Citat:
Ursprungligen postat av
Pinto87
"Det slog mig att en muntlig förberedelser gällande vårdnad inte är en offentlig handling.
En del av en rättsprocess, men inte för utomstående att ta del av.
Så det kan mycket väl vara den. Men de kommer inte säga det."
Kan detta stämma?
Citat:
Ursprungligen postat av
111-111
Det är så jag tänker. Muntlig förberedelse kan vi nog inte ta del av.
Ärenden som är muntliga har diarieförts och fått ett ärendenummer, annars vet ju inte domstolen att det finns något att träta om och vilka som är parter.
Det mesta går att få en sekretessbedömning av. Om en tingsrätt fattat beslut om, t ex, hemlig dataavläsning mot X så vill man inte att X kan kunna ringa rådhuset för att få reda på att det beslutats om just hemlig dataavläsning (det kan finnas hemliga diarier också men det är extremt ovanligt).
Vill man undvika, säg, att en förälder kidnappar ett LVUat barn som placerats i hemmet hos den andra föräldern, där man anser att skyddat boende/adress behövs, så vet jag inte riktigt vad som gäller - men nån form av spår i rättssystemet borde det lämna.
Vi får nog avvakta ett tag - det går ju t ex att fråga vad varje enskilt mål/kommande ärende som publicerats som veckans förhandlingar gäller mer i detalj, men det tar tid. Om det är sekretessbelagt så säger de då det.
Inget nytt hos Linköpings Tr, btw. Samt noll vid Förvaltningsrätten i Karlstad.