2024-11-09, 09:51
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Redan på morgonen eller efter gympan? Misstänker att mobiler kan vara boven. Förr var det bara oroligt att duscha (nån kanske snott mössan medan man duschade). Idag kan man hamna på nätet, för all framtid. Gissar det finns statistik på att färre duschar idag.

Får elever ha mobiler i duschen?
Citera
2024-11-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Vafan är problemet med att duscha med andra individer? Det har funkat för alla svenska barn i 70+ år.

Ja, för att förr så fick du en smäll eller vuxna sket i vad du tyckte som barn.
Personligen hade jag inga jätteproblem med att duscha i grupp som barn, men hade jag haft möjlighet o välja så hade jag alla dagar i veckan tagit en enskild dusch. Särskilt roligt var det inte o duscha i grupp, pinsamt och man var väldigt blottad.
Att vägra duscha fanns som sagt inte med på kartan.
Idag får man inte tvinga ungar.

Att fortsätta i samma hjulspår för att ingen dog av det de senaste 70-åren är inte en hållbar tes i mina ögon. Ungar mår dåligt ändå utan att behöva tvingas till massa onödigt som att duscha i grupp eller gå på stink-kurs.

Man kan vända om frågan. Vad fan är problemet med att bygga om duscharna? Varför skall det snålas så in helvete när du i andra änden kastar ut pengarna genom första bästa fönster?
Citera
2024-11-09, 09:58
Medlem
Mina föräldrar var skit noga att man var ren å fin när man gick till skolan... folk kunde ju Prat illa om en annars... Vi hade en kille på ca 400 elever som luktade lite ibland, det visade sig att de hade en gård med kor mm å skötte vissa sysslor innan skolan.
Citera
2024-11-09, 10:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
En tanke som slår mig bortsett från stanken av försummad hygien. Borde inte inte de här småprofessorerna lida av diverse hudåkommor och skit.

Alla har väl haft en dag då de kanske inte varit 100% med dasspappret, då hägrar ju duschen som en välsignelse när man får tillfälle.
Eller diverse hårprodukter som gelé eller vax, men man kan fan inte klia av rädsla för att sabba frippen. Då måste ju duschen återigen vara en frälsning.
Jag tänker mig en flock apor med illröda babianrövar, som konstant plockar loppor i pälsen med en jävligt mjällig hårbotten. Fattar man inte då, med eget tänkande, så är man ju något efterbliven. Särskilt i den åldern.

Att tonåringar gärna tillbringar all sin egentid på rummet med stängd dörr, är inget nytt. Men föräldrar måste väl reagera ändå. Eller känner dom bara hårsprays- och deodoften på morgonen och har frid i det?
Så länge ungdomarna bor hemma, sköter ofta en förälder tvätten. Där borde det märkas en del av hur frekvensen på ombyte är. Men det kanske inte märks att det bara är 12st trosor/kallingar när rummet töms en gång i månaden.

En "dofttävling" låter helt befängt.
Man borde kunna köra nån enklare upplysningskampanj. En broschyr "Om din stinkande unge kommer.." i brevlådan, och som en rullande banner på skolnätverket.

Håller med. Men det ska idrottsläraren ta upp, då ämnet faktiskt heter "idrott och hälsa". Hygien är "hälsa" i sammanhanget då. Även föräldrar ska kolla det. SAMT att ungarna får deodorant-undervisning. Femman säger jag att det skall läras ut. Kanske fyran.
Citera
2024-11-09, 10:15
Medlem
-oBo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Personligen hade jag inga jätteproblem med att duscha i grupp som barn, men hade jag haft möjlighet o välja så hade jag alla dagar i veckan tagit en enskild dusch. Särskilt roligt var det inte o duscha i grupp, pinsamt och man var väldigt blottad.

Att fortsätta i samma hjulspår för att ingen dog av det de senaste 70-åren är inte en hållbar tes i mina ögon. Ungar mår dåligt ändå utan att behöva tvingas till massa onödigt som att duscha i grupp eller gå på stink-kurs.

Man kan vända om frågan. Vad fan är problemet med att bygga om duscharna? Varför skall det snålas så in helvete när du i andra änden kastar ut pengarna genom första bästa fönster?

Pengarna kastas tyvärr inte ut genom fönster, de går oavkortat till blattesvin i form av bidrag och en stor summa av statskassan går även till Ukraina även där i form av bidrag. Vi ”bidrar” alldeles för mycket till analfabeter och skurkstater för att ha råd att kosta på våra egna projekt. Finns en anledning till att vi har brist på lärare och att skolsektorn i sig mår dåligt. Vi kostar inte på de maskinerna i samhället för vi är på tok för upptagna med att rädda islamister från dålig lön i sina hemländer. Om det faktiskt var flyktingar så vore det en grej, men 9/10 bönrullare är inte flyktingar.
Citera
2024-11-09, 10:16
Medlem
Är detta MENA ungar som stinker? Minns när man själv gick på högstadiet och några av dessa töser luktade extremt.

Var rätt vanligt och än idag verkar detta vara något kulturellt att man vill att deras ungar ska stinka.
Citera
2024-11-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Håller med. Men det ska idrottsläraren ta upp, då ämnet faktiskt heter "idrott och hälsa". Hygien är "hälsa" i sammanhanget då. Även föräldrar ska kolla det. SAMT att ungarna får deodorant-undervisning. Femman säger jag att det skall läras ut. Kanske fyran.
Yes perfekt. Idrottsläraren kan ha det som en del i läroplanen. Behöver inte adressera någon enskild. Bara att nöta in vikten av hygien. Och gärna i tidiga år, som du säger.
Citera
2024-11-09, 10:27
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.nwt.se/2024/11/07/skola-planerar-dofttavling-mots-av-hard-kritik-jag-blir-verkligen-jatteledsen-6562b/

Det stinker på en gymnasieskola i Värmland. Elver uppges ha mycket bristande hygien, struntar i att duscha och bär illaluktande och smutsiga kläder.
Detta fick den biträdande rektorn att anordna en "dofttävling", där man vill öka medvetenheten om att hålla en god personlig hygien och inte stinka.

Vissa av föräldrarna rasar mot rektorns initiativ. "En total kränkning" säger en förälder.

- Är det en "ren kränkning" att begära att elever inte stinker?
- Vem har rätt, rektorn eller de lättkränkta föräldrarna?
- Hur ska man komma till rätta med problemet med stinkande ungdomarna? Flensost, mens, svett....
Är det barn till WTföräldrar som luktar illa? När jag gick på gymnasiet fick man hålla andan för att inte svimma av all parfym och kosmetikadoft som osade i korridorerna.
Citera
2024-11-09, 10:39
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Du stinker röv med andra ord. OnT, föräldrar som blir kränkta av detta medger att deras ungar stinker, annars kan de omöjligt bli kränkta av detta.

Ja det gör jag, vilken slutledningsförmåga du har. Du måste vara hedersmedlem i Mensa va med en sådan skarp, analytisk förmåga?
Citera
2024-11-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Hur vet man att det är studenter som stinker? Kan det inte vara något annat?

Ungdomar bor väl ändå hemma, föräldrar borde väl haft synpunkter även de ifall deras ungar stinker? Om föräldrarna inte märker någon lukt bör det väl vara något annat?

Men visst, en enda smutsig person som inte tvättat fötter och skrev kan stinka ner ett helt klassrum. Vi får sådana på bussar ibland i kollektivtrafiken här i Sthlm....

Kanske ville de inte peka ut en enda individ, och sa istället att alla ungarna stinker för att förhoppningsvis få den skyldige att tänka till?

En del människor har även dåligt luktsinne, precis som vissa har väldigt bra luktsinne, och faktiskt kanske inte märker sin dåliga lukt?

Egentligen ganska kul ide, att testa gränserna för skolplikten genom att sluta tvätta sig eller sina kläder.... skolan är skyldig att tillhandahålla undervisning! Och att lukta illa är inte brottsligt! Och skolan har inget lagstöd för att tvätta elever mot deras vilja (vaktmästaren med en vattenslang!) :-D
Se till att ungen stinker är kanske ett sätt att få hemskolning.
Citera
2024-11-09, 10:44
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Låter som att ungar idag är hyperkänsliga av nån outgrundlig anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Alla föräldrar skickar papper till bamba och skolsköterskan att "han och hon tål inte ditten och datten", samt till idrottsläraren. "Lilla Lisa får inte duscha, hon har problem med hörselgångarna".
-Började redan när jag gick i högstadiet 1980-isch.
Har aldrig haft några problem med att duscha efter gympan och känner ingen som hade det heller. Vi hade dessutom en ''privat'' dusch inne på toan i omklädningsrummet på låg-mellanstadiet i slutet av 90-talet men inte en enda person i min klass använde den under 6 år.
Citera
2024-11-09, 10:45
Medlem
Fettsugnings avatar
Återigen ska skolan försöka uppfostra barn där föräldrar misslyckats...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in