2024-11-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fausto
Presidenten styr den exekutiva, inte den legislativa delen av staten. Hon hade kunnat föreslå federala lagar som hon vore beredd att genomdriva, men hon skulle varit tvungen att få dem igenom kongressen och senaten först.

Om allt annat vore lika, dvs republikanerna tog senaten och kongressen, men Harris vann valet, skulle hon alltså inte kunnat göra ett dugg, åtminstone inte innan midterms 2026.

Abortlagstiftning som lämnas till delstaterna är i vilket fall den absolut bästa kompromissen - alla får det som de vill i eget hus, kvinnor som vill ha en olaglig abort kan få en laglig bara ett par timmars bilväg bort, och alla konstitutionella frågor osv. är avklarade. Abortfrågan kommer att självdö med tiden.
Nej den kommer leva kvar. Dels för att den är användbar som enkel slagträfråga i kampanjer och dels för att det finns mycket stora och starka väljargrupper som är extremt emot abort och vill förbjuda det helt. Svårt att ta in för oss i Sverige, men det finns i en del europeiska stater också.
Citera
Medlem
neonskeletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Han hade gått back oavsett.

För att han inte är en särskilt bra affärsman som sätter sig själv i klaveret på grund utav hur pass dålig människa han har varit i sitt liv.
Stort av från sin far (föräldrar?), åtminstone 6st bolag/företag i konkurs och fler misslyckande insatser finns. Han har använt andras pengar och misslyckats men inte helt tillräckligt hårt helt enkelt.

1. Hur mycket ärvde han och vad är han värd idag?
2. Hur många företag har Trump haft och vad har deras totala omsättning varit?

Dina siffror säger ingenting om man inte sätter dom i perspektiv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Spännande vad denne galning ska hitta på.

Spännande hur mycket det kommer kosta mig som investerat i svenska företag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är exakt vad Putin kan göra. Han kan lura skiten av Trump via smicker, han är fullt medveten om hur fåfäng Trump är och hur han beundrar diktatorer.

Varför skulle Putin missa detta när Trump är som en öppen bok?

Att narcissisten sen lurar skiten i andra motsäger inte det jag skriver.
De är både manipulativa och suktar efter beundran.

Ok men ge då exempel på hur Putin eller någon annan för den delen manipulerade Trump när han faktiskt var president.

Jag har ju redan gett exempel på när Trump tryckte till Putin hårdare än någon annan när han gjorde något Trump inte tyckte om
Citera
2024-11-06, 21:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Nope
Så vilken politiker anser du har stått för en större comeback än DJT?
Citera
2024-11-06, 21:29
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Presidenten styr den exekutiva, inte den legislativa delen av staten. Hon hade kunnat föreslå federala lagar som hon vore beredd att genomdriva, men hon skulle varit tvungen att få dem igenom kongressen och senaten först.

Om allt annat vore lika, dvs republikanerna tog senaten och kongressen, men Harris vann valet, skulle hon alltså inte kunnat göra ett dugg, åtminstone inte innan midterms 2026.

Abortlagstiftning som lämnas till delstaterna är i vilket fall den absolut bästa kompromissen - alla får det som de vill i eget hus, kvinnor som vill ha en olaglig abort kan få en laglig bara ett par timmars bilväg bort, och alla konstitutionella frågor osv. är avklarade. Abortfrågan kommer att självdö med tiden.
Det finns ju dock 2 problem.

1) Det har pratats om att göra det olagligt för kvinnor i stater där det är olagligt att göra abort, att åka till stater där det är lagligt.
2) Det finns ofantligt många fattiga människor i USA som inte har möjligheten att ta sig till grannstaten. Kom ihåg att USA inte är ett litet land. Avståndsmässigt är det att åka till en annan stat som att åka till ett annat land för oss, och det är knappast bara jag som både i skolan men också i vuxenlivet hade kompisar som helt enkelt inte hade råd att åka iväg någonstans.

Edit: Hittade. https://theconversation.com/crossing-state-lines-to-get-an-abortion-is-a-new-legal-minefield-with-courts-to-decide-if-theres-a-r ight-to-travel-238167 Idaho och Tennesee har försökt få till att det blir olagligt att åka till andra stater för att göra abort. Det är en enda röra juridiskt.

Nu är det iofs fokus på folk som inte är föräldrar som hjälper minderåriga att åka iväg, men det är fortfarande förjävligt i mitt tycke att en morfar som vill sitt barnbarn väl inte får åka iväg med henne bara för att föräldrarna är ett par religiösa extremister som är emot abort, som tvingar barnet att genomgå en graviditet mot sin vilja.

I Texas så har i alla fall ett dödsfall också kopplats till lagen, där en tjej dog bara för att läkaren var rädd för att hamna i fängelse: https://people.com/texas-teen-suffering-miscarriage-dies-due-to-abortion-ban-8738512
Senast redigerad av Nihenna 2024-11-06 kl. 21:36.
Citera
2024-11-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Han hade gått back oavsett.

För att han inte är en särskilt bra affärsman som sätter sig själv i klaveret på grund utav hur pass dålig människa han har varit i sitt liv.
Stort av från sin far (föräldrar?), åtminstone 6st bolag/företag i konkurs och fler misslyckande insatser finns. Han har använt andras pengar och misslyckats men inte helt tillräckligt hårt helt enkelt.

Nu kan jag ha fel men gick inte han back typ 2miljarder dollar under sin tid som president. Sen emellan 2020 till nu har han mer en dubblat sin förmögenhet.

Bara helt oseriöst komma och säga att han är en dålig affärsman.
Citera
2024-11-06, 21:32
Medlem
Har större förhoppningar på Trump än Harris.
Behövs en stark ledare som kan tala klarspråk med andra idioter vilket jag inte upplevde fanns hos Harris eller senildemente Biden.
I takes one to know one som man säger.
Tror utgången blir bättre i förhandlingar med Kineser, Nordkoreaner och Ryssar.
Därtill är ju mycket det han säger sant om än folk har svårt att acceptera sanningen.
Senast redigerad av slutataxera 2024-11-06 kl. 21:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Benägenheten i Europa att beteckna valresultatet som odemokratiskt i och med att Trump vann är talande. Lite som en spegel på Trumps eget skitprat om valfusk.

Detta är demokrati at work, att du ogillar resultatet har noll och ingen betydelse. Däremot är ju kampanjerna en cirkus utan like. Men det gäller ju de flesta demokratiers kampanjer.

Rättså mycket av Europa och typ en tredjedel av USA är odemokratiskt och över hälften i EU byggnaden hyllar Trumps seger i dag.

Skitiga ogillar USA och Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Orolig ang Vance som följare av en förintelseförnekare är inkorrekt.
Jag skriver att det är röd flagga på en republikan som är VP som drar mer åt höger.

Obegripligt inlägg. Vad menar du skall hända, kom igen nu. Något måste du väl haft i huvudet när du matat på om förintelseförnekelse? Eller tyckte du bara det var ett slagkraftigt uttryck att drämma till med ?
Citera
2024-11-06, 21:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut inte för det drabbar kvinnor rent geografiskt, de får inte vård på samma villkor och dör sen Trump hävde Roe v Wade.

Det är inte ett par timmar i bil i USA och det har rört sig om fall vid akut blödning där helikopter varit rekommenderat men försäkring inte täckt.
Detta till och med i en blå stat med abortregler som hade gjort att kvinnan hade fått hjälp direkt men sjukhuset var i katolsk regi och betedde sig som i Texas.
Kvinnan överlevde men har stämt sjukhuset.
Citera
2024-11-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Spännande hur mycket det kommer kosta mig som investerat i svenska företag.

Spännande för mig med mycket Amerikanska aktier och värdepapper. Samt att jag jobbar åt ett privatägt amerikanskt företag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in