2007-11-17, 16:59
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locman
jag som personligen har hyresfastigheter betalar INTE ut ersättnig för trasiga rutor...

Så om hyresgästen skiter i att laga det då? Står du för fuktproblem och vad som nu kan hända när en trasig ruta inte byts?
Citera
2007-11-17, 17:43
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
jag som personligen har hyresfastigheter betalar INTE ut ersättnig för trasiga rutor...
Regelvidrigt, du som hyresvärd är SKYLDIG att hålla en viss standard och dit hör hela rutor.
Citera
2007-11-17, 21:20
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Så om hyresgästen skiter i att laga det då? Står du för fuktproblem och vad som nu kan hända när en trasig ruta inte byts?

en hyresvärd med trasig ruta lagar det alltid efter man sagt att man inte står för det, ja har aldrig råkat ut för att någon gått en längre tid med trasig ruta så ja kan inte ta ställning till hur ja skulle bete mig om fuktfara skulle uppstå..
Citera
2007-11-17, 21:22
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Regelvidrigt, du som hyresvärd är SKYLDIG att hålla en viss standard och dit hör hela rutor.

visst är det så, likväl som du troligtvis kör lite för fort på vägarna...

ang standarden så sänks den inte då gästen alltid byter ut sin ruta... inte många som vill att det blåser rakt in i deras hem
Citera
2007-11-17, 21:34
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
en hyresvärd med trasig ruta lagar det alltid efter man sagt att man inte står för det, ja har aldrig råkat ut för att någon gått en längre tid med trasig ruta så ja kan inte ta ställning till hur ja skulle bete mig om fuktfara skulle uppstå..

Finns inte en chans att du kan rikta krav på ersättning för en ruta av en hyresgäst som råkat ut för skadegörelse frpn någon utomstående som i detta fall. Det kan omöjligt vara rättvist.
Citera
2007-11-17, 23:00
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
ang standarden så sänks den inte då gästen alltid byter ut sin ruta... inte många som vill att det blåser rakt in i deras hem
Standarden sänks och för varje ENSKILD dag som rutan är sönder har hyresgästen rätt att kräva sänkning av hyran pga att standarden sänks långt under acceptabel nivå, samtidigt kan inte hyresvärden lägga några som helst krav på ersättning för dom skador som åsamkas fastigheten som lätt å ledigt kan uppgå till 5siffriga belopp.
Citera
2007-11-18, 00:51
Medlem
locmans avatar
tjaboooo och micke h...

ni har rätt rent regelmässigt jag vet detta och motsäger mig inte era uppgifter på nått sett...

i de fallen "mina" rutor gått sönder och hyrsegästen har ringt och meddelat mig detta har ja i samtliga fall svarat att detta repareras på engen hand och till självkostnad, och i alla fall har det inom ett dygn suttit en ny ruta på deras lägenheter.... jag vet många hyresvärdar som reagerar likadant, rätt eller fel kan väl disskuteras fram och tillbak (om man nu inte skall gå efter paragrafer)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in