2024-11-08, 17:20
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej, alla medel är naturligtvis inte tillåtna.
När du hävdar det, går du precis Rysslands bud.
När man som du vill attackera Ryssland med kärnvapen gör man Rysslands bud, för då får galningarna i Kreml en ursäkt att först attackera förebyggande med kärnvapen, och sedan är alla förlorare.
När du vill att Ryssland ska erövras och Ryssland delas upp i mindre stater, då gör du Rysslands bud, eftersom en sådan uttalad västerländsk önskan först och främst kommer att vara ett slag i luften, eftersom inga länder/allianser kommer att ha önskan/förmåga att fysiskt besitta världens största land, då kommer det allra bästa sättet att hetsa upp för att öka ryssarnas stridsvilja att etableras, och alla kommer återigen att bli förlorare.
Ryssland måste givetvis sparkas ut ur Ukraina, och Ryssland måste självklart betala för all skada och mord de har orsakat, men domedagen över alla världens befolkningar får inte orsakas av dumheter och förhastade handlingar.
Du håller naturligtvis inte med om ovanstående, liksom alla ryssar inte heller gør.

Ska jag trösta dig?

Inget av vad som sägs här på FB, styr omvärlden och kriget.
Om någon skulle råka svära i kyrkan, så påverkar det ingen och ingenting.

Ockupera Ryssland?
Kom igen.
Vem fan vill det?

Kan du länka till någon betydelsefull västlig ledare som vill använda kärnvapen på Ryssland.
Någon som vill invadera Ryssland?

Har du något att komma med?
Citera
2024-11-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jag har inte pratat om kärnvapen eller att väst ska ockupera rySSkt territorium. Finns många andra möjligheter för att få rySSland på fall. Med dina uttalanden så befäster du dig som en sann rySSvän och inte en försvarare av Ukraina. rySSland kan inte existera i nuvarande form för då har vi krig ganska snart igen.

Nu har du, precis som alla andra, en posthistoria, och där kan alla se själva att du har argumenterat för kärnvapenattack, samt uppdelningen av Ryssland i mindre stater.
Men av förståeliga skäl kommer du inte att erkänna det nu.
Och Ryssland kan givetvis existera som ett land – som alla andra länder – inom sina egna gränser – som alla andra länder.
Denna ryska tillvaro måste tyvärr begränsas av ett nytt kallt krig, för det är sättet att förhindra framtida rysk imperialism - precis som det första kalla kriget var sättet att förhindra rysk imperialism då.
Citera
2024-11-08, 17:37
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nu har du, precis som alla andra, en posthistoria, och där kan alla se själva att du har argumenterat för kärnvapenattack, samt uppdelningen av Ryssland i mindre stater.
Men av förståeliga skäl kommer du inte att erkänna det nu.
Och Ryssland kan givetvis existera som ett land – som alla andra länder – inom sina egna gränser – som alla andra länder.
Denna ryska tillvaro måste tyvärr begränsas av ett nytt kallt krig, för det är sättet att förhindra framtida rysk imperialism - precis som det första kalla kriget var sättet att förhindra rysk imperialism då.

Av förståeliga skäl kommer du inte att erkänna att du dyrkar putler och rySSland. rySSland kan inte existera i nuvarande form. De kommer bara att vilja starta ett nytt krig. Eliminera denna möjlighet nu istället för senare.
Citera
2024-11-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ska jag trösta dig?

Inget av vad som sägs här på FB, styr omvärlden och kriget.
Om någon skulle råka svära i kyrkan, så påverkar det ingen och ingenting.

Ockupera Ryssland?
Kom igen.
Vem fan vill det?

Kan du länka till någon betydelsefull västlig ledare som vill använda kärnvapen på Ryssland.
Någon som vill invadera Ryssland?

Har du något att komma med?

Nej, du behöver inte trösta mig – jag vet precis vad som händer.
Har du någonsin hört talas om att Ryssland driver påverkanskampanjer – det är precis vad som pågår här.
Många små bäckar kan kanske/förhoppningsvis bli en stor bäck.
Ju fler gånger vansinniga lösningsmodeller kan presenteras som fungerande lösningsmodeller, desto större är chansen att marginaliserade/utomstående kan ta till sig lösningsmodellerna och föra dem vidare i stor skala, och därmed förändra opinionen/politiken i utsatta splittrade länder. Så här fungerar ryssarna.
Citera
2024-11-08, 17:56
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Finland har hittills varit ett alliansfritt och vänskapligt sinnat grannland, inget som Ryssland behövt oroa sig för. Precis som Sverige har Finland inneburit stabilitet och harmoni i norra Europa. Nu har de och vi tyvärr valt konfrontation och fiendskap med Ryssland genom att gå med i Nato. Ryssarna är såklart besvikna över att vi valt den linjen istället för att utveckla relationerna med dem. De baltiska staterna är ett problem, men eftersom de stöttats av bl a Sverige och Nato sedan Sovjettiden så har ryssarna inte kunnat påverka dem.
De har inte varit vänskapligt sinnade, de har levt med snirklig diplomati av presidenten Kekkonen som hela tiden balanserat på gränsen som irriterade RSovjet.

Sen litade de på ryssland och började handla med ryssarna, nåt år senare började ryssland sitt krig mot Ukraina
Citera
2024-11-08, 18:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Visst är det så. Enskilda länder kan ta beslut. Polen kanske väljer att erövra Ryssland. Det är ändå en ganska stark armé i Polen. Estland, Litauen och Lettland tillsammans med Finland och Polen kan nog ställa till med mycket skada för ryssarna såsom läget är nu när ryssarna är fullt upptagna i Ukraina.

Jag bara pekar på att när man fredsförhandlar så är man väldigt fel ute om man tror att det är Ryssland som är den starka parten i förhandlingarna. Det är därför rysstrollen så gärna vill att vi ska erkänna att Europa inte alls har med Ukraina att göra.

Jag pekar på att Europa i allra högsta grad är en part i kommande fredsförhandlingar och att Ryssland inte alls sitter i någon stark förhandlingsposition även om USA skulle välja att helt och hållet dra sig tillbaka.

Med USA aktivt, nja, det är Ryssland som ska förstå de kan inte äta kakan och ha den kvar. Vid fredsförhandling så ska Ukraina få tillbaka hela sitt territorium, allt annat visar bara på svaga ledare i USA.

Krig är ju i princip en förlängning av politiken och självklart är EU en otroligt viktig spelare i förhandlingarna om Ukrainas framtid. Eu har varit en aktör i Ukraina i över 20 år. Att man skulle attackera från enskilda länder är väldigt orealistiskt dock.
Citera
2024-11-08, 18:04
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
...De baltiska staterna är ett problem, men eftersom de stöttats av bl a Sverige och Nato sedan Sovjettiden så har ryssarna inte kunnat påverka dem.

Varför är de baltiska staterna ett problem, varför skulle ryssen vilja påverka dem?

Varför kan inte ryssen sluta betrakta sina grannländer som ett problem?
Senast redigerad av Dystopikern 2024-11-08 kl. 18:07.
Citera
2024-11-08, 18:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
I de där länderna saknar alla omröstningar legitimitet. Vem vann egentligen valet i Moldavien nyligen? Hur mycket har Nato/USA påverkat, och hur mycket har Ryssland? Hur kom Zelensky till makten i Ukraina? Den folkligt valde presidenten störtades genom en statskupp. Ordnad av vilka och i vilket syfte? Zelensky är en USA-stödd marionett ditsatt med syfte att få in Ukraina i Nato, fattar man inte det har man bott under en sten de senaste årtiondena.
Du hänvisar till skämt-valet i Donbas under rysk ockupation under pågående krig som legitimt, men anser att valet av Zelensky inte var OK?!
Du försöker ju inte verka trovärdig. Det är inte ens kul.
Senast redigerad av DikT 2024-11-08 kl. 18:18.
Citera
2024-11-08, 18:19
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Jag reagerar på att folk(?) trivialiserar vad Ryssland gjort och gör.
Du vet, jag tittar på kartan och konstaterar att det var Ryssland om anföll Ukraina.
För att avnazificera Ukraina.
Avmilitarisera Ukraina.
Avsätta den lagliga regeringen i Ukraina.

Detta för att Ukraina ville bli mer västliga.

Håller du inte med mig?

Nej jag håller inte med dig.
I mina ögon upprepar du bara ett inövat mantra.

"Rysslands oprovocerade och fullskaliga invasion av ett fredligt grannland".

Här har du några citat/länkar om vad det egentligen handlar om, både vi i väst och Putin/Kina i öst önskar samma naturtillgångar. Därför dör hundratals i skyttegravarna varje dag.

the total value of Ukrainian mineral resources, including coal, gas, and oil, is about 26 trillion dollars.

The cost of Russia's war on Ukraine has been immense for both sides, but one of the possible spoils of victory could pay for the war many times over. Ukraine has huge deposits of lithium,

https://www.dw.com/en/ukraines-war-is-a-battle-for-trillions-in-resources/video-69557225
https://www.reuters.com/business/energy/eu-ukraine-sign-preliminary-deal-key-raw-materials-batteries-2021-07-12/
https://www.nytimes.com/2022/03/02/climate/ukraine-lithium.html
https://www.msn.com/en-ie/money/other/ukraines-mineral-wealth-a-strategic-bid-to-woo-trump/ar-AA1ttKxa
Citera
2024-11-08, 18:34
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Fria Europa har talat.

För alla drägg, avskum, skithögar samt Kim Jong Un och Putin-runkare som drömmer om ryskt Krim och stöld av ukrainsk mark kommer ett övertydligt besked.

EU members, including Hungary, are not considering Ukraine giving up territories, says Croatian Prime Minister Andrej Plenković

"Absolutely nothing is changing in this regard, and no one is announcing any change in position. No one is talking about Ukraine giving up its territory."

x.com/nexta_tv/status/1854891054765686995

Ukraina har tyvärr nog inte så mycket att välja på här.
Befolkningen i Krim vill inte ha dom där.
Stödet för fortsatt dödande i Ukraina minskar drastiskt.
Ukraina har slut på manskap, eu/usa har slut på pengar och vapen.
Det enda som återstår är atombomber eller fred och att den förlorande sidan (Nato) ger upp mark

Kosovo är föresten en del av Serbien och skall ögonaböj återföras till Serbien.
Allt annat är dubbelmoral.

Finland borde återföras till Moskva, det var fel att göra Finland självständigt.

Ukraina har just nu i skrivande stund 15.000 soldater inringade i kupyansk, bakom floden, med endast några pontonbroar under ständig bombning att fly över.
Blir det 15.000 pers till som kommer att jobba gratis i Nord Koreas fiskfabriker? Billig fisk på middagsbordet till dig, grattis.
Citera
2024-11-08, 18:39
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Här har du några citat/länkar om vad det egentligen handlar om, både vi i väst och Putin/Kina i öst önskar samma naturtillgångar. Därför dör hundratals i skyttegravarna varje dag.

the total value of Ukrainian mineral resources, including coal, gas, and oil, is about 26 trillion dollars.

The cost of Russia's war on Ukraine has been immense for both sides, but one of the possible spoils of victory could pay for the war many times over. Ukraine has huge deposits of lithium,

https://www.dw.com/en/ukraines-war-is-a-battle-for-trillions-in-resources/video-69557225
https://www.reuters.com/business/energy/eu-ukraine-sign-preliminary-deal-key-raw-materials-batteries-2021-07-12/
https://www.msn.com/en-ie/money/other/ukraines-mineral-wealth-a-strategic-bid-to-woo-trump/ar-AA1ttKxa

Hur tänkte du nu, käre ryssapologet?

Ukrainas naturtillgångar tillhör Ukraina och ukrainska folket så vad är det du vill diskutera här? Att ryssland drar tillbaka sina krigsförbrytare och kastas ut med huvudet före från Ukraina?

Jag antar att du respekterar internationell rätt och FNs stadgar eller gör du inte det?
Citera
2024-11-08, 18:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Kan du förklara vad som inte stämmer med det fetade? Eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in