2024-11-04, 18:41
Medlem
Gör din grej inom tryckeri. Till slut kommer det någon och upptäcker vad du gör. Kan du din grej och kan leverera så kan ni ju byta mobilnummer/visitkort så det ena leder till det andra. Ut och mingla.

På tal om hemsidor jag har sett småföretagare med hemsidor som är kvar i 1999. Men endå" levererar" och driver på.
Citera
2024-11-05, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
har själv aldrig hört talats om någon som faktiskt gillar att prata med en telefonförsäljare - så vad handlar det om det funkar för dig?

Telefon är fortfarande det enda vettiga sättet att få kontakt med folk. Ring prata boka möte osv.

Email slängs bara. Reklam passerar och registreras inte.

Klart ingen tycker det är kul att prata med en säljare innan man bygger relation men det är ju där säljskillsen kommer in.
Citera
2024-11-05, 10:42
Avstängd
Som sagt behöver du kontakta möjliga kunder (ring och boka möte om de har behov).

SENARE kan du få jobb genom att nöjda kunder berättar för andra om dig,
men för att det ska kunna hända behöver du skaffa kunder

((Tror inte jag fick en enda kund från reklam då jag startade (inte tryckeri, annan service, återkommande ordrar)
fick dem genom besöksbokningar via telefon och fler besök efter att jag hade fått ett som referens.
Efter några år fick jag mer jobb än vad jag egentligen ville av att jag blev rekomenderad av kunder. Under sista 3 åren innan jag sålde företaget kontaktade jag totalt bara två själv. Det var bara för att de kunde ha blivit konkurrenter.
/En tänkte starta sådan service bara åt sitt eget företags behov. Jag fick honom att begripa att jag kunde göra det billigare än en egen för honom eftersom jag kunde samordna jobb.
/En annan var ett riksföretag, som hade kris i "min" region, för regionschefen hade ställt till det. Efter att de kollat mina referenser, gick de med på att jag fick "regionschefsvinsten" in i mitt företag, samordna med mina jobb och jag behövde bara betala EXTRA kostnaderna då mina jobb hängde med i deras transporter, så jag tjänade mycket extra på det. Så jobbmässigt slog jag ihop deras och min till en, så det blev knappt något extrajobb för mig. De blev mycket nöjda, efter ett halvår hade deras region gått från kris till deras bästa sa huvudkontontoret, så vi fick EXTRA jobb då osäkra möjliga kunder ville testa först. De gick med på att jag lärde upp en ny regionschef OCH att deras ingick då jag sålde mitt till honom.))
Citera
2024-11-05, 14:35
Medlem
Citat:
dom som faktiskt försöker ge goda råd är jag inte alls spydig mot, men jag håller med om att jag är spydig mot dom som är spydig mot mig, iaf här på på flashback.

Du föreslår till mig att inte använda instagram, så vad föreslår du istället för instagram just nu?

En hemsida och direktkontakt. Under direktkontakten ger du ut adressen till hemsidan. Hur någon som tror sig kunna driva ett företag inte kan förstå detta är obegripligt. Ska du prompt ut på sociala medier så är det LinkedIn och Facebook som funkar, men prioritetsmässigt så kommer dom någonstans strax efter färgen på golvmattorna i entrén och kvalitén på pulvermjölken i kaffemaskinen.

Nu tycker du säkert att jag är spydig och vägrar lyssna, men det finns faktiskt inget snällt sätt att säga detta på. Att försöka driva ett företag med Instagram som främsta försäljningskanal är totalt vansinne, desto snabbare du inser detta desto större chans har du att hinna stoppa katastrofen.

Försök sätta dig in i dina kunders sits. Om jag är en inköpare på ett företag och ska köpa produkter från ett tryckeri, vad tror du är det första jag gör? Tar upp mobilen och går ut på instagram eller sätter mig vid datorn och googlar?
Citera
2024-11-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
En hemsida och direktkontakt. Under direktkontakten ger du ut adressen till hemsidan. Hur någon som tror sig kunna driva ett företag inte kan förstå detta är obegripligt. Ska du prompt ut på sociala medier så är det LinkedIn och Facebook som funkar, men prioritetsmässigt så kommer dom någonstans strax efter färgen på golvmattorna i entrén och kvalitén på pulvermjölken i kaffemaskinen.

Nu tycker du säkert att jag är spydig och vägrar lyssna, men det finns faktiskt inget snällt sätt att säga detta på. Att försöka driva ett företag med Instagram som främsta försäljningskanal är totalt vansinne, desto snabbare du inser detta desto större chans har du att hinna stoppa katastrofen.

Försök sätta dig in i dina kunders sits. Om jag är en inköpare på ett företag och ska köpa produkter från ett tryckeri, vad tror du är det första jag gör? Tar upp mobilen och går ut på instagram eller sätter mig vid datorn och googlar?

Självklart är det en bra hemsida som gäller, därav att jag tar hjälp av en webbyrå. en riktigt bra hemsida skapas dock inte på en kvart som någon här i tråden trodde var fallet.

för egen del så har valet stått mellan facebook och instagram då de är dom plattformarna jag personligen använder, tog dock och skapade ett konto på linkedin också men ja - jag har aldrig använt det förut och ja vet inte hur de fungerar, men förstår nu att de är mer en b2b plattform framför insta och facebook vilket jag inte visste innan. ska försöka lära mig linkedin så gott de går
Citera
2024-11-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Som sagt behöver du kontakta möjliga kunder (ring och boka möte om de har behov).

SENARE kan du få jobb genom att nöjda kunder berättar för andra om dig,
men för att det ska kunna hända behöver du skaffa kunder

((Tror inte jag fick en enda kund från reklam då jag startade (inte tryckeri, annan service, återkommande ordrar)
fick dem genom besöksbokningar via telefon och fler besök efter att jag hade fått ett som referens.
Efter några år fick jag mer jobb än vad jag egentligen ville av att jag blev rekomenderad av kunder. Under sista 3 åren innan jag sålde företaget kontaktade jag totalt bara två själv. Det var bara för att de kunde ha blivit konkurrenter.
/En tänkte starta sådan service bara åt sitt eget företags behov. Jag fick honom att begripa att jag kunde göra det billigare än en egen för honom eftersom jag kunde samordna jobb.
/En annan var ett riksföretag, som hade kris i "min" region, för regionschefen hade ställt till det. Efter att de kollat mina referenser, gick de med på att jag fick "regionschefsvinsten" in i mitt företag, samordna med mina jobb och jag behövde bara betala EXTRA kostnaderna då mina jobb hängde med i deras transporter, så jag tjänade mycket extra på det. Så jobbmässigt slog jag ihop deras och min till en, så det blev knappt något extrajobb för mig. De blev mycket nöjda, efter ett halvår hade deras region gått från kris till deras bästa sa huvudkontontoret, så vi fick EXTRA jobb då osäkra möjliga kunder ville testa först. De gick med på att jag lärde upp en ny regionschef OCH att deras ingick då jag sålde mitt till honom.))

Min fråga är: Hur fick du region som kund? Är det inte upphandlingar som gäller då?
Citera
2024-11-06, 01:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Min fråga är: Hur fick du region som kund? Är det inte upphandlingar som gäller då?
Det var en region i ett privat företag.

Om det hade varit landsting e d i offentliga sektorn, hade jag inte velat ha det uppdraget
för jag fick även med personalen.
Citera
2024-11-06, 10:29
Medlem
Citat:
Självklart är det en bra hemsida som gäller, därav att jag tar hjälp av en webbyrå. en riktigt bra hemsida skapas dock inte på en kvart som någon här i tråden trodde var fallet.

Det är sant, men en fullt duglig hemsida tar inte alls lång tid att få upp och det är något som borde ha varit gjort långt innan du ens startade företaget. En webbyrå borde definitivt kunna ha något provisoriskt uppe på mindre än en timme.
Citera
2024-11-06, 11:35
Avstängd
Citat:
Det är sant, men en fullt duglig hemsida tar inte alls lång tid att få upp och det är något som borde ha varit gjort långt innan du ens startade företaget. En webbyrå borde definitivt kunna ha något provisoriskt uppe på mindre än en timme.
Det hjälper INTE att ha en websida om inte kunderna hittar den... Det finns så mycket på internet att det är svårt/dyrt att inte försvinna i mängden.
Om satsningen är till närområdet blir det fler kunder av gamla ring boka besök - åk dit.

MEN det kan vara ett svaghetstecken om man inte har en websida, som man kan hänvisa till om någon frågar.
Citera
2024-11-06, 15:25
Medlem
Citat:
Det hjälper INTE att ha en websida om inte kunderna hittar den... Det finns så mycket på internet att det är svårt/dyrt att inte försvinna i mängden.
Om satsningen är till närområdet blir det fler kunder av gamla ring boka besök - åk dit.

MEN det kan vara ett svaghetstecken om man inte har en websida, som man kan hänvisa till om någon frågar.

Som jag sa, ta kontakt och lämna adressen till hemsidan.
Hade en säljare ringt mig och försökt boka ett besök utan att ha en hemsida att referera till när jag frågar efter det, då hade jag slängt på luren och svartlistat numret omedelbart. Säljare rabblar säljsnack, hemsidor innehåller förhoppningsvis en del fakta, jag är enbart intresserad av det senare.
Citera
2024-11-06, 16:06
Avstängd
Citat:
Som jag sa, ta kontakt och lämna adressen till hemsidan.
Hade en säljare ringt mig och försökt boka ett besök utan att ha en hemsida att referera till när jag frågar efter det, då hade jag slängt på luren och svartlistat numret omedelbart. Säljare rabblar säljsnack, hemsidor innehåller förhoppningsvis en del fakta, jag är enbart intresserad av det senare.
Jag sa INTE säljsnack på telefon.
Pejla om det finns intresse, och om det gör det, boka möte.

TS verkar ha GREJER och sådana kan kunder vilja KÄNNA på.
Citera
2024-11-06, 16:09
Medlem
Citat:
Jag sa INTE säljsnack på telefon.
Pejla om det finns intresse, och om det gör det, boka möte.

TS verkar ha GREJER och sådana kan kunder vilja KÄNNA på.

Absolut, men ett seriöst företag lär inte boka in ett möte innan dom sett utbud och priser, vilket med fördel presenteras på en hemsida.

Jag vet att det finns företag där folk faktiskt inte har annat att göra än att snacka med säljare och träffas i meningslösa säljmöten hela dagarna, men dom företagen är sällan bra kunder då dom inte brukar bli särskilt långlivade. Statligt och regionalt undantaget, dom verkar ha hur mycket tid som helst att slänga på meningslösa möten och dom lär väl knappast gå i konkurs för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in