2024-11-06, 14:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Grattis USA. Ni slipper vänsterpolitik. Förhoppningsvis blir det en ekonomisk uppsving.
Citera
2024-11-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrapad
Men vad bra att vi har ett expertutlåtande nu. Då kan vi gå ur NATO, lägga ner försvaret helt och hållet, sälja bort allt.
Ryssland och Putin skulle väl aldrig ge sig på ett annat land. Putin är ju en sådan hedersman så vi måste väl tro på hans försäkringar om fred. Typ som när Ryssland lovade att beskydda Ukraina på 90-talet i utbyte mot deras kärnvapenarsenal. Det fick ju inte Ukrainarna ångra.

Nej, vi borde givetvis ha ett starkt försvar. Gärna som på 80-talet. Helst hade jag sluppit NATO, men det är vad det är. Men jag tycker inte man ska fastna i skrämselpropaganda. Ryssland har fullt upp i Ukraina och för att komma till Sverige behöver man antingen gå en lång jävla väg norrut eller köra snabbt över Östersjön. Eller, invadera Finland samtidigt. Det är en helt omöjlig ekvation för Rysslands militär att genomföra med lyckade resultat. Samtidigt som jag är tämligen säker på att länder som Norge, Tyskland, Frankrike och många fler snabbt skulle hjälpa till.

Ryssland stannar vid fronten i Ukraina.
Citera
2024-11-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Hur? Det kan väl inte jag veta men jag hoppas verkligen att det blir så då över 600 000 människor (förmodligen fler) har dött i detta onödiga krig.

Gällande Elon så har det ju sagts att han ska få en roll som GD (generaldirektör, minister eller vad de kallar det) i en ny myndighet som ska städa upp i det enorma pengaslöseriet som pågår. Det kanske bara är visioner och inte blir av men det låter ju positivt tycker jag.

Tycker inte även du att amerikanarna måste börja äta bättre? Många är ju fruktansvärt överviktiga och ohälsosamma.

Allt låter väldigt bra, där är jag med dig. Anledningen till att jag frågar är just HUR:et.

Jag kan också säga att jag kommer att avsluta Ukraina konflikten. Ge mig makt och pengar så löser jag det. Men hur? Det enda realistiska de kan göra nu är att dra in stöd åt Ukraina, och det är väl få som vill? Eller är har Trump tillräcklig makt över Putin att han kan dra han i örat?
Citera
2024-11-06, 14:09
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Sannolikt så kommer vi se mycket mer av upplopp och våldsamma protester från den rasistiska vänsterblivna demokratiska gruppen i USA.

När Trump kommer genomdriva sina massutvisningar av latinos så har vi potentiellt extremt våldsamma protester och upplopp. Många tror också att stora centrala delar av större städer mer eller mindre kommer stänga igen.

Allt detta medan hans politik utrikes förmodligen kommer leda Europa in i tredje världskriget.

Det blir spännande tider framöver. Om några år så kommer vi ha en helt ny värld.
USA har ju problem med illegala invandrare från Mexiko tex.
Det är ju inte något Trump har hittat på.

Ja lika bra att världen vänds upp och ned.
Politiker är fan inte riktigt kloka.
Gör om , gör rätt..
Citera
2024-11-06, 14:10
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Sverige vid sitt starkaste var ännu en fis i rymden i jämförelse mot Ryssland. Vi är i högsta grad beroende av ett internationellt koordinerat försvar. I synnerhet när kärnvapen kommer in i bilden.

Absolut var det så, i alla fall om man hade tänkt sig ett isolerat sovjetiskt anfall mot Sverige. Vi hade kunnat bita ifrån riktigt bra men hade till slut fått ge upp. Vi gjorde i alla fall allt vi kunde och var ett extremt militariserat land på den tiden, men det var då det..
Citera
2024-11-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Nej, vi borde givetvis ha ett starkt försvar. Gärna som på 80-talet. Helst hade jag sluppit NATO, men det är vad det är. Men jag tycker inte man ska fastna i skrämselpropaganda. Ryssland har fullt upp i Ukraina och för att komma till Sverige behöver man antingen gå en lång jävla väg norrut eller köra snabbt över Östersjön. Eller, invadera Finland samtidigt. Det är en helt omöjlig ekvation för Rysslands militär att genomföra med lyckade resultat. Samtidigt som jag är tämligen säker på att länder som Norge, Tyskland, Frankrike och många fler snabbt skulle hjälpa till.

Ryssland stannar vid fronten i Ukraina.
Men du säger ju att Ryssland aldrig skulle anfalla Sverige, så vad ska vi med ett försvar till?
Citera
2024-11-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Före 2022 sa lågintelligenta idioter som du att Ryssland aldrig skulle attackera Ukraina. Vad exakt gör att vi ska lita på dig nu?

Förutom att jag aldrig sagt något sådant, då jag var tämligen ointresserad av östeuropeisk säkerhetspolitik förut, så är det en ekvation som inte går ihop. Ryssland har ingen kapacitet till att invadera Sverige. Diskuterar vi ett anfall bara på Sverige? Då måste man gå långt upp i norr och hoppa över Finland/Norge, eller åka snabbt som fan över Östersjön.

Diskuterar vi ett anfall på Finland samtidigt för att på så sätt komma till Sverige? Glöm och dröm.

Ryssland är fast i Ukraina och kommer stanna där. Man tjänar ingenting på att utvidga kriget till Sverige.

Med det sagt bör vi rusta för krig, eftersom det är en hemförsäkring som alltid behövs. Oavsett vem som styr USA eller Ryssland.
Citera
2024-11-06, 14:12
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Allt låter väldigt bra, där är jag med dig. Anledningen till att jag frågar är just HUR:et.

Jag kan också säga att jag kommer att avsluta Ukraina konflikten. Ge mig makt och pengar så löser jag det. Men hur? Det enda realistiska de kan göra nu är att dra in stöd åt Ukraina, och det är väl få som vill? Eller är har Trump tillräcklig makt över Putin att han kan dra han i örat?

Nej, men Trump kanske kan inleda fredsförhandlingar och dialog mellan två stridande parter och se vad det leder till? Det är ju alltid en start om något.
Citera
2024-11-06, 14:13
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Frågan är om han kommer sitta alla åren? Han är snart åttio och lever inte hälsosammaste livet direkt.

Donald Trump är nykterist och röker inte. Helt klart en väldigt excentrisk person men absolut inte dement och uppträder nu 2024 ganska likt vad han gjorde 2016. Tillkommer att han har tillgång till läkare som vanliga gamla bonnsvenskar typ griniga gubbar lika som jag bara kan drömma om.

Konrad Adenauer var Västtysklands förbundskansler 1949 fram till -63 då han avgick pga ålder. Då var han 87 år gammal. Han hade varit i opposition mot Hitler under hela nazitiden och blev avsatt som borgmästare i Köln när han vägrade dekorera staden med hakkors då Hitler skulle besöka. Han fängslades 1944 men blev befriad när Tyskland kapitulerade.

Även Winston Churchill satt som premiärminister ungefär till samma ålder som vad Joe Biden är nu. Så ålder drabbar oss olika. Demensen kan komma fort. Långt före normal pensionsålder för en del. Ronald Reagan lär ha haft utvecklad demens under nästan hela sin andra period.

https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/history-eu/eu-pioneers/konrad-adenauer_sv
Citera
2024-11-06, 14:13
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dollarprins
Hyfsat nöjda med att Ryssland och Ukraina snart kan sluta fred och Sverige kanske få tillbaka sammanlagt tolv miljarder dollar, samt att Kim kan ta nordkoreanska enklaver av Ukraina så att det blir rättvisa i världen.
Först till kvarn angående Ukraina om vem som vill ha mer mark... Men vi saknar Kamalas utlovade woke. Senaten blir väl 55 GOP. Huset inväntas.

Är du en sån där som bara rakt av tror på allt Trump säger?
Citera
2024-11-06, 14:15
Medlem
Månsans avatar
Fullt logiskt att folket i världens rikaste, mäktigaste, mest innovativa och framgångsrika land med överlägset flest uppfinningar, patent och nobelpristagare förkastade en obegriplig, imbecillt pladdrande vänsterkärring utan svar på en enda fråga.

Amerikas förenta stater hade inte existerat idag om människor som Kamala Harris suttit vid makten. Att jordklotets mest lättlurade folk, det svenska, med godhetshybris och noll konsekvensanalys älskar och beundrar Kamala Harris gränslöst bevisar vilket uruselt val hon hade varit till att bli president.

Vänstermänniskor ödelägger alltid det mesta, var dom än dyker upp.
Citera
2024-11-06, 14:16
Medlem
Citat:
Men du säger ju att Ryssland aldrig skulle anfalla Sverige, så vad ska vi med ett försvar till?

Det finns många anledningar till det. Ett försvar är en hemförsäkring och en grundpelare i alla länder. Det fostrar unga män och kvinnor till att bli en produktiv del av samhället. Vi har också en försvarsteknik som vi bör bevara och som blir svår att återfå inom rimlig tid om vi slänger bort allt.

På 80-talet var grundtanken i försvaret att det ska vara så jobbigt att invadera Sverige att kostnaderna blir för stora för att det ska vara värt saken. Det är en bra tanke att utgå ifrån.

Dessutom, vi vet väl inte vilka som kommer anses vara "Ryssen" i framtiden? Ingen vet vad som händer om 50 år. Men jag står hellre starkt rustad än att utgå ifrån hur omvärldsläget ser ut idag och där bedömer jag Rysslands intention till en invasion av Sverige som ytterst små. Men vi rustar för framtiden, inte för imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in