot det mänskliga psyket då du blir van vid komfort när verkligheten där ute är kaos. I min mening är det både bra och dåligt, gäller ju inte att tappa bra rutiner såsom träning osv.
Senast redigerad av Jantejantejante 2024-11-09 kl. 12:42.
Citera
2024-11-09, 12:39
Avstängd
De som jobbar med människor på olika sätt gör det sällan hela dagarna varje dag utan har också en hel del administrativt arbete som kan utföras lite var som. Således går man in till kontoret de dagar man ska träffa människor eller har möten som kräver (chefen kräver att man närvarar fysiskt) men det finns ingen poäng med att gå in de dagar man arbetar administrativt.

Dessutom behöver man ofta avskildheten i hemmet för att arbeta koncentrerat, nu när det är öppna landskap och/eller aktivitetsbaserat på de flesta arbetsplatser.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2024-11-09 kl. 12:42.
Citera
2024-11-09, 13:06
Medlem
Eponumoss avatar
Det har väl genomförts olika forskningsprojekt som visar på att effektiviteten sjunker i stort sätt hos alla grupper där hemarbete har testats och det är därför alla företag numera vill ha folk på jobbet igen.

Dessutom.

För moralens, disciplinen och det längre välmåendet hos befolkningens skull är det viktigt att folk lämnar hemmet och umgås med andra människor och inte låtsas sitta framför en skärm när de istället dräller omkring i pyjamas och glor på Netflix hela dagarna.
Citera
2024-11-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
De som jobbar med människor på olika sätt gör det sällan hela dagarna varje dag utan har också en hel del administrativt arbete som kan utföras lite var som. Således går man in till kontoret de dagar man ska träffa människor eller har möten som kräver (chefen kräver att man närvarar fysiskt) men det finns ingen poäng med att gå in de dagar man arbetar administrativt.

Dessutom behöver man ofta avskildheten i hemmet för att arbeta koncentrerat, nu när det är öppna landskap och/eller aktivitetsbaserat på de flesta arbetsplatser.

Många har även 2-5 möten per dag där en massa nonsens ska diskuteras, sedan ska det skickas e-mail om möten och annat nonsens. På tal om ingen poäng mm.
Citera
2024-11-09, 13:14
Medlem
Citat:

Det där är bara trams, folk måste lära sig att kunna arbeta när det förväntas av dom. Curlandet har gått för långt. Ibland måste man bara bita ihop och arbeta oavsett om det är ljud i närheten, om det luktar kebab, om det inte känna rätt, om man står i fel currykryss eller om horoskopet är fel. Folk måste sluta gnälla om öppna kontorslandskap. Massor med människor jobbar i bullriga miljöer hela dagarna. Vissa som löser rätt svåra problem också till skillnad från administration som inte ska kräva någon större koncentration.
Citera
2024-11-09, 13:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det där är bara trams, folk måste lära sig att kunna arbeta när det förväntas av dom. Curlandet har gått för långt. Ibland måste man bara bita ihop och arbeta oavsett om det är ljud i närheten, om det luktar kebab, om det inte känna rätt, om man står i fel currykryss eller om horoskopet är fel. Folk måste sluta gnälla om öppna kontorslandskap. Massor med människor jobbar i bullriga miljöer hela dagarna. Vissa som löser rätt svåra problem också till skillnad från administration som inte ska kräva någon större koncentration.
Varför då? Ge mig ett bra skäl till att försöka koncentrera mig i en stökig miljö när jag koncentrerar mig bättre i en lugn miljö.
Citera
2024-11-09, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Många har även 2-5 möten per dag där en massa nonsens ska diskuteras, sedan ska det skickas e-mail om möten och annat nonsens. På tal om ingen poäng mm.
Jag har både möten som jag kan ta hemifrån och möten som kräver fysisk närvaro och anpassar vilka dagar jag är på kontoret respektive i hemmet efter dessa.
Citera
2024-11-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Väl talat. Endast egenföretagare skall ha "friheten" att jobba hemifrån. Övriga skall alltid befinna sig på av arbetsgivaren utvald arbetsplats.
Citera
2024-11-09, 13:22
Medlem
Citat:
Varför då? Ge mig ett bra skäl till att försöka koncentrera mig i en stökig miljö när jag koncentrerar mig bättre i en lugn miljö.

För fler och fler är inte intresserade av betala dig för att sitta hemma och koncentrera dig. Varför skulle jag ge dig extra lyx för att lösa en uppgift som någon annan klarar av på kontoret?
Citera
2024-11-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Väl talat. Endast egenföretagare skall ha "friheten" att jobba hemifrån. Övriga skall alltid befinna sig på av arbetsgivaren utvald arbetsplats.

Jo företagare jobbar inte hemifrån heller, dom jobbar där dom råkar befinna sig när uppgiften kommer in och måste lösas. Oavsett om det är när de sitter på sitt kontor, hemma i soffan, i bilen, i någon lekpark med ungarna eller i sängen när de ska sovas. Företagare jobbar inte hemifrån för att de får utan för att de måste. Någon slapp hemmajobbare på försäkringskassan får gärna byta med mig om de vill.
Citera
2024-11-09, 13:28
Avslutad
Kräver ditt jobb endast en dator och internetuppkoppling kan du jobba hemifrån eller varifrån som helst.

Jag driver 3 framgångsrika företag och jobbar nästan bara hemifrån. Jag har ett kontor jag kan dra till ifall jag känner för det, men det är max 1-2 gånger per vecka (oftast korta stunder). Jag får mer gjort hemifrån.

Går upp kl. 05:00, tränar ca. en timma.
Duschar, äter frukost.
Startar igång datorn runt 06:30.
Svarar e-mail och går igenom vad jag ska göra under dagen.
Vid kl. 08:00 börjar jag jobba och kör på till runt 12:00.
Tar lunch, oftast ute på stan.
Kl. 13:00 är jag hemma igen och jobbar vidare fram till kl. 19-20.
Lagar och äter middag.
Sköter bokföring själv fram t.o.m. 22:00.
Strösurfar 15-20min och går till sängs.
Repeat 365 dagar om året (ja, inkl. helger och högtider).

Just nu är jag på lunch, men käkar hemma.

Vissa dagar har jag mer jobb än vanligt, vissa dagar inte så mycket.

Omsättning företag 1: 39,300,000 SEK
Omsättning företag 2: 141,000,000 SEK
Omsättning företag 3: 63,800,000 SEK

Har ett tjugotal anställda totalt som jobbar hemifrån eller på kontoret.
Jag gör mer än vad jag behöver göra men det är för att jag tycker om att jobba. Och jag gillar att saker blir gjort rätt - och i tid. Så därför gör jag så mycket som jag gör.

Bransch: ecom
Inget eget lager, 3PL.

Folk som tror det är enkelt att driva eget och att man kan tjäna pengar i sömnen med en ehandel har så fel. I början trodde jag det med, men nu skrattar man åt den tanken. Men hårt arbete lönar sig. Brukar jobba lite mindre under söndagar och det är då jag har tid att hitta på olika roliga saker att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in