2024-11-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ett konkret exempel inom spelvärlden som jag också kan komma på är spelet The Last of Us: Part 2. Det anklagas för att vara woke, pga hur en av två huvudkaraktärer ser ut. En kvinna som är väldigt muskulös... vilket iofs inte är så konstigt då hon är del av en grupp som håller sig väldigt fysiskt aktiva i en post-apokalyptisk värld där starkast överlever. Abby, tjejen, är del av en grupp som ofta är ute på uppdrag och utför uppgifter som kräver att man har en bra fysik om man vill ha någon chans att överleva.

Att hon ser ut så här räckte för att folk skulle skrika "WOKE!", trots att det i den världen och med de uppgifter hon sysslar med är fullt logiskt att hon har biffat upp sig.

Det där är en man och inte en kvinna. Att normala människor reagerar instinktivt med äckel och avsky mot det monstret du visar upp i din bild är helt normalt och naturligt.
Citera
2024-11-07, 18:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det där är en man och inte en kvinna. Att normala människor reagerar instinktivt med äckel och avsky mot det monstret du visar upp i din bild är helt normalt och naturligt.
Fast nej? I så fall är detta också en man.

Kvinnor som utför fysiskt hårda arbeten konstant bygger, liksom män, upp muskler. Att det däremot inte är så vanligt är pga att kvinnor generellt fokuserar på att tajta till kroppen, samt att de inte jobbar med lika fysiska jobb som män.

Att Abby har muskler, när hon lever i en post-apokalyptisk värld, där hon är konstant på språng och utför fysiskt krävande uppgifter är inte särskilt märkligt alls. Kolla bara på Marit Björgens monsterarmar efter att ha åkt längdskidor: https://akamai.vgc.no/v2/images/c1f164b3-6dcb-45b7-a880-1ae6d7cba2c8?format=auto&w=720&f2390edf
Senast redigerad av Nihenna 2024-11-07 kl. 18:32.
Citera
2024-11-07, 18:23
Medlem
sommarlovs avatar
Det är väl som med invandringen, alla ska få komma hit, men får man dom som grannar så flyr man.
Vanligt folk gillar inte bögar, jag garanterar detta!

Prova själv på kafferasten på jobbet, dra till med att er dotter träffat en underbar kvinna eller visa random bilder från Pride-tåget och säg att de föreställer er son, han på alla fyra med koppel.
Studera hur de går från att värna för allas lika rättigheter till att se svårt förbryllade ut...
Citera
2024-11-07, 18:24
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.

Exakt så.

Jag vill inte se fantasy filmer med negeralver, jag vill inte ha transmongon i mina spel öht eftersom 0,00000001% av världens befolkning behöver inte synas i 100% av all media. Fuck off med alla djävla hurr durr girlboss hjon utan personlighet som alltid ska bräcka män i alla kategorier.

Luke Skywalker var inte the prophesied savior of the force, han var egentligen bara en djävla gubbe som inte ville vara en jedi men Rey plockade upp en ljussabel och var med ens bäst på den i hela universum utan en sekunds träning och hennes connection till kraften är typ tusen ggr starkare än Anakin Skywalkers because the force is female.

Dö.
Citera
2024-11-07, 18:31
Medlem
Citat:
Fast beror det på representationen i sig, eller att historierna som de är med är dåliga?

Jag menar, den mest "woke!" filmen jag vet om, Brokeback Mountain, är allt annat än en flopp kassamässigt. De fick in 178 miljoner dollar på en budget på 14 miljoner. Hela filmen handlar om ett par homosexuella cowboys.

Vad är woke med den filmen?
Citera
2024-11-07, 18:31
Medlem
Citat:
Fast nej? I så fall är detta också en man.

Ja, det där är också ett motbjudande monster, men hon har fortfarande i grunden en kvinnlig kropp. Det du visade upp först var en manskropp som man placerat ett kvinnligt huvud på, men även huvudet och ansiktet hade klara maskulina drag med stort käkben och så vidare. Kräkreflexen reagerade direkt!

Citat:
Kvinnor som utför fysiskt hårda arbeten konstant bygger, liksom män, upp muskler. Att det däremot inte är så vanligt är pga att kvinnor generellt fokuserar på att tajta till kroppen, samt att de inte jobbar med lika fysiska jobb som män.

Jaja, håll din woke-föreläsning för någon annan. Vad är det för förvirrad poäng du ens försöker göra här? Att kvinnor är lika starka som män, minsann?

Citat:
Att Abby har muskler, när hon lever i en post-apokalyptisk värld, där hon är konstant på språk och utför fysiskt krävande uppgifter är inte särskilt alls. Kolla bara på Marit Björgens monsterarmar efter att ha åkt längdskidor.

Aha... så din argumentering är alltså att det är helt logiskt att kvinnor i en post-apokalyptisk värld skulle se ut som anabola-monster som lyfter vikter på gym varenda dag? Är du på riktigt eller trollar du bara?

Om man nu vill argumentera på det viset så är det förstås som så att i en postapokalyptisk värld, där mänskligheten nästan utrotats, så hade kvinnor och män illa kvickt gått tillbaks till väldigt traditionella könsroller. Inga kvinnliga soldater och sådant trams, då kvinnor inte är lämpade för det, samt att varenda kvinna hade varit extremt värdefull och behövts skyddas för att kunna återbefolka jorden igen.

Det är hur en postapokalyptiskt värld hade sett ut logiskt sett. Men kom ihåg, det är du som gör det argumentet och inte jag.

Du ska få höra ytterligare en mycket simpel sanning av mig nu. De flesta som spelar spel som TLOU är män, och en förkrossande överväldigande majoritet av män föredrar att se kvinnor i deras spel och inte groteskt fula maskulina monster som poserar som kvinnor som det du visat upp. De flesta män reagerar instinktivt med äckel och avsky framför det.

Föredrar du spel där alla män är groteskt fula eller vad? Nejdu, både män och kvinnor, när det kommer till film, spel eller vad det nu må vara föredrar att se på attraktiva män och kvinnor.
Citera
2024-11-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ja, det där är förstås fel. problemet är ju att många av dessa som skriker "WOKE!" drar det ännu längre, till den grad att det bara räcker att det syns på skärmen för att det ska bli gallskrik. Det låter verkligen på dem att bara existensen av dessa människor förolämpar dem, och att de helst inte vill se dem alls, vilket är lite väl kluriga tankar för min smak.

Trans är ju ett jävligt hett ämne just nu. Jag frågade igår på en annan sida vad någon som gapade om woke ville göra med alla transsexuella, om de helt enkelt ville att dessa skulle hoppa tillbaka in i garderoben och aldrig mer få uttrycka sig själva, och vara dem de är. Svaret var kort och gott "Ja! Det ska vara kriminellt att tro att man är kvinna när man är man! I alla fall om man vägrar hjälp av psykolog för att bota skiten!"...

Transsexuella fanns i stort sett inte tidigare. Att de finns nu för tiden är för att den livsstilen har hårdlanserats i just woke-populärkulturen.

En man som på riktigt tror att han är en kvinna är psykiskt sjuk och bör få vård (ej fängelse). Men jag skulle tro att 95% eller fler av dem är fullt medvetna om att de är män och att de mest bara trollar och tramsar och leker med ord för att testa samhällets gränser och se hur långt de kan gå.

Självklart skall inte barnprogram uppmuntra till att flickor skall skära av sig brösten eller killar låta kastrera sig. Det skall väl inte ens behöva motiveras varför detta är extremt olämpligt?

Och de vuxna människor som tänder på att klä sig som det motsatta könet och kalla varandra för kvinnonamn osv. skall givetvis får fortsätta med det. Det är en helt annan sak och det skadar ju ingen. Det som däremot måste upphöra är propaganda riktad till barn, sabotaget av kvinnoidrotten samt lagstiftning där vi skall tvingas låtsas som om en man är en kvinna. (Vilket undergräver respekten för lagen eftersom alla inblandade är medvetna om att det inte stämmer.)
Citera
2024-11-07, 18:49
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Fast beror det på representationen i sig, eller att historierna som de är med är dåliga?

Jag menar, den mest "woke!" filmen jag vet om, Brokeback Mountain, är allt annat än en flopp kassamässigt. De fick in 178 miljoner dollar på en budget på 14 miljoner. Hela filmen handlar om ett par homosexuella cowboys.

Det är både och. När filmer ska göras med feministiska förtecken eller med homosexuella relationer så är berättelserna sällan bra. ”Brokeback Mountain” kom innan woke och någon ”blockbuster” var den inte. Sen finns det andra filmer längre tillbaka som ”Purpurfärgen” som gjort succé trots att det i princip bara var negerskådespelare i filmen. Men det var för att berättelsen var gripande och äkta. Woke innebär en agenda där man prompt ska trycka ned vänstervärderingar i halsen på folk. Uppenbarligen fungerar det inte. Det borde inte vara överraskande heller eftersom de allra flesta egentligen har traditionella värderingar och inte identifierar sig med sexuellt avvikande eller dominanta kvinnor som är bättre än män på allt.
Citera
2024-11-07, 18:50
Medlem
Hardstekts avatar
Jag vill se kultur som jag kan identifiera mig med och som berör mig.

Är det så jävla konstigt?

Jag har kan inte identifiera mig med ex. amerikansk svart kultur. Jaq har inte så mycket gemensamt med dem. Jag tycker inte det är intressant.
Citera
2024-11-07, 18:50
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ja, det där är också ett motbjudande monster, men hon har fortfarande i grunden en kvinnlig kropp. Det du visade upp först var en manskropp som man placerat ett kvinnligt huvud på, men även huvudet och ansiktet hade klara maskulina drag med stort käkben och så vidare. Kräkreflexen reagerade direkt!

Jaja, håll din woke-föreläsning för någon annan. Vad är det för förvirrad poäng du ens försöker göra här? Att kvinnor är lika starka som män, minsann?

Aha... så din argumentering är alltså att det är helt logiskt att kvinnor i en post-apokalyptisk värld skulle se ut som anabola-monster som lyfter vikter på gym varenda dag? Är du på riktigt eller trollar du bara?

Om man nu vill argumentera på det viset så är det förstås som så att i en postapokalyptisk värld, där mänskligheten nästan utrotats, så hade kvinnor och män illa kvickt gått tillbaks till väldigt traditionella könsroller. Inga kvinnliga soldater och sådant trams, då kvinnor inte är lämpade för det, samt att varenda kvinna hade varit extremt värdefull och behövts skyddas för att kunna återbefolka jorden igen.

Det är hur en postapokalyptiskt värld hade sett ut logiskt sett. Men kom ihåg, det är du som gör det argumentet och inte jag.

Du ska få höra ytterligare en mycket simpel sanning av mig nu. De flesta som spelar spel som TLOU är män, och en förkrossande överväldigande majoritet av män föredrar att se kvinnor i deras spel och inte groteskt fula maskulina monster som poserar som kvinnor som det du visat upp. De flesta män reagerar instinktivt med äckel och avsky framför det.

Föredrar du spel där alla män är groteskt fula eller vad? Nejdu, både män och kvinnor, när det kommer till film, spel eller vad det nu må vara föredrar att se på attraktiva män och kvinnor.

Angående butch-Abby i den postapokalyptiska världen där resurser är knappa och alla kämpar för sin överlevnad så lyckas på nåt sätt en kvinna ha tid att kötta upp sina armar på gym i timmar varje dag samtidigt som hon får i sig ett stort överskott av protein så hon kan bygga muskler som får övriga karaktärer i serien att framstå som anorektiker.

Ja, jag störde mig också på hennes kroppshydda i TLOU2, den var inte realistisk... Djävla bodybuilder brutta i post-apokalypsen där folk livnär sig på konserver och mindre odlingar, visst. Rent trams.
Citera
2024-11-07, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är väl att woke, det poiitiska poserandet, blir viktigare än berättelsen.

Det gjordes exempelvis många bra filmer på 80- och 90-talet med starka kvinnor.

Utan att ställningstagandet gick ut över filmen ...

Japp det var ingen som sa och gnällde att det saknades en svart skådespelare i filmen etc.. Idag ser jag inte ens på film om det är inte verklighetsskildring eller att filmen utspelas på 70-talet +
Citera
2024-11-07, 18:59
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Här är en annan kvinna med kroppsbyggnad som är mer lik Abbys. Finns mängder med kvinnor med stora käkben och ansikten byggda som en tegelsten, men lite får du söka själv.

Citat:
Nej? Var har jag sagt det? Jag har sagt att kvinnor som pysslar med fysiska arbeten bygger muskler.

Citat:

Vem har sagt något om att lyfta vikter? Visserligen gör hon det då man går förbi ett gym i spelet, men jag skrev att hon var ute på uppdrag konstant och utförde fysiska uppgifter, såsom att exempelvis lyfta på stockar.

Vad hon hade satts i för roll i verkligheten är inget som jag ens spekulerat i. Det har bara du gjort. Allt jag sa var att om man jobbar med fysiska uppdrag ute på fältet så tenderar ens fysik att bli mer muskulös än om man är hemma och tar hand om hemmet.

Värst vad du hakar upp dig på att spy och känna äckelkänslor. Nej, de flesta män släpper "USCH! TJEJBACILLER!"-tänket, oavsett ämne, när de är barn. Om du på riktigt mår dåligt och känner äckelkänslor av att se kvinnor som inte ser ut som Lara Croft så får det stå för dig, för den absoluta majoriteten känner snarare likgiltighet och inte särskilt mycket alls om de ser en kvinna de inte attraheras av. De blir inte äcklade av att se något som de inte blir sexuellt upphetsade av. Det låter ärligt talat jobbigt om du på riktigt får kväljningar om du ser tjejer som inte väcker någon form av lust, med tanke på att de är extremt vanliga i verkligheten.

Vad jag föredrar? Jag gillar absolut attraktiva kvinnor, men var sak har sin plats. Det passar liksom inte med en tjej som struttar runt i full make-up, som putar med stjärten och med gullig röst säger "KAWAII!!!!" i en mörk värld där varje dag handlar om överlevnad. Sen är det inte som att spelet saknar attraktiva kvinnor. Ellie är attraktiv t ex, finns även ett par andra i staden man är i i början som helt klart är attraktiva. Man behöver inte bli sexuellt upphetsad av varje tjej man ser i media. Det är bara löjligt om man känner så, om man inte är i tonåren där hormonstinnet är som aktivast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in