2024-11-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Du skriver och stavar som en kratta, men nej det finns inte en enormt underskott av pistoler. Ingen generellt stor brist där som inte enkelt kan avhjälpas.

Det beror på att jag är efterbliven men det krävs en efterbliven för känna igen en efterbliven.

Inom försvaret är det en enorm brist på allt, tro mig
Citera
2024-11-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
tar du huvudet ur röven och testar något nytt och tänker efter så fattar du kanske att de flesta pistoler svenska polisen har har troligen skjutit under 200 skott under hela sin livstid, det är inte inte direkt att polisen skjuter mkt. I göteborg finns det endast en skjutbana för polisen just nu.

dessa vapen är knappt använda, och har mkt liv till, tillskillnad från dig som verkar helt slutkörd
Dom har väl egen bana i källaren?
Citera
2024-11-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LynxRufus
Eh, nja.

Tänker att 200 skott om året är kanske en rimligare gissning. Multiplicera det med de 30 år eller nåt som pickorna hängt med så blir det några tusen skott genom varje pipa. Men då har naturligtvis en viss mängd utav pistolerna skjutit betydligt mer än så under livslängden.

Ser inget riktigt bruk för en massa slitna vapen med åttaskottsmagasin. Bättre att köpa nya vapen där det behövs.

Stämmer noll, under många år tilldelades endast en ask a 20 patroner/år ut för övningsskjutning men många sköt inte ens dessa utan gav bort ammon till de få poliser som gillade skytte (oftast yngre poliser). Det var tillåtet att skjuta mer men då fick du betala för ammon, detta gällde iaf under åren sent 90 tal till 2015 så en massa år, så såg det ut.
Innan sig sauer fanns Valter pistolerna, när sig sauer kom så ville många poliser köpa sina Valter men fick nej, polisen tog in alla (en del så gamla att de hade svastika på sig- sant, dessa hade ett stort ekonomiskt samlarvärde för de som samlar på detta) iaf- det som hände var att polisen sålde dessa pistoler som efter omvägar hamnade hos en tysk vapenhandlare som sålde pistolerna till vem som helst (detta var sent 90 tal så därmed mer liberala vapenlagar) Efter ett tag dök en del polispistoler upp hos kriminella, främst runt Göteborg. Jag antar det är detta de nu vill slippa

Detta är ett ämne jag är väl insatt i,
Citera
2024-11-08, 21:25
Medlem
bithaxs avatar
Man kunde ha dem som reserv till t.ex. hemvärnet ja. Och om delar saknas kan man ta det från vissa exemplar genom kanibalism. Det går att lösa det.
Citera
2024-11-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Dom har väl egen bana i källaren?

De hade en förr i varje polishus men så kom oron för att krutgaserna är farliga (de är inte nyttiga.) men detta stängde massor av skjutbanor för polisen då det var både svårt och dyrt att få in bra ventilation.

Som skytt andas du in för mycket skit så det ligger en del i det men utomhus banor borde vara ok
Citera
2024-11-08, 21:30
Medlem
Citat:
De hade en förr i varje polishus men så kom oron för att krutgaserna är farliga (de är inte nyttiga.) men detta stängde massor av skjutbanor för polisen då det var både svårt och dyrt att få in bra ventilation.

Som skytt andas du in för mycket skit så det ligger en del i det men utomhus banor borde vara ok
Ja jag jobbade på polishuset i gbg förr.. Då pangade dom i källaren... Har nått svagt minne av att de var under Ullevi å skjöt med... samt här landa.
Citera
2024-11-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ja jag jobbade på polishuset i gbg förr.. Då pangade dom i källaren... Har nått svagt minne av att de var under Ullevi å skjöt med... samt här landa.

Ser man på, jag gillar Flashback. Det stämmer, men alla utom den i Mölndal är stängd, arbetsmiljöombudet stängde flera, de har också den öppna banan vid Delsjön/kallebäck men det är särskilda regler där och lite skytte . De hyr också in sig på Högsbo skyttegille just nu men även denna bana kommer att stänga
Citera
2024-11-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ser man på, jag gillar Flashback. Det stämmer, men alla utom den i Mölndal är stängd, arbetsmiljöombudet stängde flera, de har också den öppna banan vid Delsjön/kallebäck men det är särskilda regler där och lite skytte . De hyr också in sig på Högsbo skyttegille just nu men även denna bana kommer att stänga
Ok.. Högsbo sköt jag på.
Citera
2024-11-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ok.. Högsbo sköt jag på.

De har sålt marken, tecknat ett avtal där de får viss ersättning beroende på hur många vångar husen blir på marken de sålde. Problemet är att marknaden gått lite i sank nu samtligt som priserna skjutit i höjden- de räknade få 50 mnkr för det, och detta skulle användas för bygga en ny bana vid kallebäck.
Det kan låta mycket men är inte mycket, regementet vid Käringberget skulle 2017 bygga in en befintlig skjutbana och fick offerter på 200 mnkr.

Så denna skytteklubb är på väg mot son undergång, tyvärr då de en gång i tiden var en jätteklubb med flera hundra skyttar men de har nu tillsammans med övriga skytte Sverige spelat bort sina kort då de kom på att ta död på sig själva genom att tvinga sina skyttar köpa svindyra gevär- sedan också har ammo priserna rusat höjden. De har sitt 22 skytte men där är de så misstänksamma mot att så de tvingar alla nya pistolskyttar att skjuta luftpistol i över ett år innan pistol är ens aktuell så tyvärr - men de föll för egen hand
Citera
2024-11-08, 21:48
Medlem
Wyrdkins avatar
De flesta myndigheter har ingen ansvar att "tjäna pengar" och att skänka pistolerna till ex hemvärnet skulle vara krångligt och antagligen kosta pengar och myndigheter har ansvar att inte slösa med sitt anslag.

Är det billigaste alternativet att destruera pistolerna är det dess ansvar att inte slösa med skattepengar.
Citera
2024-11-08, 21:53
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Man kan ju anta att dom som får nya vapen först är väl dom med äldsta och mest slitna individerna. Betänk att en del av vapnen har varit med sen åttiotalet i alla väder och årstider. Bra slitna och nötta av tidens tand alltså.

Inget vapen jag skulle vilja äga annat än som samlarobjekt möjligen.

Så ja, Fullt logiskt att skrota.

Nej, vapen byts ut efter en viss tid och antal skjutna skott så så gamla pistoler har ingen. Ingen polis iaf.
Citera
2024-11-08, 21:55
Medlem
Citat:
De har sålt marken, tecknat ett avtal där de får viss ersättning beroende på hur många vångar husen blir på marken de sålde. Problemet är att marknaden gått lite i sank nu samtligt som priserna skjutit i höjden- de räknade få 50 mnkr för det, och detta skulle användas för bygga en ny bana vid kallebäck.
Det kan låta mycket men är inte mycket, regementet vid Käringberget skulle 2017 bygga in en befintlig skjutbana och fick offerter på 200 mnkr.

Så denna skytteklubb är på väg mot son undergång, tyvärr då de en gång i tiden var en jätteklubb med flera hundra skyttar men de har nu tillsammans med övriga skytte Sverige spelat bort sina kort då de kom på att ta död på sig själva genom att tvinga sina skyttar köpa svindyra gevär- sedan också har ammo priserna rusat höjden. De har sitt 22 skytte men där är de så misstänksamma mot att så de tvingar alla nya pistolskyttar att skjuta luftpistol i över ett år innan pistol är ens aktuell så tyvärr - men de föll för egen hand
Synd det blir så... Kommer ihåg Kris Kajd då. Vi sköt ofta luft samtidigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in