2024-11-07, 12:18
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
I t.ex. Narva är 90 procent av befolkningen ryssar. På Krim var 59 procent ryssar före 2014.

Då är det väl bra läge att fråga alla som bor i Narva vilket land de vill tillhöra. Det är ju sjukt att en stad ska tillhöra ett visst land trots en majoritet av invånarnas önskan.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Men snälla du! Tror du att Trump blivit rik genom att vara en mysig och empatisk person eller på att han fullständigt skiter i vem han kör över på vägen? Han bryr sig om SIG SJÄLV och ingen annan!

Donald Trump har blivit rik genom att ärva sin far, Fred Trump. Och han ska tydligen inte vara någon vidare affärsman.
Man kommer att tänka på följande ordstäv:
"Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet, är att starta med en stor."
Upphovsman hävdas av vissa källor vara kåsören Red Top, andra tillskriver det skämttecknren Torvald Gahlin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Exakt vilka stater syftar du på?

Jag väntar fortfarande med spänning på att du ska styrka ditt ursprungliga påstående om Demokraternas påstådda valfusk

Det är bara blå delstater som inte kräver ID, och varför gör de inte det tror du?

Och varför kan demokraterna bara vinna i delstater som inte kräver ID?
Citera
2024-11-07, 12:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hoppades på "nått annat än Trump" vilket som enda alternativ tyvärr var Harris. Grattis Trumpister
Det jag finner som mest intressant med resultatet är hur demokraterna kommer att anpassa sin politik framgent.
Även om att vara emot Trump är detsamma som vänsterfitta på FB så är jag långt ifrån vänster och hoppas på att demokraterna drar ur ärslet ur woke-analen ganska omgående.

Jag tror faktiskt demokraterna kan bli lite mer moderata där de mest radikala Woke-isterna tappar inflytande. Framför allt eftersom Dems förlorade "popular vote" och tappade mycket i många dem-stater som de tar för givna. Deras personvalssystem gör att Woke-kandidater blir bortröstade i lokala val och till senaten etc. Många dem-politiker kommer helt enkelt anpassa sig för att inte bli bortröstade.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
SD har nog mer problematiskt ända upp i nutid då de försöker vittvätta, vilket är intressant i sig eftersom Maga också drar till sig ett blandat klientel.
För nån dag sen upptäcktes en Groyper som medverkat i kampanjer för Trump.
Alltså högerextrem white supremacy, inblandade i 6 jan och som är följare till Nick Fuentes (han som åt kalkon på Thankgivings hos Trump i Mar-a-lago och var engagerad i stop the Steal). Sistnämnda är dock kinkig på Trump nu, kallar honom för Gollum.

USA är annorlunda, de är mer toleranta och vana med avvikande åsikter, samt att de 2 stora partierna är mer plattformar för personvalskampanjer. Så man brunsmetar inte ett helt parti på samma sätt som i Sverige med vår konsensuskultur där man inte skall sticka ut. Men det ändras ju nu i Sverige med mångkulturen; det är bara den etniskt svenska medelklassen som har är så traditionellt svenska att de inte accepterar avarter. Man ser ju nu med BLM-kravallerna för några år sedan, korankravallerna och Palestinademonstrationerna att för andra grupper i Sverige gäller inte den gamla svenska lagom-kulturen.
Citera
2024-11-07, 12:23
Medlem
Känns som att han vann pga att folk var missnöjda med Demokraterna, 2020 förlorade han stort pga sin egna dåliga politik. Tyvärr verkar folk ha dåligt minne. Ett stort problem är att han och hans gäng verkar tagit över Republikanska partiet fullständigt.
Citera
2024-11-07, 12:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Då är det väl bra läge att fråga alla som bor i Narva vilket land de vill tillhöra. Det är ju sjukt att en stad ska tillhöra ett visst land trots en majoritet av invånarnas önskan.

Ryssland och tidigare Sovjet har ju bytt ut befolkningar. Om det är okej så är det ju bara att deportera alla ryssar från Narva och sedan hålla folkomröstning.
Citera
2024-11-07, 12:27
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det återstår att se om Maga-sekten nu är slut.

Trump är nu en politiker och inte en outsider som kommer in från ett annat håll. Han kommer nu (förhoppningsvis) att prövas och bedömas utifrån sina löften, idéer och deras implementering snarare än sin personlighet.
Citera
2024-11-07, 12:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Exakt och Kamala har typ 67 nånting? Så vad har hänt med alla de som inte var med i år men som sägs ha röstat på Biden 2020 så han fick över 80 miljoner röster?

Stannade så många hemma? Gick alla till ett tredje val?

Ja det saknas typ 13 miljoner röster på demokraterna? De var där 2020 men inte 2016 och 2024.

Fick CIA och FBI nog av det demokratiska vanstyret och gjorde upp med Trump om att inte rigga valet denna gång?
Jag vet det är en konspirationsteori men lite mystiskt är det allt.
Citera
2024-11-07, 12:28
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Citat:
SD har nog mer problematiskt ända upp i nutid då de försöker vittvätta, vilket är intressant i sig eftersom Maga också drar till sig ett blandat klientel.

För nån dag sen upptäcktes en Groyper som medverkat i kampanjer för Trump.
Alltså högerextrem white supremacy, inblandade i 6 jan och som är följare till Nick Fuentes (han som åt kalkon på Thankgivings hos Trump i Mar-a-lago och var engagerad i stop the Steal). Sistnämnda är dock kinkig på Trump nu, kallar honom för Gollum.
Vaddå upptäcktes, Trump är väl fascist och den nya Hitler, då är det väl lämpligt att hans kampanj får stöd av alt-högern. Eller menar du att ni ljugit och spridit fake news och att jag hejat på Trump helt i onödan..?
Citera
2024-11-07, 12:29
Medlem
Citat:
Märklig benämning "min kandidat".
Lite sandlåda över den, som om det vore en tävling på blodigt allvar.

Faktum är att jag följt valet likt många andra svenskar, diskuterar valet, inte kan påverka ett dugg ang valet i USA och har med andra ord ingen kandidat att hitta.

Amerikanska folket har röstat och valet är demokratiskt, till skillnad från Trump gapar jag inte om valfusk.
... Men du är säker på att jag kan hitta nåt att gnälla på.
Var det inte Demokraterna som gnällde över fusk och rysk påverkan när det inte gick deras väg 2016?
Citera
2024-11-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är vad han säger innan valet ja. Och han är ju en man att verkligen lita på som aldrig ser till sitt eget ego och storhetsvansinne...not! Han skulle kunna starta ett världskrig bara för att få ha makten och för att få gå till historien för att ha utmärkt sig på nåt sätt.
Själv kommer han ju ändå dö snart så det spelar inte honom nån roll vad han gör så länge han får den där härliga känslan av makt!
Jag säger inte att de andra politikerna är okomplicerade, men Trump är farlig!

Du gör en massa antaganden som är rent felaktiga.
Inga krig har startats under Trump:s tidigare period.
Trump har egna barn, hyllar familjen och USA, såsom en amerikansk patriot. Drivkraften är att med makt göra det bättre för kommande generationer, inte destruktion och krig. Han har makten att påverka andra ledare för att skapa förutsättningarna till att framtvinga fred.
Vi vet förstås inte hur lyckosam han är i detta, det återstår att se.

Återigen dina paradoxer, faktum är att trenden de senaste tio-femton åren snarare har pådrivit det matriarkala styret genom påtvingad militärmakt och revolution. jmfr med Afghanistan. Irak osv.
USA har under en lång period med andra presidenter vid makten, försatt flera av de totalitära ledarnas länder i kaos. Och sedan lämnat dem där. Istället för att skapa hållbara förutsättningar för fred.
I Sverige har det matriarkala synsättet på fred, den feministiska utrikespolitiken, passivitet genom nedrustning och gränslöshet skapat det absolut värsta säkerhetspolitiska utgångsläget i Europa sedan andra världskriget.

Blir det krig i Europa (d.vs att Ukrainakriget utvidgas) så är det konsekvensen, indirekt eller direkt, av en konfliktframkallande politik, skapad av EU:s maktgalna och ansvarslösa politiker.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2024-11-07 kl. 12:39.
Citera
2024-11-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Men visst är det så att USA har mer lokala folkomröstningar? Där är EU sämre.

EU är mycket mer diversifierat än USA men ändå drar det mot mer och mer överstatlighet. Det är en sak som jag ogillar mycket starkt med EU och där tror jag USA på många sätt är bättre.

Det finns olika aspekter på bra/dålig demokrati. Jag tycker inte EU har bra demokrati, däremot är det helt ok i många EU-länder, men vad hjälper det om EU börjar bestämma allt mer?

Möjligt att dom har mer lokala omröstningar dock har lokalpolitik aldrig intresserat mig så mycket.
Jag saknar mer en federal regering likt USA med en egen budget som i USA är runt 20 % mot
EU.s runt 2 % det skulle ge EU mer tyngd i väldspolitiken.
Ja jag är federalist och tänker att alla i nuläget inte kan samlas under globala grundregler utan det
får ske i steg regionsvis Eu är en region Amerika en annan Asien en Afrika en Arabvärlden en Ryssland en. på sikt hoppas jag dock att dessa regioner kommer kunna enas om i alla fall vissa grundläggande regler som kan gälla överallt. kort sagt en mer jämlik värld.
Kanske med en gemensamt ägd centralbank och en global reserv valuta så konkurensen blir lika för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in