2024-03-17, 12:37
Avslutad
Jag sitter och försöker läsa på om Mass Effect 4/5 (beroendes på hur man räknar, en del räknar ME Andromeda som 4.) som väntas komma i slutet av detta decennium. Och jag undrar vad det spelet kommer att bygga på. Kommer det fortsätta Shepherds saga eller kommer det vara ett spel som bygger på Andromeda?

Hoppas ändå på en vidareutveckling på Andromeda då jag tycker ändå det var ett bra spel med sköna karaktärer och hygglig story.

Vad tror ni?
Citera
2024-03-17, 12:54
Medlem
guderis avatar
Jag hoppas det bygger på den ursprungliga trilogin, med det menar jag att det utspelar sig i vår galax och på ett eller annat sätt bygger på den lore som de spelen skapade.

Jag anser inte nödvändigtvis att man måste spela Sheppard. Andromeda hoppas jag man lämnar bakom sig.
Citera
2024-03-17, 13:02
Medlem
anomaligns avatar
Jag är skeptisk till att det blir bra, och utgår mer eller mindre från att det kommer att bli dåligt, eftersom det är EA som bestämmer, och det finns många exempel på hur dåligt de har förvaltat Mass Effect och Dragon Age. Att de bara vill pumpa ut nåt, vad som helst, för att kassera in på franchisens brand som fortfarande går att sälja, även när det är dåligt.

Jag vill hellre bli positivt överraskad än besviken.

Men med det sagt verkar en del folk från originaltrilogin vara inblandade i utvecklingen.

Citat:
The new Mass Effect game is being made by a "veteran team" at BioWare. Shortly after the release of the teaser trailer, BioWare project director Michael Gamble highlighted some of the names returning to help create the next step in the franchise on Twitter.

For starters, Dusty Everman has rejoined the development team as a principal narrative designer. Gamble mentions that Everman was one of the key contributors when it came to bringing the Normandy ship to life and was previously a senior level designer at BioWare. Parrish Ley, who previously worked as a cinematic director for the Mass Effect Trilogy, is also returning to bring "his vision" to the new adventure, along with longtime BioWare programmer and technical designer Brenon Holmes and original Mass Effect art director, Derek Watts.
https://www.gamesradar.com/mass-effect-5-guide/

Verkar i teasermaterialet finnas referenser både till Vintergatan och Andromeda. Kanske knyter de ihop originaltrilogin med det senaste spelet.
Citera
2024-03-17, 13:11
Medlem
Overminds avatar
Jag hoppas vi får svar på om Reapers var medvetna om the Catalyst och hade egen fri vilja eller var slavar.
Citera
2024-03-17, 16:24
Moderator
^Eazs avatar
Läste någonstans att nästa instans i spelet kommer vara helt fristående från Shepards story, att de ser den som avklarad.
Citera
2024-03-17, 19:43
Medlem
anomaligns avatar
Jag tittade om på teaservideorna. Eller jag minns faktiskt inte om jag ens såg dem första gången. Hur som helst:

Den första från 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=Lg-Ctg6k_Ao

Första scenen börjar med två galaxer i samma bild, en närmare kameran och en i bakgrunden. Det är påfallande likt den här bilden:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/5GPNiQohyRrCkz5DDjPun5.jpg

Rimligen är det Vintergatan och Andromeda. Jag har ingen aning om vilken som är vilken. Därefter rör sig kameran genom rymden mot något okänt system drabbat av stor förödelse, ett trasigt Mass Effect-relä. Hela systemet har fått en ring av bråte. Det är möjligen vårt solsystem, möjligen nåt annat.. Kamera glider genom täta band av rymdskrot. Snuttar av dialog och ljudeffekter påminner om både kriget med The Turians och Reaperinvasionen.

Sedan avbryts kamerans rörelse genom galaxen med en fade to black, bakgrundsrösterna tonar ut med en reverb-ljudeffekt. (Jag tror att detta har signifikans.)

Ett nytt kluster fade:ar fram med en chromasplit-effekt. Detta tror jag kan antyda att kameran inte bara har rört sig i rymd utan även har förflyttat sig i tid. Kameran börjar röra sig igen mot ett nytt system, och en planet som nog inte är Jorden då det finns en måne för mycket i bild. En skyttel åker ner för landning och Liara och bestiger ett berg, och plockar upp en bit av Shepards hjälm.

Jag tänker på planeten Alchera och Normandy Crash Site. Den planeten har tre månar.

https://masseffect.fandom.com/wiki/Normandy_Crash_Site

https://masseffect.fandom.com/wiki/Alchera

Andra teasern:
https://youtu.be/XefLOWmcFpY

Jättekort. Femme fatale-cyberninja med N7-logga. Folk på internet har analyserat stillbilder från materialet och sett vad som ser ut som asteroiden Omega.

Min gissning vad det ska handla om utifrån teaservideorna:

Liaras radikalisering och resa från folkskygg arkeolog i ME1 till fruktad och hänsynslös underrättelse-frilansare i ME2 efter Shepards död.
Citera
2024-03-17, 21:15
Medlem
Vem0ths avatar
Skulle inte förvåna mig om första scenen är där ME3 avslutades och Shepard vaknar upp från en simulator "Yeah, that didn't end well." och ME4 blir helt enkelt en mer rättvis återberättelse av ME3.
Citera
2024-03-18, 20:57
Medlem
anomaligns avatar
Jag har läst lite mer, och sett några videor på YT om vad folk har för spekulationer utifrån det släppta materialet. (Jag vet att jag borde låta bli för jag vet att jag kan snöa in lite för mycket i såna här grejer.)

Jag är rätt förvånad över vilka slutsatser folk drar.

Alla verkar utgå från att klippet med Liara på den snöiga planeten utspelar sig efter ME3 (vissa verkar till och med utgå från att det är Jorden, fast det är två månar tydligt synliga på himlen).

Detta tycker jag är märkligt givet att vi redan känner till ett tillfälle när en trasig N7-hjälm tillhörande Shepard fanns i snön på en snöig planet, och det är i ME2 när Normandy har skjutits ner över Alchera, vi utforskar till och med platsen i DLC:t Normandy Crash Site till ME2.

Vi får sen i konversationer med Liara dels på Illium och dels i DLC:et Lair of the Shadow Broker veta att hon under perioden som Shepard var död (typ tre år?) dedikerade all sin tid åt att hitta Shepard och blev hänsynslös Information Broker på kuppen. (Det framgår även att hon har många egna parallella, hemliga projekt på g. Förutom den korta stunden hon är med i LotSB vägrar hon ansluta sig till Shepards crew pga fiendeskap med Cerberus och att hon ägnar hon sig åt egna grejer. När man möter henne på Mars i ME3 är hon i full färd med att fly från Cerberesagenter som hon sedan övermannar och avrättar.)

Vi vet alltså att det antagligen redan finns ett tillfälle i ME-universumets historia där Liara letade reda på Normandy Crash Site, hon är universums bästa information broker och måste ha klurat ut var det skedde, men då var för sen då Cerberus redan hade hämtat kroppen.

Men ändå går folk lös på att Shepard har dött igen, kraschat på en ny snöplanet, och Liara letat reda på hen igen.

Har ingen som spekulerar spelat något av spelen undrar jag. Jag tycker att Liara på snöplaneten är en övertydlig hint om att det är som ett slags... inte direkt prequel, men parallell berättelse tidsmässigt samtidig med ME2. Sen kanske det tar skruv med ancient alien species, kopplingar till Andromeda och fortsätter vidare också med nåt slags ancient Alien-space magic också bortom ME2:s tidslinje. Men just snöplaneten måste för tusan vara samtidig med ME2?

Alcheras system Amada beskrivs så här på Mass Effect Wiki:

Citat:
Amada has two worlds of interest to xenoarchaeologists. The rest are inhospitable with moderate mineral wealth. However, because of alien influence in its distant past the system is a rare source of extractable element zero through Eingana.

https://masseffect.fandom.com/wiki/Amada

och vidare på Wikin för Eingana:

Citat:
Eingana is a hot, beautiful, and deadly world, covered with the debris of ancient starships. Approximately 127,000 years ago, a series of battles were fought over it by two organic species, the thoi'han and the inusannon. Although no records of the conflict remain, most historians agree that both races wanted to colonize Eingana, and neither were willing to share. The two lost hundreds of ships in a series of battles over Eingana and its moon, Barraiya; many of these were eventually pulled in by the planet's gravity well.

https://masseffect.fandom.com/wiki/Eingana

Ancient Aliens-ruiner på dessa planeter. Liara är där, letar reda på Normandy Crash Site. Snubblar över intressanta spår efter Ancient Aliens och resan är igång.

Det känns som ett klokare val av story också än en uppföljare till ME3, då slutet där är rätt definitivt.
Citera
2024-03-24, 02:43
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Vi vet alltså att det antagligen redan finns ett tillfälle i ME-universumets historia där Liara letade reda på Normandy Crash Site, hon är universums bästa information broker och måste ha klurat ut var det skedde, men då var för sen då Cerberus redan hade hämtat kroppen.

Korrigering: Har börjat spela om ME2 och LotSB. Det är så många år sen jag spelade det förra gången så jag hade glömt en detalj. Upptäckte nu i dialogen med Liara att det faktiskt var hon som hittade Shepards kropp på Alchera och sen lämnade över den till Cerberus. Så då är det inte något "antagligen" med i ekvationen utan då vet man garanterat att hon i ME2 besökte en snöig planet (Alchera) och där fann Shepards kvarlevor på det viset som teasern visar. Då bör det liksom vara helt uteslutet att teasern visar något som äger rum efter ME3, utan att teasern just precis hintar om att det handlar om (typ) en prequel.

Edit: Jag tror att eftersom teasern rör sig i rymden mellan stjärnkluster och system så missar väldigt många tittare att det innan Liara-delen i videon äger rum en fade to black, en eko-ljudeffekt och en fade in med chromasplit. Att teasern efter den visar en sorts summering av ME-trilogins historia, med upptäckten på Mars, First Contact War, The Reapers, gör ett hopp i tiden.

Hade det varit mer relaterbara miljöer i den första delen och inte mörk rymd så tror jag att många fler tittare hade snappat upp hur producenterna signalerade att det sker ett hopp i tid. En fade to black är i vanliga fall en rätt tydlig signal men här verkar alla missa att det sker.
Senast redigerad av anomalign 2024-03-24 kl. 02:57.
Citera
2024-04-04, 15:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Hoppas ändå på en vidareutveckling på Andromeda då jag tycker ändå det var ett bra spel med sköna karaktärer och hygglig story.

Vad tror ni?

Andromeda var tyvärr inget vidare. Skittråkiga karaktärer och opolerat och ej streamlinat game play i mitt tycke. Startade en ny omgång för nån månad sen men la ner efter några timmar och gick över till ME2.

Bara en sån här sak: Man kommer till en helt ny galax och träffar på endast 2 intelligenta aliengrupper. Fast egentligen bara 1(!), eftersom kett tillverkas av vad de nu heter, (Andarians?)

Man märkte att de lagt ner krut på första uppdraget, det var riktigt bra gjort, sen föll det ganska pladask.

Jäkligt synd, det hade enorm potential.

Mot den bakgrunden tror jag de söker sig tillbaka till Milky way, de känner nog att fansen inte var förtjusta i Andromeda.

Fick jag bestämma skulle man kunna spela som olika raser, människa, krogan, asari, turian osv med ett gameplay som varierar kraftigt mellan raserna. Kanske spela form av elitstyrka i ett ME-krig?
Citera
2024-11-07, 20:51
Medlem
N7-dag och ännu en brödsmula kastad till oss som väntar:

https://blog.bioware.com/2024/11/07/n7-day-2024/
Citera
2025-10-19, 13:24
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Läste någonstans att nästa instans i spelet kommer vara helt fristående från Shepards story, att de ser den som avklarad.
Behöver inte vara så. Liara lär ju leva. Men Shepherd kan överleva trean.

Som jag ser det har man några val:
Börja ny story: sätt Shepherd antingen som backgrund. Shepherd är fortfarande relevant. Men gör det antingen som att han är en mentor eller en avlägsen legend.

Fortsätt på Shepherds story: Hur man ska göra det utan att det blir en seg repetativ del av trean vet jag inte.

Börjar man ny story så kan man försöka binda ihop Andromedas story med milky way. För tror inte man kommer fortsätta på Andromeda.

Tror heller inte man kommer köra open world. Man fick lite hybris och trodde man kunde göra en övergång á la Witcher 3, men slutade upp med att förstöra sitt varumärke.

Så antar nu är tiden att börja släppa info igen. EA måste ju sett revenue från Legendary edition för att se om intresset fanns kvar. Och det fanns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in