Jag har läst lite mer, och sett några videor på YT om vad folk har för spekulationer utifrån det släppta materialet. (Jag vet att jag borde låta bli för jag vet att jag kan snöa in lite för mycket i såna här grejer.)
Jag är rätt förvånad över vilka slutsatser folk drar.
Alla verkar utgå från att klippet med Liara på den snöiga planeten utspelar sig efter ME3 (vissa verkar till och med utgå från att det är Jorden, fast det är två månar tydligt synliga på himlen).
Detta tycker jag är märkligt givet att vi redan känner till ett tillfälle när en trasig N7-hjälm tillhörande Shepard fanns i snön på en snöig planet, och det är i ME2 när Normandy har skjutits ner över Alchera, vi utforskar till och med platsen i DLC:t Normandy Crash Site till ME2.
Vi får sen i konversationer med Liara dels på Illium och dels i DLC:et Lair of the Shadow Broker veta att hon under perioden som Shepard var död (typ tre år?) dedikerade all sin tid åt att hitta Shepard och blev hänsynslös Information Broker på kuppen. (Det framgår även att hon har många egna parallella, hemliga projekt på g. Förutom den korta stunden hon är med i LotSB vägrar hon ansluta sig till Shepards crew pga fiendeskap med Cerberus och att hon ägnar hon sig åt egna grejer. När man möter henne på Mars i ME3 är hon i full färd med att fly från Cerberesagenter som hon sedan övermannar och avrättar.)
Vi vet alltså att det antagligen redan finns ett tillfälle i ME-universumets historia där Liara letade reda på Normandy Crash Site, hon är universums bästa information broker och måste ha klurat ut var det skedde, men då var för sen då Cerberus redan hade hämtat kroppen.
Men ändå går folk lös på att Shepard har dött igen, kraschat på en ny snöplanet, och Liara letat reda på hen igen.
Har ingen som spekulerar spelat något av spelen undrar jag. Jag tycker att Liara på snöplaneten är en övertydlig hint om att det är som ett slags... inte direkt prequel, men parallell berättelse tidsmässigt samtidig med ME2. Sen kanske det tar skruv med ancient alien species, kopplingar till Andromeda och fortsätter vidare också med nåt slags ancient Alien-space magic också bortom ME2:s tidslinje. Men just snöplaneten måste för tusan vara samtidig med ME2?
Alcheras system Amada beskrivs så här på Mass Effect Wiki:
Citat:
Amada has two worlds of interest to xenoarchaeologists. The rest are inhospitable with moderate mineral wealth. However, because of alien influence in its distant past the system is a rare source of extractable element zero through Eingana.
https://masseffect.fandom.com/wiki/Amada
och vidare på Wikin för Eingana:
Citat:
Eingana is a hot, beautiful, and deadly world, covered with the debris of ancient starships. Approximately 127,000 years ago, a series of battles were fought over it by two organic species, the thoi'han and the inusannon. Although no records of the conflict remain, most historians agree that both races wanted to colonize Eingana, and neither were willing to share. The two lost hundreds of ships in a series of battles over Eingana and its moon, Barraiya; many of these were eventually pulled in by the planet's gravity well.
https://masseffect.fandom.com/wiki/Eingana
Ancient Aliens-ruiner på dessa planeter. Liara är där, letar reda på Normandy Crash Site. Snubblar över intressanta spår efter Ancient Aliens och resan är igång.
Det känns som ett klokare val av story också än en uppföljare till ME3, då slutet där är rätt definitivt.