2024-11-08, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Jodå, läste du inte vad jag skrev? Om det finns grund till det, t ex en stöld-preparerad väska. Det finns även andra omständigheter som kan avgöra utan att gå in i detalj.

Den avgörande skillnaden är att ringa stöld (snatteri) inte är ett försöksbrott (det krävs att det fullbordas), medan försök till stöld (av normalgraden) är ett brott.

Går du då in i en butik med en stöld-preparerad väska och t ex verktyg som används för att ta bort larm, så kan du gripas redan på försöksstadiet. Värdet på varorna du tänkt stjäla har då ingen betydelse.
Så om det fullbordas, blir man automatiskt dömd då? Eller kan man fortfarande komma undan? Om det är fullbordat men inte varit med uppsåt
Citera
2024-11-08, 05:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Hur stor chans hade hon egentligen att lyckas med brottet?
Hon hade lyckats om hon bara stulit för 12500 kr.
Citera
2024-11-08, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Självscanning ju som att be om problem.

Det värsta är när man sköter sig, har en jävla massa varor, blir ”rutinkontrollerad” och får ställa sig och packa upp alla färdigpackade varor, scannade i en kassa, och får sen inte heller nån hjälp att packa ner det igen efteråt. Jag fattar att folk börjar snatta efter det.
Det är ju liksom det som är dealen med självskanning; att du i de flesta fall sparar tid och att det blir enklare men att du emellanåt får acceptera kontroll och avstämning. Detta är såklart inte ett skäl för att börja stjäla utan en del av avtalet mellan dig och butik när du självskannar. Klarar man inte av det så finns det vanliga kassor.
Citera
2024-11-08, 06:25
Bannlyst
Klanens resturang rörelse behövde billigare livsmedel.
Citera
2024-11-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Hur får man ens plats med kött för 14 000 hemma? Sjuka mängder ju.

Med oxfilé är det inte mer än att en frysbox klarar frysa ner de på ett dygn, senast på affären såg jag drygt 600:-/kg vilket bara är ca 23 kg för att nå 14000:-. Men troligen skulle detta säljas vidare till restaurang.
Men som jägare är det inte ovanligt med 2-3 frysar och att man har 100 kg kött hemma på hösten, en familj förbrukar en del på ett år och viltkött håller flera år i en frys.
Citera
2024-11-08, 07:24
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Hur får man ens plats med kött för 14 000 hemma? Sjuka mängder ju.
Det säljs till mindre nogräknade restauranger, såna som säljer plankstek året runt för endast 129 kr osv.
Citera
2024-11-08, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
En stor kundvagn verkar generallt klara en bra bit över 200 kg. Säg 250 kg, då blir det ca 56 kr/kg om man fyllt hela med varor för 14000 kr (förpackningar ej medräknade). Många köttprodukter är förstås dyrare än så.

Jag tror inte hon baxade kotletter med kort datum. Var nog några finare bitar på några hundra kr kg.
Citera
2024-11-08, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kanske inte skulle ha det hemma? Kanske skulle sälja.
Men jag kan nog komma upp i ganska många tusenlappar om jag börjar gå igenom allt kött i frysen.
Säg att oxfilen kostar 500kr kg. Det är "bara" 28 kg, det kan du få plats med i en kyl. Men lite tråkigt med sås mycket.

Låter mer som det var påväg till en restaurang för att säljas vidare.

Ja det låter helt klart mer realistiskt att hon skulle sälja det.
Citera
2024-11-08, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Man säljer det från bakluckan till andra tattare för 10 000 på 3 minuter.

Jaha! Jag är dåligt insatt i laglös köttförsäljningen alltså
Citera
2024-11-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Med oxfilé är det inte mer än att en frysbox klarar frysa ner de på ett dygn, senast på affären såg jag drygt 600:-/kg vilket bara är ca 23 kg för att nå 14000:-. Men troligen skulle detta säljas vidare till restaurang.
Men som jägare är det inte ovanligt med 2-3 frysar och att man har 100 kg kött hemma på hösten, en familj förbrukar en del på ett år och viltkött håller flera år i en frys.

Just det, det kanske är mindre än det låter som. Fick inte jägar-vibes av henne men man kan ju såklart ha en frysbox ändå.
Citera
2024-11-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Det säljs till mindre nogräknade restauranger, såna som säljer plankstek året runt för endast 129 kr osv.

Låter som det rimligaste helt klart. Vissa delar av restaurangbranschen är verkligen shady af.
Citera
2024-11-08, 08:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Det vore bra rent samhällsekonomiskt om man undersökte varför hon gjorde det. Snattar man för att sälja vidare, bör de spåren följas upp och de köparna straffas. Snattar man för dålig ekonomi, bör man få nån snabbversion av lyxfällan-hjälp. Snattar hon för att hon har begynnande demens, bör hon utredas för det. Snattar hon för att hon är en dopamintorsk likaså, för inte heller den diagnosen lär ju upphöra med böter. Nån ekonomiskt effektiv snabbutredning bör göras för alla som åker dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in