2024-11-06, 15:00
Medlem
Känns smått hoppfullt med maktskifte i USA. Världen har stått i lågor under tiden som Biden administrationen har suttit vid makten.
Inget hade förändrats med Harris som president, tror att större förändringar kan komma under Trump.
Citera
2024-11-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderos
Man är ganska out of touch om man tror att Elon och Trump har så "enormt mycket att vinna personligen/ekonomiskt". Båda hade kunnat pensionera sig och inte göra ett jävla skit mer i sitt liv och pilla sig i naveln i en lyxvilla någonstans om de hade velat, för många tiotals år sedan. Har du missat hela grejen med varför Elon ens blandade sig in i politik överhuvudtaget och varför han bytte från demokrat till republikan? Något som han har påpekat i flertal intervjuver, det handlar inte om något jävla maktpiss eller pengatjänande, det är hans personliga life mission att eliminera "woke mind viruset" som han kallar det, som dödade hans son.

Nej det hade jag faktiskt missat. Sett / lyssnat lite, men snabbt tappat intresse.

Att påstå att de inte har något att vinna är dock sjukt naivt.
Citera
2024-11-06, 15:01
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbamonk
Skulle inte förvåna mig om han får en nertrappning/slut på kriget i Ukraina.
Det är väl självklart. Sen hur mycket det blir på Ukrainas bekostnad återstår att se men att det kommer bli fredligare i världen kan vi nog vara säkra på.
Citera
2024-11-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadrupleCheese
Därför att Ryssland grundades inte i Stockholm, utan i Kiev. Sveriges befolkning är inte etniska ryssar med ryska som modersmål som röstat för att vara en del av Ryssland. Våra landskap har inte historiskt varit en del av Ryssland. Vi har dessutom inte byggt upp en enorm proxyarme med målet att ta tillbaka Krim och andra områden som varit ryska i hundratals år.
Så vad håller Ryssland på med i Georgien och diverse muslimska delrepubliker som egentligen vill vara självständiga?
Citera
2024-11-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tror ni att Biden vet att Trump vann?
Han kommer säkert att vebbla till det och gratta Kamala. 😁
Citera
2024-11-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderos
Man är ganska out of touch om man tror att Elon och Trump har så "enormt mycket att vinna personligen/ekonomiskt". Båda hade kunnat pensionera sig och inte göra ett jävla skit mer i sitt liv och pilla sig i naveln i en lyxvilla någonstans om de hade velat, för många tiotals år sedan. Har du missat hela grejen med varför Elon ens blandade sig in i politik överhuvudtaget och varför han bytte från demokrat till republikan? Något som han har påpekat i flertal intervjuver, det handlar inte om något jävla maktpiss eller pengatjänande, det är hans personliga life mission att eliminera "woke mind viruset" som han kallar det, som dödade hans son.

Ah. Så död som i att personen är trans. Tycka vad man vill om den grejen… Musk är väl knappast en person som uppfyller något ideal för föräldrar. Att sätta en massa barn i världen är inte nog för den kvalitetsmätningen. Nja. Det där blev lite väl folie för mig del.

Men ja, det förklarar saken. Han har en personlig vendetta mot woke (som även jag för övrigt tycker är trams).
Citera
2024-11-06, 15:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tror ni att Biden vet att Trump vann?

Jimmy Carter vet nog eller...kanske var spiken i hans kista?
Citera
2024-11-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Exakt så som du nu resonerar resonerade Persson och Reinfeldt när de dödade Sveriges försvar. Då hette det att Ryssland är ofarliga och att försvarsmakten är överflödigt. Att Ryssland nu visat att de är beredda att köra över internationella regelverk (det saknas internationellt juridiskt stöd för Rysslands invasion av Ukraina i vårt Westfaliska system) och gå in i ett fredligt grannland är verkligen något som bör ge upphov till oro hos alla som vill värna den västerländska civilisationen, som på alla sätt är överlägsen.

Men låt säga att du har rätt i det du säger, att Ryssland inte vill invadera Sverige just nu så betyder det inte att de inte kan göra det i framtiden. För hrlt ärligt, på 1990-talet fanns det verkligen ingen oro för Ryssland, men eftersom vi tänkte så förbannat kortsiktigt står vi här nu och tvingades in i NATO för att vi saknar ett eget försvar. Så oavsett vad år Ryssland inte ett tillförlitligt land och därför måste vi stärka vårt försvar.

Ja, med den lilla skillnaden då att jag vill ha ett invasionsförsvar som på 80-talet eftersom man aldrig vet vad som kan hända i framtiden. Jag vill ha ett starkt försvar, men jag har aldrig förstått de som tror att Ryssland på något sätt skulle ha kapaciteten eller intresset att invadera Sverige här och nu. Det är skrämselpropaganda som inte har några belägg alls. Man verkar fastna i tanken att Putin är "trigger happy" och invaderade Ukraina bara av den anledningen. När det bland annat finns historiska skäl (som jag inte håller med om) till det. Konflikten är mer komplicerad och har fler lager i sig än att Putin skulle vara batshit crazy.

Jag hade helst sett att vi hade haft ett så pass starkt försvar att vi slapp NATO och jag blev tokig när tvålen kallade försvaret för ett "särintresse".
Citera
2024-11-06, 15:09
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Men det gör du?

Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Vet du det? Det finns olika narrativ, olika ambitioner som står i kontrast med varandra.
Frankrikes engagemang är inte av samma natur som Sveriges eller Polen eller för den delen Ukraina.

Oj, känslig kommentar? Tror ni att de flesta svenskar förstår orsakerna bakom?

Jag försöker som ttwazzup säger se konflikten från en mängd olika perspektiv.

Jag har nog lite mer koll än genomsnittsmellosvensken iaf.
Citera
2024-11-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Men det går ju emot hans tidigare fyra år. Ni baserar ju era framtidsprognoser på ingenting, i princip.

När Trump var president så varken förde han krig eller krigshetsade. Han förstörde ISIS, men det är ju en annan femma. Dessutom fick han ju NATO länderna att faktiskt börja rusta upp, när han påpekade att det var väldigt få länder som levde upp till 2% av BNP i försvarsutgifter. Hade Ka-maala eller Biden gjort det så hade de säkerligen blivit hyllade.

Trumps approach är att lösa konflikterna runt om i världen, om han kommer lyckas har jag ingen aning om men jag ger han goda chanser och gillar hans approach mycket mer demokraternas. Han lyckades medla fred i mellanöstern mellan Israel och arabvärlden. Det är ju snarare den andra sidans svaghet som ledde till 7 oktober och efterdyningarna vi står kvar med idag. Han fick också Nordkorea att rätta in sig i ledet.

Nej, jag köper inte kremlpropagandan. Jag försöker helt enkelt förklara hur ryssarna i liten del tänker. Det kan vara värt att veta hur fienden tänker också och inte ramla in i simpla klyschor och förutfattade meningar som presenteras i diverse kvällstidningar.
Han "medlar fred" genom att backa, att överge allierade. Att dra sig ur Afghanistan var på Trumps initiativ och nu är det landet i talibanernas grepp. Ända vinklade MAGA-folket det till att vara Bidens fel på något sätt, patetiskt.
Samma sak lär hända i Ukraina, och kanske i förlängningen med resten av Europa också. Om Kina någonsin planerat att invadera Taiwan så är Trumps mandatperiod det gyllene tillfället de har väntat på.
Bara för att ryssarna tänker i linje med inhemsk propaganda betyder det inte att propagandan representerar sanningen.
Citera
2024-11-06, 15:11
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadrupleCheese
Därför att Ryssland grundades inte i Stockholm, utan i Kiev. Sveriges befolkning är inte etniska ryssar med ryska som modersmål som röstat för att vara en del av Ryssland. Våra landskap har inte historiskt varit en del av Ryssland. Vi har dessutom inte byggt upp en enorm proxyarme med målet att ta tillbaka Krim och andra områden som varit ryska i hundratals år.

Tsar Putin och Ryssland invaderar för att de dvs mongolpacket mår bra av att stjäla, mörda och våldta. Ännu bättre om det är västerlänningar de får förslava dvs där bytet är särskilt attraktivt. Rysslands aggression har inte ett skit med offrens påstådda etnicitet att göra.
Citera
2024-11-06, 15:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det är väl självklart. Sen hur mycket det blir på Ukrainas bekostnad återstår att se men att det kommer bli fredligare i världen kan vi nog vara säkra på.

Lika säkra som Chamberlain var 1938?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in